قصه کلاسیک «سفیدبرفی» سال‌ها پس از تولید انیمیشن قدیمی کمپانی والت‌دیزنی در سال 1937، دوباره مورد توجه دو صنعت سینما و تلویزیون قرار گرفته است.
کد خبر: ۴۱۲۲۸۸

در شرایطی که هنرمندان سینما در تدارک تولید حداقل 2 فیلم سینمایی از قصه شاه پریان برادران آلمانی گریم هستند، صنعت تلویزیون هم قصد دارد این قصه را به صورت یک مجموعه تلویزیونی درآورد. این در حالی است که هنرمندان این رسانه طی دهه‌های قبل چندین بار قصه برادران گریم را تبدیل به کارهای موفق تلویزیونی کرده‌اند.

نسخه جدید تلویزیونی قصه سفیدبرفی را کمپانی والت‌دیزنی برای شبکه تلویزیونی خود ABC تهیه خواهد کرد. این شبکه تلویزیونی قصد دارد مجموعه خود را زودتر از 2 فیلم سینمایی سفیدبرفی آماده پخش کند و با این کار گوی سبقت را از دست آنان برباید.

مجموعه درام شبکه ABC با نام «روزی روزگاری» جلوی دوربین می‌رود و جنیفر گودوین در آن نقش اصلی را بازی خواهد کرد. کلید فیلمبرداری مجموعه، اوایل فصل پاییز زده می‌شود تا برای پخش در اوایل فصل بهار 2013 آماده شود.

تهیه‌کنندگان فیلم علت تغییر نام قصه کتاب برادران گریم را برای مجموعه خود توضیح نداده‌اند، اما گفته می‌شود از آنجا که هر دو فیلم سینمایی در دست تولید درباره قصه سفیدبرفی نام شخصیت اصلی ماجراها را در تیتر خود دارد، سازندگان تلویزیونی این قصه ترجیح داده‌اند نامی از سفیدبرفی در عنوان محصول جدید خود نیاورند.

شبکه ABC هنوز کارگردانی برای مجموعه خود انتخاب نکرده است، ولی مسوولان آن تاکید کرده‌اند حال و هوای‌ آن شبیه اثر کلاسیک انیمیشنی سال 1937 کمپانی والت دیزنی خواهد بود. به گفته سخنگوی این شبکه،«هدف ما ارائه تصویری تازه از این افسانه قدیمی نیست.

عموم تماشاگران تلویزیونی با قصه سفید برفی و ماجراجویی‌های او آشنا هستند و حتما برایشان جالب خواهد بود که‌ آن را با توجه به امکانات و توانایی‌های تکنولوژی معاصر دوباره نگاه کنند.

شیوه کاری ما هنگام تولید مجموعه سفید برفی، همان شیوه‌ای خواهد بود که سال قبل هنگام تولید نسخه جدیدی از «آلیس در سرزمین عجایب» مورد استفاده قرار گرفت. خط کلی و اصلی قصه و سبک روایت داستان هم از انیمیشن کلاسیک «سفید برفی» وام گرفته خواهد شد.» مجموعه جدید سفید برفی در یک فصل 12 قسمتی تهیه و تولید می‌شود و به دلیل محدودیت قصه برادران گریم در همین یک فصل تمام می‌شود و صاحب فصل‌های بعدی نخواهد شد.

جنیفر گودون بازیگر اصلی مجموعه، یکی از چهره‌های سرشناس تلویزیونی است که فعالیت هنری خود را از سال 1988 شروع کرده و در کنار بازیگری، نویسنده فیلمنامه تعدادی از کارهای این رسانه کوچک هم بوده است. او تا به حال با بیش از 15 مجموعه و فیلم تلویزیونی همکاری داشته که آخرین آنها دو کار پربیننده «پلیس‌های آبی‌پوش نیویورکی» (2005)‌ و «خانه‌دارها» (2009)‌ بوده است. وی همکار فیلمنامه‌نویس مجموعه سفید برفی هم هست.

سفیدبرفی یکی از معروف‌ترین قصه‌های کلاسیک فانتزی و درام است که تا پیش از این بارها و بارها توسط هنرمندان مختلف بین‌المللی تبدیل به فیلم و مجموعه شده است. معروف‌ترین کار تلویزیونی در ارتباط با این قصه مجموعه سفید برفی «افسانه ترس» است که سال 1997 ساخته شد و مایکل کوهن آن را کارگردانی کرد. سیگورنی دیور و سام نیل دو بازیگر سرشناس سینما در این مجموعه 5 قسمتی 100 دقیقه‌ای بازی کردند.

سازندگان مجموعه قصه جاکوب و ویلم گریم را کمی تغییر دادند و این کار نتوانست رضایت خاطر منتقدان تلویزیونی داربی را فراهم کند. با این حال، آنها بازی دیور و نیل را تحسین کردند. میراندا ریچارسن بازیگر انگلیسی هم سال 2001 در یک مجموعه تلویزیونی براساس این قصه بازی کرد. هنرمندان تلویزیون آلمان هم در سال 1992 با همکاری تلویزیون کشور چک، یک فیلم تلویزیونی در این رابطه تولید کردند.

این مجموعه با استقبال تماشاگران اروپایی روبه‌رو شد و بسیاری از منتقدان از آن به عنوان بهترین کاری اسم می‌برند که پس از انیمیشن والت دیزنی، براساس قصه برادران گریم تهیه و تولید شده است.

برادران گریم که در قرن هجدهم در آلمان زندگی و کار می‌کردند، از معروف‌ترین نویسندگان این کشور اروپایی هستند که بخشی از کار آنها، جمع‌آوری قصه‌های عامیانه و فولکلور بود. این دو نویسنده تعدادی از افسانه‌های عجیب و غریبی هستند که امروزه به صورت آثاری کلاسیک درآمده‌اند و «سفیدبرفی» هم یکی از آنهاست.

مجموعه جدید تلویزیونی سفیدبرفی در شرایطی جلوی دوربین می‌رود که بزودی کلید فیلمبرداری 2 فیلم سینمایی سفیدبرفی زده می‌شود.

در فیلم اول لیلی کولنیز، جولیا رابرتز و کریس همسورث بازی می‌کنند. فیلم دوم هم با بازی کریستین استوارت بازیگر مجموعه فیلم موفق «گرگ و میش» ساخته می‌شود. منتقدان تلویزیونی عقیده دارند تولید همزمان چند فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی از قصه سفیدبرفی، لطمه‌ای به وضعیت آنها نمی‌زند و باعث افت تماشاچی برای آنها نمی‌شود. با این حال،‌ آنها براین باور هستند که نسخه تلویزیونی این قصه توانایی رقابت با همتایان پرخرج سینمایی خود را دارد.

به گفته جنیفر گودوین، بازیگر مجموعه، قصه‌هایی مثل سفیدبرفی قابلیت بالایی برای تبدیل شدن به یک کار تلویزیونی را دارند و آنها را در یک فاصله زمانی چند هفته‌ای و به صورت مساله‌دار، بهتر می‌توان تعریف کرد.

ورایتی
مترجم:‌ کیکاووس زیاری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها