تا پایتان به بیمارستان و اتاق عمل نرسد، نمی‌دانید زیرمیزی چیست، اما همین که خواستید عمل جراحی انجام دهید که تفاوت قیمتش در بخش خصوصی و دولتی، چند میلیون می‌شود، ممکن است پزشک معالجتان به شما بگوید که قسمتی از این تفاوت هزینه را به او پرداخت کنید تا جراحی‌تان با هزینه کمتری به نسبت بخش خصوصی اما در بیمارستان دولتی انجام شود.
کد خبر: ۴۱۵۷۲۰

در واقع پزشک مورد نظر از شما زیرمیزی خواسته است؛ همان چیزی که مدت‌هاست وزارت بهداشت را به‌خاطر نظارت ضعیفش، مورد انتقاد قرار داده و حالا کار را به جایی رسانده است که وزیر بهداشت اعلام کند پزشکان زیرمیزی‌بگیر را اخراج می‌کند.

مرضیه وحید‌دستجردی، هفته گذشته هم در جمع خبرنگاران اعلام کرده بود که تعدادی از پزشکان زیرمیزی‌بگیر اخراج شده‌اند، اما از تعداد آنها یا این‌که از کدام مراکز درمانی اخراج شده‌اند، اطلاعاتی نداده بود.

حالا بعد از یک هفته، وزیر بهداشت رسما از اخراج پزشکان زیرمیزی‌بگیر خبر داده و به فارس گفته است: زیرمیزی گرفتن پزشکان یک پدیده زشت است که حتما وزارت بهداشت با آن برخورد می‌کند، اما به دلایلی ما این برخوردها را در رسانه‌ها منعکس نمی‌کنیم و بنا هم نداریم که این کار را انجام دهیم.

به گفته او ، این کار برای حفظ شأن جامعه پزشکی و نظام درمانی کشور است.

البته شاید وزیر بهداشت می‌خواهد هوای همکاران پزشکش را داشته باشد چون معمولا مدیر متخلف، ورزشکار، روزنامه‌نگار یا معلم متخلف معرفی می‌شوند، اما دستجردی معتقد است: ما این موارد را در رسانه‌ها منعکس نکرده‌ایم و به دانشگاه‌های علوم پزشکی هم گفته‌ایم که این کار را نکنند، ولی مطمئن باشید که برخورد صورت می‌گیرد و خود من شخصا مواردی را که به من منعکس می‌شود، پیگیری می‌کنم.

وی در پاسخ به این پرسش که با این وجود به نظر می‌رسد برخی پزشکان در یک حاشیه امن قرار دارند و کمتر با آنها برخورد می‌شود و حتی سعی می‌شود که با آنها مدارا ‌شود، گفت: هیچ حاشیه امنی وجود ندارد، سیستم بهداشتی و درمانی کشور طوری طراحی شده است که با همه متخلفان برخورد می‌شود، اما باید با این مساله ریشه‌ای برخورد شود.

موضع سازمان نظام‌پزشکی

ظاهرا کسی پیدا نمی‌شود که زیرمیزی را تایید کند، قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی کشور نیز همین مساله را بیان می‌کند.

به گفته دکتر علیرضا زالی، سازمان نظام‌‌پزشکی پدیده زیرمیزی را مذموم و مردود می داند چون اعتقاد دارد این مساله به هیچ عنوان پذیرفته شده نیست، هر چند باید پدیده زیرمیزی آسیب‌شناسی شود.

او با اشاره به شفاف نبودن حق‌الزحمه‌های پزشکان و ضعف ساختار سازمان‌های بیمه‌گر در کشور، ادامه می‌دهد: تا تعرفه‌های بخش پزشکی واقعی نشود و براساس هزینه‌های تمام شده تعریف نشود و از طرف دیگر رابطه بین بیمار و پزشک، شفاف نشود، امکان حل ریشه‌ای مشکل زیرمیزی وجود ندارد.

زالی در گفتگو با «جام جم» تاکید می‌کند: سازمان‌های بیمه‌گر در خصوص مسائل مالی باید بین بیمار و پزشک باشند تا رابطه بیماران و پزشکان کاملا غیرمالی شود. طرف قرارداد با پزشکان باید بیمه‌ها باشند نه بیماران، اما ضعف در این مساله سبب شده است مشکلاتی در این حوزه به وجود آید.

قائم‌مقام سازمان نظام پزشکی ادامه می‌دهد: دریافتی‌های پزشکان در بخش‌های دولتی با تعرفه موجود، بسیار اندک است و مسلما نباید جور این ضعف را بیماران بکشند بلکه باید زیرساخت‌ها اصلاح شود.

زالی با اشاره به توجه خاص دادگاه‌های انتظامی پزشکی به مساله دریافت‌های غیرقانونی، می‌گوید: 15 درصد از کل پرونده‌های شکایات پزشکی در سال 89 مربوط به دریافت‌های بیشتر از تعرفه بود که همه این پرونده‌ها در اسرع وقت مورد بررسی قرار گرفت و حکم قضایی داده شد.

اخراج، درمان یا مسکن؟

هر چند دریافت زیرمیزی کار غیراخلاقی و غیرقانونی اعلام می‌شود و بیماران زیادی تاکنون وادار شده‌اند برای درمان در بخش دولتی و تسریع در کارشان، زیرمیزی پرداخت کنند، اما آیا با حذف پزشکان زیرمیزی‌بگیر مشکل حل و تمام می‌شود؟

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پاسخش به این سوال منفی است. دکتر حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «جام‌جم» معتقد است: برخورد جدی با پزشکان زیرمیزی‌بگیر واجب است، اما صرفا با اخراج آنها نمی‌توان مدعی شد که این مشکل حل شده است.وی ادامه می‌دهد: اخراج پزشکانی که قراردادهای رسمی با دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند، از نظر احکام و قوانین استخدامی کشور، کار ساده‌ای نیست و به نظر می‌رسد اگر پزشکی از مجموعه دولتی اخراج شده، باید پزشکانی با قراردادهای موقت و یکساله باشند.

شهریاری، تعداد پزشکان زیرمیزی‌بگیر را اندک و حدود 5درصد از جامعه پزشکان می‌داند و اظهار می‌کند: پزشکان زیرمیزی‌بگیر اغلب گروه جراحان تازه‌کار را شامل می‌شود، وگرنه بزرگان رشته‌های پزشکی نیازی به انجام این کار ندارند و هرگز به چنین کاری دست نمی‌زنند.

هر چند رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تعداد این پزشکان را اندک می‌داند، اما ظاهرا حذف آنها از مجموعه درمان چندان ساده نیست؛ چرا که وزیر بهداشت اعلام می‌کند: پزشکان زیرمیزی‌بگیر در بخش دولتی از محل کار اخراج می‌شوند ولی این کار باعث اختلال در خدمت‌رسانی به مردم در مناطق محروم می‌شود، زیرا ممکن است پزشک جایگزین نباشد.

با این وجود، رئیس کمیسیون مجلس راه‌حل حذف زیرمیزی را بعد از برخوردها، واقعی شدن تعرفه‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها عنوان می‌کند.

علاج واقعه

تعرفه‌های پزشکی اعلامی امسـال چه در بخش دولتی و چه خصوصی غیرواقعی است. در واقع اگر میزان تورم موجود و همه هزینه‌های واقعی یک عمل جراحی را در نظر بگیریم، به خوبی می‌توان پی برد که تعرفه چند ده هزار تومانی عمل آپاندیس در بخش دولتی غیرواقعی و بسیار کم است.

اما همه می‌دانند که قرار نیست هزینه‌ها در بخش دولتی بیشتر از این باشد مگر این‌که بیمه‌ها ساختار درست و حمایت‌کننده‌ای نداشته باشند و از طرفی دولت به شکل مستقیم تا 70 درصد از هزینه واقعی را پرداخت نکند، اتفاقی که سال‌هاست در کشور ما فقط در بر نامه های اجرا نشده و به شکل طرح و برنامه مطرح می‌شود و هرگز روی اجرا را به خود نمی بیند .

در بخش خصوصی هم از آنجا که تعرفه‌ها با واقعیت هزینه‌ها و تورم همخوان نیست، سازمان نظام پزشکی از پذیرش آن سر باز زده است.

بنابراین، هنوز مشکل غیرواقعی بودن تعرفه‌ها سر جای خود باقی است مگر این‌که وزارت بهداشت با توجه به اعتبار 3میلیارد تومانی که مجلس از درآمد نفت در اختیارش قرار داده، بتواند هزینه‌های پرداختی مردم را کمتر کند.

از سوی دیگر، ظاهرا پرداختی‌های پزشکان با تاخیر زیادی همراه است تا حدی که وزیر بهداشت نیز علت دریافت زیرمیزی را به همین مساله منوط می‌داند.

به گفته دستجردی 58 درصد درآمد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که درآمدشان اختصاصی است به پرداخت بموقع بیمه‌ها بستگی دارد که در بسیاری از موارد بین 6 تا 10 ماه در پرداخت آنها تأخیر وجود دارد.

وی می‌گوید: طبق قانون هر فردی از جمله هر پزشک و پیراپزشکی که در یک جا کار می‌کند باید سر ماه حقوقش را دریافت کند، اگر ما بتوانیم علاوه بر آن برخوردها این مسائل را هم جدی بگیریم و حل کنیم در حقیقت برخورد ریشه‌ای با این مساله داشته‌ایم و می‌توانیم آن را به طور کامل ریشه‌کن کنیم.

با این وجود اخراج پزشکان زیرمیزی‌بگیر، یک راه‌حل ضربتی و فوری محسوب می‌شود، اما برای حل مشکل زیرمیزی و مشکلات نظام سلامت، راه طولانی‌تری در پیش است.

مستوره برادران نصیری / گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها