در حالی که برخی منابع خبری داخلی از احتمال توقف صادرات نفت خام ایران به هند خبر داده‌اند، منابع خارجی از تلاش هند برای پرداخت بدهی نفتی خود به ایران از طریق کشور واسطه (ترکیه)‌ گزارش داده‌اند. به دنبال بروز اختلاف میان ایران و هند درخصوص چگونگی پرداخت پول نفت به ایران، هند از دی‌ سال گذشته تاکنون پول نفت دریافتی از ایران را پرداخت نکرده است.
کد خبر: ۴۱۳۵۱۴

براساس این گزارش، روز گذشته منابع خبری فارس و مهر به نقل از یک منبع آگاه در وزارت نفت اعلام کردند که ایران طی نامه‌ای رسمی به هند نسبت به قطع صادرات نفت خام به این کشور هشدار داد. در این نامه آمده است با کمال تاسف تا زمانی که راه‌حل مشخصی برای پرداخت پول نفت صادراتی پیدا نشود شرکت ملی نفت ایران در موقعیتی نخواهد بود که بتواند در ماه آگوست همچنان به ارسال نفت به شرکای نفتی خود ادامه دهد.

فارس در گزارش خود آورده است که این منبع آگاه نفتی مجموع بدهی هند به ایران را 2 میلیارد دلار اعلام کرده و گفته است:‌ در مذاکرات 2 هفته پیش طرف‌های هندی و ایران درخصوص نحوه واریز بهای نفت ایران به هند قرار بر این بوده که اگر راه حلی پیدا نشد، صادرات نفت ایران به هند قطع شود.

این منبع آگاه تصریح کرده که در مذاکرات دوجانبه همواره هندی‌ها می‌گفتند شما (ایران)‌ راهی پیدا کنید تا ما به آن عمل کنیم؛ اما زمانی که راه‌حلی پیدا می‌شد با رسانه‌ای کردن مضمون مذاکرات توسط هندی‌ها، تحریم‌کنندگان از موضع با خبر شده و نسبت به اجرای راه حل، بدل آن را یافته و آن را مسدود می‌کردند.

این گزارش حاکی است، رویترز به نقل از یک مقام وزارت نفت گزارش داد که دولت هند به دنبال پرداخت بدهی نفتی ایران از طریق ترکیه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها