زردآلو یک منبع غنی از پیش فاکتور ویتامین آ موسوم به بتاکاروتن است و بنابراین در حفظ سلامت و بینایی چشم‌ها تاثیر قابل توجهی دارد.
کد خبر: ۴۱۴۷۹۴

به گزارش ایسنا، بتاکاروتن در بدن به ویتامین آ تبدیل می‌شود و این ویتامین نقش حیاتی در بهبود بینایی دارد. این میوه همچنین به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی مانع از تخریب سلول‌ها توسط مولکول‌های رادیکال‌ آزاد می‌شود.

به گفته متخصصان تغذیه در دانشکده علوم بهداشتی هاروارد، انواعی از این میوه که به رنگ نارنجی تیره هستند، ذخیره بتاکاروتن در آنها نیز بیشتر است.

مواد غذایی حاوی بتاکاروتن سبب کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی، سکته، آب مروارید و بعضی از انواع سرطان ‌ها می‌شوند. مقادیر بالای بتاکاروتن و لیکوپن موجود در زردآلو موجب می‌شود غذای مفیدی برای حفظ سلامت قلب باشد. این دو ماده به عنوان آنتی‌اکسیدان از اکسیداسیون کلسترول بد و بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.

این میوه برای تقویت بینایی چشم، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی و آب مروارید مفید است. رادیکال‌های آزاد، عدسی چشم را تخریب می‌کنند و سبب بروز آب مروارید می‌شوند و یا با تحلیل بردن ذخیره خونی چشم‌ها، سبب تخریب بافت چشم می‌شوند.

علاوه بر این‌ها، زردآلو حاوی فیبرهای محلول در آب است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف فیبرهای محلول در آب سبب حفظ قند خون در مقدار طبیعی و کاهش کلسترول خون می‌شود. فیبر موجود در زردآلو از بروز یبوست و بیماری ‌های روده‌ای جلوگیری می‌کند. هم‌چنین برگه زردآلو سرشار از پتاسیم است. مصرف مواد غنی از پتاسیم موجب تنظیم فشارخون می‌شود. این میوه در عین حال سرشار از ویتامین ث و آهن است.

میوه رسیده زردآلو حاوی ویتامین‌های گروه ب بوده و بنابراین برای درمان بیماری‌های عصبی و روحی، بی‌خوابی، خستگی شدید، گیجی و فراموشی مفید است.

آزمایشات جدید نیز نشان داده است که مقادیر زیادی از سایر انواع کاروتنوئیدها مانند کورستین و اسید سالسیلیک در زردآلو وجود دارد. این مواد متعلق به گروه بزرگی از مواد زیست ‌فعال بوده و قادر هستند از مواد غذایی، مواد درمانی تولید کنند یا حتی دیواره مخاطی روده را بازسازی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها