پیش از آن که متن کتیبه معبد یونانیان را بازگو کنیم باید این بخش داستان را هم برایتان بگوییم که وقتی آنتیوخوس معبدی را به نام همسر محبوبش بنا کرد او را به عنوان کاهنه معبد به نهاوند فرستاد که چرایی و چگونگی آن در متن این کتیبه آمده است. کتیبه یونانی لائودیسه از 2 قسمت متمایز تشکیل شده است: قسمت اول نامه‌ای از زبان حاکم وقت نهاوند است.
کد خبر: ۴۲۴۴۶۶

او در واقع فرمان شاه را به اهالی نهاوند ابلاغ و از آنان درخواست می‌کند که فرمان وی را روی سنگی نقش نموده و در معبد اصلی شهر نصب کنند. قسمت دوم کتیبه عین نامه آنتیوخوس سوم به مندموس است که به خاطر ملکه لائودیسه نگاشته و به حاکم نهاوند تأکید می‌کند که ملکه به سمت کاهنه بزرگ از حقوق مسلم و مزایای مخصوص حوزه حکومتی مندموس برخوردار گردد. در قسمت اول کتیبه آمده: مندموس به «اپلودوروس» و به تمام صاحب منصبان شهر لائودیسه درود می‌فرستد که پس از این اعلامیه باید مواد فرمانی که شاه به وی ( مندموس) نوشته است ضمیمه شود و روی سنگی نوشته و بعد آن سنگ را در معروف‌ترین زیارتگاه شهر نگهداری کنید. در قسمت دوم شاه آنتیوخوس به مندموس سلام می‌رساند و دستور می‌دهد که: به شوونات ملکه لائودیسه بیفزایید و از او قدردانی کنید چه این امر برای ما بسیار ضروری است. نه تنها این‌که او در زندگانی‌اش با مهر و محبت و مراقبت شدید (رعایت اصول دینی و اخلاقی)، خود را نشان داده بلکه او هنوز نسبت به خدایان دارای عشق و احترام بی پایان است. بنابراین ما به مهر و علاقه دستور می‌دهیم و موافقت خود را با این امر اعلام می‌داریم که بجاست او از جانب ما به این افتخار نائل گردد. خصوصا مصمم هستیم همان طور که در تمام قلمرو ما انتخاب کاهنین بزرگ از طرف ما انجام می‌شود به این نحو در این محل کاهنه‌هایی از طرف ملکه لائودیسه تعیین گردد. در حالی که حامل تاج‌های طلا و تصاویر او خواهند بود سپس نام آنها، بعد از نام کاهنین نیاکان ما و خود ما ثبت گردد و خلاصه بعد از آن که نام ملکه لائودیسه در تمام قلمرو تو (شهردار نهاوند) به عنوان کاهنه بزرگ معروف و مشهور گردید و همه کارها طبق گفتار ما انجام گرفت، مفاد فرمان را روی سنگی ثبت نمایید تا وقف این مکان مقدس شود و بالاخره نتایج این عمل بسیار پسندیده‌ای که نسبت به او انجام دادیم در حال و آینده آشکار خواهد شد.

علاوه بر کتیبه مذکور که مهم‌ترین کتیبه دوخواهران است، 2 کتیبه کوچک دیگر هم در این محل پیدا شده که یکی از آنها تقریبا سالم و ترجمه آن به این شرح است: «مندموس عامل مخصوص شاه به شهرداری [منطقه نهاوند از جانب] شاه منصوب گردید و به سبب اطاعت محض خود نسبت به شاهان و کارهای برجسته‌ای که در قلمرو خود برای مردم انجام داده به این افتخار بزرگ نایل آمد. (سال 130 سلوکی./ 193 ق.م)» این‌ کتیبه‌ که‌ قسمتی‌ از آن‌ بر اثر فرسایش‌ از بین‌ رفته‌ هم‌اکنون‌ در موزه‌ ایران‌ باستان‌ نگهداری‌ می‌شود. معبد لائودیسه‌ در تاریخ‌ 1327 به‌ عنوان‌ میراث‌ فرهنگی‌ در فهرست‌ آثار ملی‌ ایران‌ ثبت‌ شد. این معبد تنها معبد یونانی است که تاکنون در ایران کشف شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها