محققان انستیتو اسمتیسونیان و دانشگاه فلوریدا اعلام کردند تکه استخوانی که نقش یک ماموت روی آن حکاکی شده و حدود 13 هزار سال قدمت دارد را در فلوریدا کشف کرده‌اند. ‌این حکاکی، قدیمی‌ترین و تنها نمونه شناخته شده از هنر عصر یخبندان است که یک پستاندار خرطوم‌دار را به نمایش می‌گذارد. نتایج این تحقیق در مجله اینترنتی علوم باستان‌شناسی به چاپ رسیده است.
کد خبر: ۴۲۱۶۹۰

این استخوان در ساحل وروی فلوریدا توسط جیمز کندی که شکارچی فسیل است، یافت شد. او پس از پاک کردن تکه استخوان متوجه نقش حکاکی شده روی آن گردید. کندی با توجه به اهمیت بالقوه این فسیل با متخصصان دانشگاه فلوریدا و موسسه حفظ موزه‌های اتمیسون و موزه ملی تاریخ طبیعی تماس گرفت.

دنیس استنفورد از انسان‌شناسان موزه ملی تاریخ طبیعی می‌گوید: این یک کشف هیجان‌انگیز و باورنکردنی است. تاکنون صدها نقش و نگار مربوط به خرطوم‌داران و عاج‌داران روی دیوار غارها یا استخوان‌های حکاکی شده در اروپا یافت شده، اما در آمریکا این اولین نمونه است.‌ این استخوان به احتمال زیاد تکه‌ای از استخوان بلند یک پستاندار بزرگ مانند ماموت یا ماستودون بوده است. احتمال ضعیف‌تر هم این است که تکه‌ای از استخوان یک تنبل غول‌پیکر باشد.

به دلیل تکه‌تکه شدن استخوان اصلی و نبود مشخصه‌های لازم، تشخیص دقیق این‌که این استخوان به چه حیوانی تعلق دارد، میسر نیست. ‌یکی از اهداف اصلی تیم تحقیق تعیین زمان حکاکی بود. آیا این حکاکی باستانی بود یا برای تقلید از هنر ما قبل تاریخ بتازگی حکاکی شده است؟ این استخوان در مکانی پیدا شده بود که آنجا و طی حفاری بین سال‌های 1913 تا 1916 استخوان‌های انسان و حیوانات منقرض‌شده عصر یخبندان پهلو به پهلو یافت شده بود. محققان ترکیب عنصری استخوان پیدا شده را با نمونه‌هایی که قبلا پیدا شده بود مورد مقایسه قرار دادند.‌

این نمونه بی‌نظیر حکایت از آن دارد که انسان‌هایی در آخرین دوره یخبندان در آمریکا می‌زیسته‌اند که هنرمندانه تصاویری از شکارهایشان خلق کرده‌اند.‌قدمت این استخوان حداقل 13 هزار سال یعنی آخرین تاریخ ظهور چنین پستاندارانی در جنوب شرقی آمریکاست، چون انسان‌هایی که قبل از کریستف کلمب در قاره آمریکا می‌زیسته‌اند حیواناتی همچون ماموت‌ها و ماستودون را ندیده بودند تا بتوانند آن را نقاشی کنند.‌هم‌اکنون این استخوان حکاکی‌شده بخشی از نمایشگاه ماموت‌ها و ماستودون‌ها در حوزه تاریخ طبیعی فلوریداست.

سایت Sciencedaily / مترجم: آتنا حسن‌آبادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها