سفر وزیر دفاع آمریکا به عراق یک بار دیگر مساله خروج یا عدم خروج باقیمانده سربازان آمریکایی در این کشور را مطرح کرده‌است. این سفر در حالی انجام شد که از یک سو بین عراقی‌ها بر سر مساله ادامه حضور آمریکایی‌ها اختلاف نظرهایی بروز کرده و از سوی دیگر ناامنی‌ها در این کشور همچنان ادامه دارد.
کد خبر: ۴۱۵۵۶۴

یک نمونه از این ناامنی‌ها شلیک سه فروند موشک کاتیوشا به محوطه نزدیک ساختمان سفارت آمریکا در منطقه الخضرای بغداد همزمان با سفر لئون پانتا بود. بلافاصله‌ پس از این حمله‌ آژیر خطر در منطقه الخضرا به صدا درآمد و بالگردهای آمریکایی نیز در منطقه پرواز کردند. شمار تلفات احتمالی این حمله تاکنون اعلام نشده است.

لئون پانتا، وزیر دفاع آمریکا به محض ورود به عراق اعلام کرد که بر دولت این کشور فشار وارد خواهد کرد تا سرنوشت حضور نظامی آمریکا در این کشور را مشخص کند. به گزارش ایسنا، وزیردفاع آمریکا، در جمع خبرنگاران در هنگام ورودش به عراق اعلام کرد: عراقی‌ها را تشویق خواهم کرد تا در خصوص حضور نیروهای آمریکایی در این کشور تصمیم‌گیری کنند، چراکه آمریکا باید بداند به کجا حرکت کند. روز یکشنبه و همزمان با ورود وزیر دفاع آمریکا به عراق، یک سرباز آمریکایی در جنوب‌عراق کشته شد و تعداد سربازان آمریکایی کشته شده در عراق از ششم ژوئن گذشته تاکنون را به 18 نفر رساند. پانتا دیروز در ادامه مذاکرات خود با نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق و جلال طالبانی رئیس‌جمهوری این کشور دیدار کرد.

روزنامه انگلیسی‌زبان دیلی استار چاپ لبنان درباره این سفر نوشت: پانتا که 10 روز قبل عهده‌دار سمت وزارت دفاع آمریکا شده است، پس از سفر به افغانستان، وارد عراق شد تا رهبران عراقی را به اتخاذ تصمیم برای باقی ماندن نیروهای آمریکایی پس از پایان مهلت توافق‌نامه دو کشور در پایان سال جاری میلادی ترغیب کند. در حال حاضر حدود 46 هزار نفر از 170هزار نیروی نظامی آمریکایی که با حمله به عراق در سال 2003 وارد این کشور شده‌اند، در عراق حضور دارند و قرار است طبق برنامه زمان‌بندی شده، تا کمتر از 6 ماه دیگر عراق را ترک کنند.

روز یکشنبه جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق با اعلام این‌که بزودی درباره بقا یا خروج نیروهای آمریکایی تصمیم‌گیری خواهد شد، گفت به احزاب و گروه‌های عراقی تا دو هفته مهلت داده شده تا در این باره بحث کرده و نظر نهایی خود را اعلام کنند. اما علی موسوی مشاور رسانه‌ای نوری المالکی نخست‌وزیر عراق روز یکشنبه گفت: احتمال بسیار کمی وجود دارد که مقامات این کشور بتوانند به تصمیم زودهنگامی در خصوص حضور نظامی آمریکا در عراق پس از ضرب‌الاجل پایان سال جاری دست یابند. بسیاری از گروه‌های اسلامی و انقلابی عراق خواهان خروج هرچه سریع‌تر نیروهای آمریکایی هستند اما دراین میان برخی از شخصیت‌های عراقی با بزرگ کردن مساله تداوم ناامنی‌ها خواهان حضور بیشتر نیروهای بیگانه برای مدتی دیگر در عراق هستند.

در یک خبر دیگر مربوط به عراق دیروز اعلام شد کنسولگری‌ آمریکا با حضور مقامات بلندپایه‌ عراقی و آمریکایی در شهر اربیل مرکز منطقه‌ کردستان، افتتاح شده است. /‌‌خبرگزاری‌ها

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها