هند هم از نیکاراگوئه الگوبرداری کرد!

ادامه صادرات نفت مجانی به هند

با وجود افزایش بدهی های نفتی پالایشگاههای هند به ایران، شرکت ملی نفت با تکذیب خبر توقف صادرات نفت به هند بر ادامه صادرات طلای سیاه ایران به این کشور آسیایی تاکید می کند.
کد خبر: ۴۱۳۰۳۲

به گزارش مهر، در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود 400 هزار بشکه نفت خام ایران برای تامین خوراک پالایشگاههای هند به این کشور آسیایی صادر می شود.

محاسبات انجام گرفته نشان می دهد از ابتدای سالجاری میلادی تاکنون به طور متوسط قیمت هر بشکه نفت خام صادراتی ایران به پالایشگاههای هند حدود یکصد دلار بوده است و مطابق با گزارش شرکت ملی نفت در شرایط فعلی میزان بدهی های نفتی هند به ایران حدود 9 میلیارد دلار برآورد می شود.
 
با بالا گرفتن اختلافات ارزی تهران – دهلی از ژانویه سال 2011 میلادی تاکنون، طرف هندی تاکنون هیچ گونه پولی بابت نفت خریداری شده از ایران پرداخت نکرده است و این در حالی است که مذاکرات انجام گرفته توسط مسئولان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و شرکت ملی نفت هم برای وصول این بدهی ها نتیجه ای نداشته است.
 
از سوی دیگر روز گذشته کپی نامه شرکت ملی نفت ایران خطاب به پالایشگاههای هند در اختیار رسانه های داخلی و خارجی قرار گرفت که مطابق با این نامه ایران با ارسال اولتیماتومی به هند خواستار وصول مطالبات نفتی از پالایشگاههای این کشور شده است.
 
همچنین در بخشی از این نامه آمده است: در صورتی که تا ماه اوت 2011 میلادی (مرداد ماه 1390) وضعیت پرداخت بدهی هند به ایران تعیین تکلیف نشود صادرات نفت ایران به این پالایشگاههای این کشور آسیایی متوقف خواهد شد.
 
با انتشار گسترده این نامه شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاههای بدهکار نفتی، پیش بینی می شود وضعیت صادرات نفت مجانی و رایگان ایران به هند در کوتاه ترین زمان تعیین تکلیف شود.

اظهارات متناقض مسئولان شرکت نفت

احمد قلعه بانی مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران امروز با بیان اینکه هیچ گونه نامه ای برای توقف صادرات نفت ایران به هند ارسال نشده است، تاکید کرده است: صادرات نفت به پالایشگاههای این کشور همچون روال گذشته ادامه می یابد.
 
معاون وزیر نفت همچنین خبر قطع صادرات نفت به هند را به طور کامل تکذیب کرد و افزود: مذاکره با طرف هندی برای رفع مشکل بدهی پالایشگاه های بدهکار به ایران همچنان ادامه دارد.
 
از سوی دیگر محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران امروز یکشنبه با رد ادعای مدیر عامل شرکت ملی نفت امروز اعلام کرده است: ایران اخطاریه ای برای پالایشگاه های بدهکار نفت ارسال کرده است.
 
حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم درباره وصول بدهی های نفتی ایران از هند به مهر گفت: یکی از مهمترین مشکلات در ایجاد این اختلاف ارزی بین دو کشور در کنار مشکلات تحریم، سوء مدیریت است.
 
نماینده مردم تهران در خانه ملت با اعلام اینکه تغییر و تحولات گسترده در مدیریت امور بین الملل شرکت ملی نفت یکی از مهمترین دلایل عدم بازاریابی مناسب برای فروش نفت ایران در سالهای اخیر بوده است، اظهار داشت: قطعا مدیرانی که با بازیهای بازار جهانی و بین المللی نفت آشنا نباشند نمی توانند نقش آفرینی کنند.
 
وی در حال حاضر بسیاری از شرکتها و کشورهای خارجی برای خرید نفت ایران اعلام آمادگی کرده اند، تبیین کرد: اما به نظر می رسد مسیرهای خرید نفت از شرکت ملی نفت به بن بست رسیده است.
 
کاتوزیان از عدم تفویض اختیارات مدیریتی به برخی از مدیران مذاکره کننده به عنوان یکی از مشکلات پیش روی در این بخش یاد کرد و یادآور شد: نداشتن اختیارات مدیریتی در نشستها مشترک با طرف خارجی و اعزام مدیران به میز مذاکره بدون اختیارات کافی هم به نوعی مزید علت شده است.
 
این مقام مسئول با اعلام اینکه مدیران در مذاکرات باید با اختیارات بتوانند قدرت چانه زنی و تصمیم گیری داشته باشند، خاطر نشان کرد: در غیر این صورت جز شکست در مذاکرات چیز جدید عاید کشور نخواهد شد.

هند از روی دست نیکاراگوئه تقلب کرد

بدهی های نفتی نیکاراگوئه به ایران اخیرا 25 ساله شده است و با این وجود این کشور خارجی برای پرداخت بدهی 164 میلیون دلاری خود به ایران خواستار فروش پشم احشام و یا چوب درخت شده است.
 
پالایشگاههای نفت هند هم اخیرا در ریاض مذاکرات متعددی را با شرکت آرامکوی عربستان سعودی برای افزایش واردات نفت از این کشور و دور زدن نفت ایران آغاز کرده اند.
 
با این وجود شرکت ملی نفت ایران که تاکنون در بازاریابی برای شناسایی بازارهای جدید هدف برای صادرات نفت به توفیق قابل توجه ای دست نیافته است برای حفظ بازار هند قصد ادامه صادرات طلای سیاه به این کشور آسیایی با وجود بدهی های بالا را دارد.
 
از سوی دیگر طرف هندی هم که به نوعی به ضعف شرکت ملی نفت ایران در متنوع سازی بازارهای جدید نفت پی برده است هیچ تلاش جدی برای پرداخت پول نفت ایران انجام نمی دهد.
 
حال باید دید که آیا سناریوی 25 ساله شدن بدهی های نفتی نیکاراگوئه آیا برای پالایشگاه‌های بدهکار نفت هند ادامه می یابد؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها