مسوول انجمن دوستداران میراث فرهنگی شهرستان باغملک در استان خوزستان گفت: آبیاری زمین‌های کشاورزی، بنای تاریخی «ارگ ارغوانی» را در معرض خطر نابودی قرار داده است. یونس شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: قرار گرفتن زمین‌های کشاورزی در فاصله یک‌ونیم متری دیواره‌های «ارگ ارغوانی» آسیب دیدن و تخریب این اثر تاریخی را به‌دنبال دارد. وی تصریح کرد: لازم است، این اثر تاریخی که تنها اثر ثبت ملی شده در باغملک است، هرچه سریع‌تر گمانه‌زنی شود.
کد خبر: ۴۱۴۸۹۲

تاکنون گمانه‌زنی و کاوش برای مشخص کردن دوره‌های تاریخی این اثر و حفاری‌های صورت‌گرفته در اطراف آن انجام نشده است. از سوی دیگر، مجوز لازم برای شناسایی و گمانه‌زنی این اثر باستانی به انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک داده نمی‌شود.

شفیعی اظهار کرد: «ارگ ارغوانی» بهترین مکان از نظر گردشگری است؛ اما زمین‌های کشاورزی، آن را در معرض خطر نابودی قرار داده و این امر ما را نگران کرده است. برای کمتر شدن میزان آسیب رسیدن به این بنا، سازمان میراث فرهنگی باید نسبت به خریدن زمین‌های کشاورزی اطراف این اثر تاریخی اقدام کند یا از کشاورزان بخواهد تا فاصله 20 متری این اثر کشاورزی نکنند.

مسؤول انجمن دوستداران میراث فرهنگی باغملک توضیح داد: زمین‌های اطراف «ارگ ارغوانی» قابلیت نگهداری آب را ندارند و در نتیجه، آب را دفع می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها