مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان گفت: غار «آویشو» که با انتهایی ناشناخته در منطقه‌ای کوهستانی در قلب جنگل‌های «شاندرمن» قرار دارد، در فهرست آثار ملی ثبت شد.
کد خبر: ۴۱۶۶۰۹

به گزارش ایسنا، امید عزیزی بیان کرد: با پیگیری‌های متعدد و در راستای حفظ و نگهداری آثار و میراث تاریخی، طبیعی و معنوی، اثر ارزشمند طبیعی غار آویشو پس از طی مراحل و تشریفات قانونی لازم، در همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت آثار با شماره‌ی 90 در فهرست آثار ملی طبیعی کشور به ثبت رسید.

او افزود: از زمان ثبت اثر، ضمن رعایت حقوق، هرگونه اقدام و عملیاتی که به تخریب یا تغییر در اصالت اثر منجر شود، ممنوع است.

غار آویشو با انتهایی ناشناخته در منطقه‌ای کوهستانی در قلب جنگل‌های شاندرمن و در حدود 37 کیلومتری جنوب غربی شهر شاندرمن قرار دارد. این غار چند سال پیش توسط افراد بومی منطقه شناسایی شد. آویشو به‌لحاظ ساختاری از غارهای منحصربه‌فرد است که در سنگ‌های آهکی ایجاد شده است. قدمت این غار به حدود 75میلیون سال پیش می‌رسد. در این غار، هفت آبشار و شمار زیادی قندیل وجود دارد.

ماهیت علمی غار به‌عنوان یک میراث گران‌بهای زمین‌ساختی و توانایی محیطی اطراف آن، انواع مختلفی از گردشگری از جمله اکوتوریسم، ژئوتوریسم، توریسم ورزشی، گردشگری زیست‌محیطی و گردشگری ماجراجویانه متناسب با محدوده‌ی غار را مساعد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها