در جریان سیل اخیر آذربایجان غربی 15 نفر مفقود شده بودند که 12 نفرآنها زنده نجات یافتند

سیل در چالدران

سیلی که شنبه‌شب گذشته در برخی از شهرهای آذربایجان غربی رخ داد شرایط بحرانی در این شهرها بوجود آورده است به طوری که گفته می‌شود در حال حاضر 70 روستای شهر چالدران در محاصره سیل قرار گرفته‌اند و به اماکن 35 روستا و بیش از 5 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه خسارت وارد آمده است، حتی به دلیل بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی مارها از لانه‌هایشان خارج و در سطح منطقه پراکنده شده‌اند.
کد خبر: ۴۱۶۹۱۱

جعفرذوالفقاری، مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی صبح دوشنبه در جریان بازدید از مناطق سیل‌زده شمال آذربایجان غربی در جمع خبرنگاران با اشاره به این‌که با وجود تلاش شبانه‌روزی امدادگران و کارکنان ستاد مدیریت بحران استان تلفات سیل شنبه شب در شهرستان‌های ماکو، چالدران و پلدشت به 3 نفر رسید، افزود: در جریان سیل 15 نفر مفقود شده بودند که 12 نفر زنده نجات یافته‌اند.

وی در ادامه با بیان این‌که بر اثر سیل بیش از 70 روستا در شهرستان‌های یاد شده در محاصره آب قرار گرفتند، اظهار کرد: در 50 روستا بالغ بر 30 واحد مسکونی بین 10 تا 40 درصد خسارت دیده‌اند و دو پل ارتباطی نیز تخریب شده است.

وی در ادامه بیان کرد: کمک‌های امدادی لازم از قبیل چادر و مواد غذایی و لوازم زیستی از نخستین ساعات فروکش کردن سیل در اختیار سیل‌زدگان قرار گرفته و انواع ماشین‌آلات راهسازی نیز در حال تعمیر و مرمت راه‌های ارتباطی و معابر داخلی روستاها هستند. مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: هم اکنون بیش از 100 امدادگرد با آمبولانس و تجهیزات پزشکی و یک فروند بالگرد نیز در منطقه مستقر شده تا درصورت لزوم آسیب‌دیدگان و زخمی‌ها را به مراکز درمانی منتقل کنند.

خسارت مالی 200 میلیارد ریالی

ذوالفقاری افزود: بر اساس برآوردهای اولیه خسارات سیل اخیر بالغ بر 200 میلیارد ریال بوده که بیشتر به مزارع، باغات، راه‌های ارتباطی و ابنیه فنی و اماکن روستایی وارد شده است.

این مسوول اظهار کرد: تاسیسات شهری، محصولات کشاورزی دامی نیز در این سیل خسارت دیده و تعداد متنابهی از دام‌ها نیز تلف شده که تا کنون گزارش دقیقی از تلفات دامی نرسیده است.

تخریب 3 خانه روستایی

جواد محمودی، قائم‌مقام شورای هماهنگی مدیریت بحران آذربایجان غربی نیز با اشاره به این‌که این حادثه از نظر وسعت بی‌نظیر بوده و روستاهای زیادی را از شهرستان‌های چالدران، ماکو و پلدشت در برگرفته است، بیان کرد: از ساعات اولیه حادثه تیم‌های امدادی با امکانات و تجهیزات لازم مشغول کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هستند.

وی افزود: با توجه به شدت کدورت آب ورودی به تصفیه‌خانه آب شرب شهر ماکو این تصفیه‌خانه به طور موقت از مدار خارج شده و با استفاده از تانکرهای آبرسان به میزان 70 هزار لیتر عملیات توزیع آب در مناطق مختلف شهر ماکو در حال اجراست.محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر نیز درباره نحوه امدادرسانی به سیل‌زدگان آذربایجان غربی گفت: بر اثر جاری شدن سیل در مناطق درماکو، چالدران، شوط و پل‌دست حدود 65 روستا درگیر و 7 منطقه شهری در ماکو نیز دچار آب‌گرفتگی شد.وی با بیان این که 394 خانه دچار آبگرفتگی و تخریب وسایل منزل شده است، گفت: تنها 3 خانه روستایی با جاری شدن این سیل تخریب شده است.به گفته وی، سیل آذربایجان غربی 3 کشته بر جای گذاشت که در این میان یک نفر از کشته‌شدگان بر اثر برق‌گرفتگی جانش را از دست داد.رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر با بیان این که تخریب باغات و زمین‌های کشاورزی در منطقه چالدران یکی از خسارات مناطق سیل‌زده گزارش شده است، گفت: بیشتر مناطق سیل‌زده مناطق ییلاقی بوده که محل اسکان عشایر بوده است که با جاری شدن سیل بسیاری از آنان علاوه بر از دست دادن چادر و محل سکونت، دام و طیور خود را نیز از دست دادند. وی در مورد حمله مارها گفت: مشخص نیست این مارها سمی باشند ولی آموزش های لازم به مردم منطقه داده شده است.

سیل در مازندران

مسوولان محلی بخش تاریخی بلده نور هم روز گذشته از بروز سیل در بزرگترین شهر تاریخی مازندران خبر دادند.

به گزارش مهر، روز گذشته بارش شدید باران شهر تاریخی بلده نور در استان مازندران را فراگرفت. عبدالله ملکی، فرماندار نور با تایید این خبر از تشکیل ستاد ویژه مدیریت بحران در فرمانداری خبر داد و افزود: نیروهای امدادی، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی و خدماتی در آماده‌باش کامل به سر می‌برند.

بخش تاریخی بلده نور با 40 هکتار وسعت بزرگترین بخش استان مازندران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها