رئیس قوه قضاییه رسانه‌ها و مسئولان را مخاطبان اصلی سخنان مقام معظم رهبری در توجه به «انصاف و اعتدال» در عملکرد‌ها و ارزیابی‌ها بر شمرد و اظهار کرد: متاسفانه در فضای فعلی کشور بسیاری از تنش‌ها و کشمکش‌ها ناشی از همین عدم اعتدال است و اگر ما در سخنانمان، اعتقادمان و در ارزیابی‌مان جهات اعتدال و انصاف را مراعات کنیم بسیاری از این تنش‌ها از میان خواهد رفت.
کد خبر: ۴۲۱۲۳۵

به گزارش ایسنا، آیت‌الله صادق آملی لاریجانی طی سخنانی در جلسه چهارشنبه مسئولان عالی قضایی ابراز امیدواری کرد که هر کسی در هر شان و مقامی که هست به نکات مد نظر در سخنان اخیر مقام معظم رهبری توجه کند و با پرهیز از سیاه‌نمایی، کارهای بسیار بزرگ و مثبتی را که انجام شده و می‌شود نیز منعکس ‌کند.

وی در ادامه به بحث نفوذ دشمن در فضای رسانه‌ای کشور اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری سال‌ها پیش مساله تهاجم و شبیخون فرهنگی را به مسئولان تذکر و دستور داده بودند که در این جهت اقدامات لازم را به عمل آورند اما متاسفانه عده‌ای مخصوصا در فضای اصلاحات، این سخنان را درست تلقی نکردند و حتی برخی اصلا منکر شبیخون فرهنگی شدند ولی واقعیت این است که امروز ما به روشنی این مساله را در می‌یابیم.

رئیس دستگاه قضایی گسترش فضای رسانه‌ای و حجم انبوه مبادله اخبار و اطلاعات در جامعه را فرصتی برای شبیخون فرهنگی دشمن دانست و تاکید کرد: امروز برای همه روشن است که اینترنت و ماهواره چه آثار مخربی بر نسل جوان ما دارد و چگونه ارزش‌های تحمیلی را برای فرزندان ما به همراه می‌آورد و چه وسوسه‌های شیطانی را جایگزین ایمان و یقین مردم ما می‌سازد و این مساله‌ای است که واقعا هشدارآمیز است و همه ما مسئولان باید برای مقابله با این شبیخون فرهنگی رسانه‌ای، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم تا با حفظ انسجام بتوانیم هویت دینی و هویت انسانی ملت خود را حفظ کنیم.

آملی لاریجانی شناخت عمق و ماهیت حرکت‌های اسلامی منطقه را وظیفه‌ای بر دوش مسئولان نظام عنوان کرد و افزود: حرکت‌های اسلامی در کشورهای منطقه یک حرکت تاریخی است که با الگوبرداری از انقلاب کشور ما شکل گرفته و شناخت این حرکت تاریخی برای مسئولان نظام ما یک فریضه و یک واجب است و در مقابل، نشناختن این امر موجب خسارت‌های جبران‌ناپذیر خواهد بود و موجب می‌شود که ما نتوانیم در تعامل صحیح با کشورهای منطقه برنامه‌ریزی درستی بکنیم.

وی برخورد دوگانه غرب و کشورهای منطقه با حوادث رخ داده در کشورهای بحرین و سوریه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: در پشت این برخوردها، حرکت‌ها و توطئه‌های کشورهای غربی کاملا ملموس است. برخی از این کشورها سفرایشان را در حالی از سوریه به این ادعا که در آنجا تظاهرات سرکوب شده، فراخوانده‌اند که خودشان به بحرین لشکر‌کشی کردند و مردم مسلمان آنجا را به خاک و خون کشیدند و ماه‌هاست که این مردم در پی احقاق حق ساده خود یعنی حق تعیین سرنوشت خودشان هستند اما عده قلیلی بر اکثریت مخالفان آنجا حکومت می‌کنند. این‌گونه کشورها چه حقی دارند که بگویند در فلان نقطه دنیا تظاهرات سرکوب شده است؟

رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: پیداست که این یک حرکت منسجم و هماهنگ با کشورهای غربی است که منافع خودشان را در خطر می‌بینند و ما این دوگانگی در رفتار را محکوم می‌کنیم و علت فشار آوردن بر سوریه را عمدتا به‌خاطر مقابله سوریه با رژیم اشغالگر قدس می‌دانیم چون در میان کشورهای عربی تنها کشوری است که در مقابل اسرائیل ایستاده است.

آملی لاریجانی در ادامه سخنان خود به کشف محموله نه تنی مواد مخدر در کرمان اشاره کرد و افزود: مساله مواد مخدر یک معضل در کشور ماست که در این چند سال اخیر هم شدت پیدا کرده است. پیدا شدن چنین محموله‌ای از مواد مخدر چیزی فراتر از یک قاچاق عادی مواد مخدر است. مخصوصا اگر به مساله کشت فراوان خشخاش در افغانستان توجه کنیم که در دوره سیطره آمریکا چندین برابر شده است.

وی گفت: بحث مواد مخدر در ایران ورای مباحث و سودهای اقتصادی است که عاید عوامل مافیایی آن می‌شود و به نظر می‌رسد این امر وسیله و بستری برای تخریب کشور سربلند ماست.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: به نظر می‌رسد که حمل و ورود محموله‌های بزرگ این چنینی به کشور بدون پشتوانه از ناحیه قدرت‌های بزرگ و فراتر از قاچاقچیان معمولی، امکان‌پذیر نباشد.

آملی لاریجانی در پایان با تبریک روز خبرنگار خاطرنشان کرد: نظام جمهوری اسلامی، نظامی پایبند به آزادی‌های قانونی است و از جمله این آزادی‌ها هم آزادی اخبار و آزادی جریان اطلاعات در حد و حیطه قانونی‌ است. وجود خبرنگاران شجاع و صادق به شفاف‌سازی در امور کشورداری کمک می‌کند و موجب شناختن نقایص و کاستی‌های کشور می‌شود و از این جهت خدمت بزرگی به نظام است و از زحمات تمام خبرنگاران که در حیطه‌های مختلف و در عرصه‌های گوناگون در گذشته و حال مانند دفاع مقدس فعالیت کرده و می‌کنند، تشکر می‌کنیم.

وی رعایت اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ای را وظیفه تمام رسانه‌ها و خبرنگاران دانست و یادآور شد: اخلاق حرفه‌ای مساله مهمی است که همه ما در هر حرفه‌ای هستیم باید آن را رعایت کنیم. مخصوصا در فضای رسانه‌ای کشور که فضای حساسی است، هرگونه اخبار که موجب تفرقه افکنی و اختلاف شود بر خلاف مصالح و امنیت کشور است و ملاحظه مصالح عمومی و ملی کشور بر هر امر دیگری مقدم است.

آیت الله لاریجانی رسانه‌ها را به پرهیز از تخریب شخصیت‌ها و چهره‌ها فراخواند و گفت: رسانه‌ها محل اطلاع‌رسانی صحیح است و ما امیدواریم که فضای تخریب شخصیت‌ها در کشور توسعه پیدا نکند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه و کمک به قحطی‌زدگان سومالی را وظیفه‌ای انسانی توصیف کرد و افزود: واقعا این فاجعه عظیم در آفریقا برای همه انسان‌ها و خصوصا ما مسلمان‌ها فاجعه سنگینی است و امیدواریم که کشورها و خصوصا ملت های مسلمان به داد این قحطی‌زدگان برسند.

در پایان سخنان رئیس قوه قضاییه مقرر شد مسئولان عالی قضایی سه روز از حقوق خود را برای کمک به قحطی زدگان سومالی اختصاص دهند.

بر اساس گزارش اداره کل روابط عمومی و تشریفات قوه قضاییه در جلسه امروز مسئولان عالی قضایی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گزارشی از وضعیت زندان‌های کشور ارائه داد و بر ضرورت توجه به وضعیت زندان‌ها تاکید کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها