سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد درگیری روز گذشته در مرزهای ایران و آذربایجان گفت: با بررسی که انجام شد متوجه شدیم چند تن از مرزبانان جمهوری آذربایجان احتمالا سهوا وارد مرز ما شده بودند. این کار ممکن است در مرزهای همسایگی صورت گیرد.
کد خبر: ۴۱۳۴۲۵

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت ادامه داد: بر اساس تفاهم صورت گرفته معتقدیم به رسمیت شناخته شدن حق ایران برای برخورداری از دانش هسته‌ای بهترین اقدامی است که می‌تواند فضا را برای همکاری‌های بعدی آماده کند.

به رسمیت شناختن حق هسته‌ای

او افزود: این گونه اظهار نظرها و مشروط کردن بحث‌های مربوط به فعالیت صلح‌آمیز کشورمان به تحریم‌های غیرقانونی درست نیست و از آن جا که در چارچوب اعلام فشار مطرح می‌شود بار دیگر باید به آن‌ها متذکر شویم که این تحریم‌ها را غیرقانونی و یک جانبه و فراقانونی می‌دانیم و معتقدیم نمی‌توان حقوق یک ملت را با تحت فشار قرار دادن برای عقب نشینی از حقوقش به خطر انداخت.

مهمانپرست تاکید کرد: پذیرش واقعیت و به رسمیت شناختن حق ملت ما می‌تواند بهترین زمینه را برای مذاکرات بعدی فراهم کند.

آزادی تاجیک فورا آزاد شود

وی هم‌چنین در مورد وضعیت نصرت الله تاجیک سفیر پیشین کشورمان ـکه در انگلیس بازداشت است گفت: وی به صورت غیرقانونی، با دام‌گذاری توسط مقامات آمریکایی و به بهانه تجارت دوگانه در حبس و بازداشت خانگی و محدودیت به سر می‌برد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این اقدام مقامات آمریکایی اقدامی خلاف اصول بین‌المللی و اصول اخلاقی است. از مقامات انگلیس آزادی وی را در اسرع وقت خواسته‌ایم و معتقدیم با توجه به مشکلات جسمی و روحی وی که به تایید پزشکان انگلیس نیز رسیده است، باید به وضعیت تاجیک رسیدگی شود.

او ادامه داد: وکلای جدیدی وضعیت تاجیک را رسیدگی می‌کنند. صادر نکردن روادید برای خانواده تاجیک می‌تواند به مشکلات جسمی و روحی وی بیافزاید و وضعیت وی را به خطر بیاندازد.

مهمانپرست گفت: وزارت خارجه در این رابطه با دعوت از کاردار انگلیس به تهران این مساله را با وی در میان گذاشت و از آن‌ها خواست تا نسبت به این مساله پاسخ مناسب را ارائه دهند. آن‌ها قول دادند که از طریق مقامات وزارت کشور انگلیس این مساله را دنبال کنند. امیدواریم در اسرع وقت دستور آزادی وی و بازگشتش به ایران صادر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنین در مورد سفر معاون اول رییس‌جمهور کشورمان به عراق که اعلام شده قرار است پایه‌گذار مرحله اول "منطقه ساعت" باشد، گفت: این سفر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. برگزاری نشست کمیسیون مشترک میان دو کشور که با حضور بخش‌های خصوصی و اقتصادی کشورمان انجام می‌شود منجر به انعقاد قراردادهای متعددی در زمینه‌های اقتصادی، ‌تجاری، حمل و نقل و گمرکی خواهد شد.

وی گفت: این سفر و قراردادها می‌تواند فضای روابط دو کشور را وارد تحول جدی و اساسی کند. ما ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری داریم و معتقدیم این سفر می‌تواند ما را به سمت اهداف از پیش تعیین شده هدایت کند و همکاری‌هایی که می‌تواند میان ایران،‌ عراق،‌ سوریه و ترکیه شکل گیرد و دستاوردهای آن برای ملت‌های منطقه بسیار مفید و موثر است. با این سفر می‌توان گام اساسی در این جهت برداشت.

اهداف سیاسی  دادگاه رفیق حریری

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم‌چنین در مورد دادگاه رفیق حریری و مسائلی که در مورد حزب الله در این رابطه مطرح شده است، خاطرنشان کرد: این موضوع در چارچوب مسائل داخلی لبنان و توسط همه جریان‌های سیاسی و مردم و دولت آن مطرح است. درست در روزی که دولت میقاتی تشکیل و بیانیه وزارتی آن صادر شد کیفرخواست دادگاه برای تحت تاثیر قرار دادن وضعیت دولت لبنان صادر شد.

وی تاکید کرد: کسانی که با اهداف سیاسی این دادگاه را دنبال می‌کنند وحدت و یکپارچگی لبنان را مورد هدف گرفته‌اند و خواستار ادامه کار با ثبات دولت لبنان نیستند. هر گونه اقدام سیاسی برای دخالت در امور داخلی لبنان و ایجاد فتنه و بهم زدن وحدت و یکپارچگی لبنان را فقط در جهت منافع رژیم صهیونیستی می‌دانیم.

مرزبانان آذری وارد مرزهای ما شده بودند

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنین در مورد انتشار اخباری در مورد درگیری میان مرزبانان ایران و آذربایجان در روز گذشته گفت: چند نفر از مرزبانان جمهوری آذربایجان وارد مرزهای ما شده بودند که به دستور ایست مرزبانان کشورمان بی‌توجه بودند. این حادثه منجر به زخمی شدن برخی افراد و کشته شدن یک مرزبان جمهوری آذربایجان شده است.

وی افزود: کمیته‌های مرزبانی دو کشور موضوع را در دستور کار قرار داده‌اند وجزییات آن در حال بررسی است.

تنها یک سفیر به خاطر شرکت در انتخابات استعفاء کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که به تعدادی از سفارت‌خانه‌های ایرانی سفیر اعزام نشده است و برخی از سفیران نیز برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی استعفاء داده‌اند، گفت: ما به طور متوسط از میان حدود 140 نمایندگی در سال 35 تا 40 سفیر و رییس نمایندگی را که دوره سه تا چهار سال زمان ماموریت‌شان پایان یافته است را جابه جا می‌کنیم. تا جایی که خبر دارم یک سفیر به خاطر انتخابات استعفاء داده است و سفیران ما در حال حاضر مشغول به کار هستند. غیر از یکی یا دو مورد که مانند انگلستان که به دلایل سیاسی برای تعیین سفیر تاملی صورت گرفت، رییسان نمایندگی‌های ما مشغول به کار هستند و در زمان مقرر و پایان تابستان این جابه جایی‌ها صورت می‌گیرد.

روابط ایران و مصر ضرری برای امنیت کشورهای خلیج فارس ندارد

مهمانپرست هم‌چنین در مورد اظهارات وزیر خارجه مصر مبنی بر این که به شرطی با ایران روابط برقرار می‌کنیم که به کشورهای حاشیه خلیج فارس آسیب نرسد، گفت: روابط ایران و مصر به هیچ وجه به امنیت روابط با سایر کشورهای خلیج فارس ضرر نخواهد رساند. همان طور که ما قبلاً اعلام کرده‌ایم معتقدیم روابط خوب و مثبت میان دو کشور بزرگ ایران و مصر یقیناً به نفع دو ملت و ملت‌ها و کشورهای منطقه خواهد بود. سیاست هم‌گرایی و همکاری با کشورهای منطقه‌ اولویت سیاست خارجی ما قرار دارد. هر گونه اختلاف و دامن زدن به جدایی کشورهای منطقه از هم از سیاست‌های رژیم صهیونیستی و حامیان آن است. آن‌ها تلاش می‌کنند پروژه اسلام هراسی یا ایران هراسی را دنبال کنند. بدون توجه به ترفندها و توطئه‌هایی که کشورهای فرا منطقه‌یی برای جدایی کشورهای ما از هم دنبال می‌کنند، در مسیر ارتقای روابط با همه کشورهای منطقه و حل کردن مشکلات و مسائل منطقه و رسیدگی به مطالبات مشروع مردم را دنبال می‌کنیم.

او در مورد اظهارات روز گذشته فرمانده کل سپاه در مورد اطلاعات تازه‌ای درباره موج جدید ترور در کشور از سوی دشمنان، گفت: انقلاب‌های مردمی ناشی از بیداری اسلامی رو به پیش است. رژیم صهیونیستی از ایجاد دولت‌های مردمی در منطقه در هراس است. وجود دولت‌های مستقل و مقتدر در منطقه می‌تواند کمک کند تا روابط ایران با آن کشورها به نقطه درخشانی برسد بنابراین از همه اقدامات از جمله اقدامات تروریستی و نا امن کردن منطقه و ایران دفاع و حمایت می‌کنند. ماهیت رژیم صهیونیستی حمایت از اقدامات تروریستی و بر هم زدن امنیت منطقه است و این به دلیل وضعیت ناگواری است که پیدا کرده‌اند.

رایزنی‌های وزیر خارجه کویت می‌تواند به تثبیت منطقه کمک کند

وی در مورد برخی اخبار مبنی بر این که وزیر خارجه کویت در سفرهای خود به منطقه موضوع دخالت‌های ایران در کشورهای منطقه را در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: باید به مطالب معتبر و مستند پرداخت. این سفرها و رایزنی‌ها می‌تواند به تثبیت منطقه و ایجاد ثبات و امنیت کمک کند.

با فشارهای سیاسی نمی‌توانیم مسائل اعتقادی را لغو کنیم

مهمانپرست در پاسخ به این پرسش که نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر اعلام کرده است اگر ایران به گزارشگر ویژه حقوق بشر اجازه ورود به کشور را ندهد، وی در خارج از ایران به تحقیقات خود ادامه می‌دهد، تصریح کرد: این موضع باید با دقت زیاد انجام شود و ارزش‌های انسانی را دنبال کند. نباید از موضوع مهم حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی استفاده کرد. متاسفانه کشورهای مدعی حقوق بشر در غرب اعتباری با رفتارهای دوگانه خود برای خود باقی نگذاشتند.

وی افزود: مقامات غربی آبروی خود را در این راه از دست می‌دهند. آن‌ها متهم اصلی نقض حقوق بشر در دنیا هستند و صلاحیت اظهار نظر در این موارد را ندارند. ما در چار چوب اصول اعتقادی خودمان نسبت به کرامت انسان و رسیدگی به حقوق شهروندی نهایت تلاش را می‌کنیم و به هیچ وجه با فشارهای سیاسی نمی‌توانیم مسائل اعتقادی و اصولی کشورمان را لغو کنیم. هرچند که در موضوعات مختلف همکاری‌های بسیار متنوعی را در زمینه حقوق بشر با نهادهای مربوطه داشته و داریم و آن را در موضوعات مختلف تخصصی ادامه خواهیم داد. اما استفاده دوگانه و ابزاری را زشت و غیراخلاقی می‌دانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین اخبار منتشر شده از سوی مقامات آمریکایی در مورد این که ایران به گروه‌های مختلف عراق و افغانستان سلاح می‌دهد و موجب ناامنی می‌شود را دروغ بزرگ دانست.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه کشورمان هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که یکی از شرکت‌های تسلیحاتی روسیه اعلام کرده که مسکو می‌خواهد زیردریایی کوچک به ایران ارسال کند آیا با توجه به این که روسیه قرارداد s300 را با فشار سیاسی لغو کرد، امضای قرارداد جدید معقول است، گفت: مذاکرات مقامات ایران و روسیه در زمینه‌های مختلف ادامه دارد و در بسیاری از زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی وتجاری روابط پیگری می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بلوکه کردن اموال و دارایی ایران در کرواسی، گفت: آمریکایی‌ها و برخی از کشورهای غربی تلاش زیادی می‌کنند تا از طریق تحریم‌ها غیرقانونی به ملت ما فشار وارد کنند تا دست از خواسته‌های مشروع خود بردارند. این گونه اعمال فشارها هیچ گونه نتیجه و تاثیری در اراده ملت ما نخواهد داشت. گاهی بانک‌ها و شرکت‌های متعلق به کشورها اظهار می‌کنند برخلاف میل خود تحت فشارهای سنگین بسیاری مجبور می‌شو‌ند با وجود خسارت‌های شدید فعالیت‌های خود را محدود کنند.

او در مورد استعلام شرکت دخانیات ایران از وزارت خارجه در مورد وابستگی شرکت مارلبورو به رژیم صهیونیستی گفت: تا کنون خبری در مورد این که استعلامی انجام شده باشد ندارم.

حادثه مرزی ایران و آذربایجان موضوعی نیست که نگرانی ایجاد کند

مهمانپرست در مورد درگیری روز گذشته در مرزهای ایران و آذربایجان نیز اظهار کرد: با بررسی که انجام شد متوجه شدیم چند تن از مرزبانان جمهوری آذربایجان احتمالا سهوا وارد مرز ما شده بودند. این کار ممکن است در مرزهای همسایگی صورت گیرد. آن‌ها به اهمیت مرزبانان کشورمان بی‌توجه بوده‌اند و این حادثه منجر به زخمی شدن برخی از افراد و کشته شدن یک مرزبان جمهوری آذربایجان شده است. باید درباره محدوده دقیق و مرزهای دو کشور و دستور ایست که معمولا مورد توجه قرار می‌گیرد دقت بیش‌تری داشت.

وی ادامه داد: کمیته‌های مرزبانی دو کشور بلافاصله این موضوع را در دستور کار قرار دادند و بررسی را آغاز کردند. دستگاه‌های دیپلماسی دو کشور هم در حال مذاکره هستند. جزییات این مساله در حال بررسی است. اما اتفاقی است که ممکن است به صورت تصادفی در مرزهای دو کشور همسایه بیفتد و موضوعی نیست که نگرانی ایجاد کند.

مهمانپرست تاکید کرد: روابط میان دو کشور بسیار خوب است و ظرفیت‌های بالایی برای همکاری وجود دارد. عزم و اراده مسوولان دو کشور بر ارتقای روابط است و سفر مقامات عالی‌رتبه ایران و آذربایجان به دو کشور موفقیت‌آمیز است و سفر اخیر علی لاریجانی به باکو نیز بسیار خوب و موفق بود و دستاوردهای خوبی داشت. باید با درایت و هوشیاری مسوولان این حوادث را بررسی کرد و مانع تکرار آن شد.

از سفر شیخ‌الازهر به ایران استقبال می‌کنیم

وی هم‌چنین در مورد اخبار منتشر شده در مورد اعلام آمادگی شیخ الازهر برای سفر به تهران در صورت ارسال دعوت‌نامه و هم‌چنین اظهارات جلیلی در مورد آمادگی ایران برای همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با مصر گفت: از سفر شیخ‌الازهر استقبال می‌کنیم و اگر این آمادگی در آن‌ها وجود داشته باشد از طریق دفتر حفاظت منافع کشورمان دنبال خواهیم کرد.

وی ادامه داد: مسوولان کشور ما بارها اعلام کرده‌اند ما آمادگی داریم دانشی که در کشور ما به صورت بومی و توسط جوانان ما به دست آمده است را برای پیشرفت و توسعه کشورهای دوست و منطقه در اختیار آن‌ها قرار دهیم. یکی از دانش‌های پیچیده نیز دانش هسته‌ای است که می‌توانیم این دانش پیشرفته را در اختیار این کشورها قرار دهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که آمریکا در اقدامی یک جانبه برخی شرکت‌های کشتی‌رانی ایران را تحریم کرده است، اقدام ایران برای مقابله با تحریم‌ یک جانبه چیست؟ تصریح کرد: اقدامات یک جانبه آمریکا و تحریم شرکت‌های کشتی‌رانی ما برخلاف ادعای آن‌هاست که اعلام می‌کنند قصد تحت فشار قرار دادن ملت ایران را نداریم و می‌خواهیم با دولت ایران مقابله کنیم. این نقض کاملا آشکار ادعای دروغین آن‌هاست. آن‌ها می‌خواهند ملت ما را تحت فشار قرار دهند آن ها می‌خواهند از مردم ما انتقام بگیرند و هنوز ناراحت هستند که در سی و سه سال پیش با وقوع انقلاب اسلامی دست‌شان از منابع کشور ما بریده شد.

وی افزود: اقدامات آمریکا خلاف مقررات و اصول بین‌المللی است ما از راه‌های ممکن برای پیگیری شکایت‌های شرکت‌های خود حمایت می‌کنیم و دنبال پیگیری‌های حقوقی آن‌ها و گرفتن خسارت در مقابل این اقدامات غیرقانونی هستیم.

امیدواریم راه حل مناسبی درباره پرداخت پول نفت توسط هند پیدا شود

خبرنگار دیگری پرسید، بدهی هند به ایران به حدود 8 میلیارد دلار رسیده است و ایرداتی که مقامات هندی در مورد پرداخت پول به ایران می‌گیرند بیش‌تر به بهانه شبیه است تا ما را وادار به مبادله پایاپای و دریافت روپیه غیرقابل تبدیل هند کنند. راه‌کار ایران در این‌باره چیست؟ که مهمان‌پرست گفت: تا آن جا که من اطلاع دارم رقم، این مقدار نیست و مبلغی که تا کنون هند برای دریافت نفت به ایران بدهکار است رقم بسیار کم‌تری است. اما در هر صورت وقتی کشورها وارد کار تجارت انرژی و نفت و گاز می‌شوند باید پیش‌بینی برای پرداخت قیمت آن را هم داشته باشند. مشکلات تحریمی که برای برخی از بانک‌ها ایجاد شده در این مساله ایجاد اشکال کرد. مقامات اقتصادی کشور ما با مقامات هندی در حال مذاکره هستند. با مذاکره‌ای که مقامات رسمی و اقتصادی و بانکی کشورمان با همتایان خود دارند امیدواریم راه حل مناسبی پیدا شود.

مهما‌نپرست در ابتدای این نشست اعیاد شعبانیه و روز پاسدار جانباز و میلاد امام حسین(ع) را تبریک گفت و افزود: این ایام با حادثه حمله ددمنشانه نیروهای نظامی آمریکا به هواپیمایی مسافربری کشورمان است که در نتیجه آن 290 تن از اتباع بی‌گناه کشورمان به شهادت رسیدند. این حادثه با اقدام غیرانسانی تحریم هواپیمای جمهوری اسلامی ایران توسط مقامات آمریکایی نیز تقارن دارد. ما این اقدام را محکوم می‌کنیم. مقامات آمریکایی‌ نشان دهنده ادامه خصومت سه دهه گذشته مقامات آمریکا نسبت به ملت عزیزمان است این حادثه را محکوم می‌کنیم و امیدواریم شاهد این گونه جنایات وحشیانه و غیرانسانی توسط آمریکایی‌ها نباشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها