علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده ایران در آژانس اعلام کرد که گزارش جدید آمانو سند شفافیت و صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران است.
کد خبر: ۴۲۶۰۰۷

دکتر علی اصغر سلطانیه سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس,جمعه شب در یک گفت وگو با ایرنا در باره گزارش جدید یوکیا آمانو مدیرکل آژانس در باره ایران گفت:گزارش مدیرکل در باره ایران علاوه بر تکرار این پیام مهم که هیچ گونه انحرافی در فعالیت های هسته ای مشاهده نشده است حاوی مطالب مثبت جدیدی است که عمده ترین آن مربوط به گام های مثبت جمهوری اسلامی ایران در جهت همکاری و شفافیت می باشد.

سفیر ایران در آژانس گفت:در این گزارش به ملاقات های انجام شده میان مدیرکل و دکتر عباسی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی و دکتر صالحی وزیر امورخارجه کشورمان در تابستان در وین و نیز به بازدید معاون مدیرکل در طول یک هفته کاری از تاسیسات هسته ای کشورمان شامل نیروگاه اتمی بوشهر , تاسیسات غنی سازی نطنز و فردو , تاسیسات تبدیل اورانیوم و ساخت میله های سوخت در اصفهان, راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک و کارخانه تولید آب سنگین اراک و بالاخره بازدید از تاسیسات تحقیقات و توسعه سانتریفوژهای پیشرفته اشاره شده است.

سلطانیه تاکید کرد: در این گزارش به صراحت به همکاری کشورمان در ارائه اطلاعات و رفع ابهامات و پاسخ برخی از سوالات اشاره شده است.

وی افزود: در یک جمع بندی, این گزارش در مقایسه با گزارش های قبل حاوی بخش های مثبت تری بوده و لذا گامی است به جلو.

سفیر ایران در آژانس می گوید: البته در بخش های دیگر گزارش , موارد تکراری و غیرقابل توجیه از جمله اشاره به قطعنامه های شورای امنیت و درخواست تعلیق غنی سازی به عنوان سوابق موضوع ذکر شده است که بارها جمهوری اسلامی ایران با استناد به اسناد بین المللی حقوقی ثابت کرده است که این درخواست ها مبنای حقوقی و فنی ندارد.

سلطانیه در پایان اظهار امیدواری کرد آژانس با تعامل سازنده و حرفه ای در فضای بدون جنجال و فشارهای سیاسی به همکاری باایران ادامه دهد و جامعه بین الملل بیش از گذشته شاهد این واقعیت باشد که فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران کاملا صلح آمیز و کشورمان به عنوان کشوری مسوول مطابق مقررات بین المللی به تعهدات خود عمل می کند و درعین حال به هیچ وجه و درهیچ شرایطی نسبت به حقوق غیرقابل انکار خود که در اساسنامه آژانس و 'ان.پی.تی' تسریع شده است مصالحه نخواهد کرد.

به گزارش جام جم آنلاین اما رسانه‌های غربی و اروپایی گزارش آمانو را به گونه‌ای دیگر تحلیل می‌کنند.

آنها در نشریات خود نوشته اند؛آژانس بین المللی انرژی اتمی می گوید که نگران آن است که ایران مخفیانه در حال کار بر روی اجزای یک برنامه سلاح اتمی باشد. آمریکا می گوید لحن جامعه جهانی علیه ایران تندتر می شود.

آژانس همواره در گزارش‌های خود به این موضوع واهی که هیچگاه برای این ادعای خود سندی و مدرکی هم منتشر نکرده اشاره داشته در حالی که جمهوری اسلامی ایران بارها و بر اساس بازرسی‌های انجام شده اعلام کرده است که فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در زمینه هسته‌ای صلح آمیز است و ایران نیازی به بمب اتم ندارد.

اما همیشه گزارش‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی دو پهلو بوده و راه را همواره برای فشار به ایران باز گذاشته است تا خواسته‌های آمریکا نی تأمین شود.

جمهوری اسلامی ایران همچنین چندی پیش از طرح گام به گام روسیه برای آغاز گفت‌وگوها استقابل کرد اما دیگر کشورهای عضو گروه 1+5 درباره‌ی این طرح هیچ موضع مشخصی از خود نشان ندادند و آمریکا نیز تلویحاً با این طرح مخالفت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها