مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی با تشریح جزئیات تنظیم ‌بازار اقلام پروتئینی گفت: وزارت بازرگانی قیمت منطقی مرغ را 3300 تومان می‌داند.
کد خبر: ۴۱۱۲۲۸

یداله صادقی در گفتگو با مهر از راهکارهای جدید تنظیم ‌بازار اقلام پروتئینی خبرداد و گفت: تغییرات قیمت اقلام پروتئینی به خصوص گوشت قرمز در هفته گذشته خوشبختانه جزئی بوده است؛ این در حالی است که در مورد قیمت مرغ درصد بالایی کاهش قیمت را شاهد بوده‌ایم.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی افزود: در قیمت گوشت قرمز و مرغ، چند فاکتور و عامل همواره باید مورد کنترل قرار گیرد. بر همین اساس، همه ساله وزارت بازرگانی با همکاری وزارت جهادکشاورزی، میزان نیاز کشور را بررسی کرده و شرایط تولید و برنامه‌های تولید این وزارتخانه را بررسی و عوامل تاثیرگذار بر روی سیستم تولید را کنترل و رصد می‌کند.

توزیع ذخایر استراتژیک علوفه

وی تصریح کرد: بر این اساس مهمترین عاملی که در تغییرات قیمت گوشت قرمز مربوط موثر بوده به عامل افزایش قیمت علوفه برمی‌گردد که در این راستا وزارت بازرگانی با استفاده از ذخایر استراتژیک علوفه سعی در کنترل قیمت دارد؛ به نحوی که هم‌اکنون آزادسازی ذخایر استراتژیک علوفه آغاز شده است.

به گفته صادقی، برای ایجاد تعادل در قیمت گوشت قرمز، علوفه مورد نیاز دامداران را تامین کرده‌ایم تا قیمت متعادل و از افسارگسیختگی قیمت جلوگیری شود. البته باید توجه داشت افزایش قیمت علوفه به افزایش قیمت در بازارهای جهانی ارتباط دارد؛ چراکه نیمی از علوفه مورد نیاز کشور از طریق واردات تامین می‌شود.

وی در توضیح این مطلب خاطرنشان کرد: کشور سالانه حدود 10 میلیون تن علوفه برای تولیدات دامی مصرف می‌کند که 50 درصد آن باید از خارج کشور وارد شود، بنابراین برای مقابله با نوساناتی که در بازارهای خارجی ایجاد می‌شود، شرکت پشتیبانی امور دام، ذخیره‌سازی صورت می‌دهد تا در زمان لازم بتواند در بازار ورود کرده و قیمت‌هایی را برای علوفه تعیین کنیم که پایین‌تر از قیمت بازار باشد.

صادقی ادامه داد: بر این اساس،‌هم اکنون علوفه را با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی در استانها بین تعاونی‌های دامداران توزیع کرده‌ایم تا در بازار تاثیر گذار باشد و به متعادلتر شدن قیمت گوشت قرمز در بازار کمک کنیم.

تمهیدات جدید برای بازار مرغ

وی اظهار داشت: در مورد مرغ اولین قدم این است که نهاده‌های مربوط به مرغ که از قاعده مربوط به نهاده‌های دامی تبعیت می‌کند را کنترل کنیم. در این میان البته به دلیل برنامه‌ریزی مناسبی که در گذشته در تولید مرغ صورت گرفته و با توزیع نهاده‌ها با قیمت ارزانتر نسبت به شرایط فعلی، جوجه‌ریزی‌ها انجام شده است، فعلا افزایش قیمتی در بازار مشاهده نمی‌شود؛ اما در آینده قیمت تمام‌شده مرغ نیز بر اساس نهاده‌هایی که هم اکنون مصرف می‌شود، تعیین خواهد شد و قیمت برای دوره‌های بعدی تغییر می‌کند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر در دوره فعلی، جوجه ریزی از 45 تا 50 روز قبل صورت گرفته است و هم اکنون گوشت آن وارد بازار شده است؛ بنابراین تلاش داریم برای گوشتی که در پیک مصرف که ماه مبارک رمضان است، برنامه‌ریزی انجام دهیم تا گوشت مرغ با قیمت مناسبی به دست مصرف‌کننده برسد و بتوان در این ماه رمضان پاسخ مناسبی به نیاز مصرف‌کنندگان داد.

ذخیره‌سازی مناسب مرغ

صادقی از وجود ذخایر مناسب مرغ خبرداد و تصریح کرد: این ذخایر متناسب با شرایط بازار عرضه خواهد شد، به نحوی که هم تولیدکنندگان ضرر نکنند و دورنمای تولید و جوجه‌ریزی را برای استمرار تولید مثبت ارزیابی کنند و هم مصرف‌کننده نیز کالا را با قیمت مناسب خریداری کند و به او اجحاف نشود؛ به عبارت دیگر تدابیر برای تنظیم بازار به گونه‌ای است که قیمت تمام‌شده در عین حالی که سود معقول تولیدکننده را لحاظ می‌کند و چشم‌انداز روشن و منطقی به او برای تولید با ظرفیت حداکثری را می‌دهد؛ برای مصرف‌کننده نیز آرامش خیال برای خرید کالا با قیمت مناسب را فراهم می‌آورد.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر این، یکسری فعالیت‌ها را در جهت ذخیره‌ سازی، متفاوت‌تر از مدلهای قبلی پیگیری می‌کنیم, به این معنا که وزارت بازرگانی و وزارت جهاد با همکاری هم به سمت اصلاح ساختار تولید مرغ حرکت کرده‌اند و تنظیم بازار به صورت پایدار را هدفگذاری کرده‌اند.

صادقی گفت: هر دو وزارتخانه بر این باورند که برای تنظیم بازار پایدار باید از ساختارهایی که اصلاح شده‌تر هستند در زمینه تولید مرغ استفاده شود، یعنی ساختارهایی بیشتر مورد توجه قرار گیرند که توانسته‌اند زنجیره‌های حلقه تولید را به هم وصل کنند. تعدادی از تولیدکنندگان با این مشخصات شناسایی شده‌ و با آنها وارد مذاکره شده‌ایم.

مدیرکل تامین و توزیع کالای وزارت بازرگانی خاطرنشان کرد: در ساختار کار این تولیدکنندگان، تمام حلقه‌های تولید در کنار هم قرار دارند و این امر، امکان تولید بهره‌ور را افزایش می‌دهد؛ چراکه از مرغ حجم‌دار تا حلقه آخر که شبکه توزیع است را در کنار هم دارند.

وی اظهار داشت: اگر برای ذخیره‌سازی از این واحدها استفاده شود؛ کالا مناسب‌تر، با کیفیت‌تر و با قیمت مطلوب‌تر به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. البته باید توجه داشت که اگر مازاد تولیدی در بازار وجود داشته باشد؛ این امر تولید را برای تولیدکنندگان غیر اقتصادی می‌کند و بنابراین تولیدکننده نیز رغبتی به تولید نخواهد داشت؛ بر همین اساس اگر دولت در بازار کالای مازاد بر تقاضا در بازار وارد نشود، به دلیل ساختار نامناسب تولید به شدت ضرر می‌بیند و در نهایت، ضرر آن به کل جامعه وارد می‌شود.

صادقی ادامه داد: مقدمات کار برای استفاده از این واحدها انجام شده و اگر به توافقات نهایی برسیم، تسهیلات به آنها اعطا خواهیم کرد که ما به ازای آن کالایی را که دریافت می‌کنیم کیفی‌تر و با قیمت مناسب‌تر باشد؛ این کالا را ذخیره‌سازی خواهیم کرد و در زمان ضروری،‌ در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

قیمت منطقی مرغ 3300 تومان

وی اظهار داشت: نگرانی در مورد مرغ وجود ندارد، ما همواره درصدی از نیاز بازار را ذخیره‌سازی خواهیم کرد. هم‌اکنون نیز مرغ به میزان کافی خرید کرده و در سردخانه موجود داریم. البته به تناسب زمان، قیمت مصرف‌کننده را در ستاد تنظیم بازار تعیین و بر اساس منابعی که برای پرداخت یارانه در اختیار داریم؛ در بازار عرضه می‌کنیم.

صادقی گفت: محدودیتهای امسال به لحاظ ارایه یارانه وجود دارد؛ بر این اساس سعی می‌شود که قیمت نزدیک به قیمت تمام‌شده باشد و دولت حداکثر 200 تومان به ازای هر کیلو یارانه بپردازد؛ چراکه دیگر نمی‌توان مثل سالهای گذشته به ازای هر کیلو 500 تا 600 تومان یارانه بدهیم؛ اما سعی کرده‌ایم شرایطی را فراهم کنیم که نظام تولید منسجم‌تر کار کند.

وی از برگزاری جلسات مرتب رصد و پایش بازار از سوی وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بازرگانی خبرداد و در مورد قیمت منطقی مرغ در بازار گفت: دیدگاه وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید آن است که قیمت مرغ زنده حدود 2200 تومان در مرغداری است؛ بر این اساس نظر وزارت بازرگانی این است که با افزایش هزینه کشتار و درصد افت ضایعات که ناشی از کشتار است، در کنار دستمزد و سود توزیع خرده‌فروشی، قیمتی که الان در بازار عرضه می‌شود 3300 تومان است.

صادقی گفت: البته نظر وزارت جهاد کشاورزی و برخی تولیدکنندگان با نظر وزارت بازرگانی متفاوت است؛ به این معنا که آنها معتقدند که این رقم باید 100 تا 200 تومان گرانتر باشد تا تولیدکننده ضرر نکنند؛ ما این نظرات را اخذ کرده‌ایم و در حال بررسی آنها هستیم.

وی تاکید کرد: تولیدکنندگان به دنبال تولید بالاتر هستند و وزارت جهاد به عنوان دستگاه متولی بخش نیز، برای حمایت از تولید قیمت بالاتری را پیشنهاد می‌دهد؛ اما ما به عنوان وزارت بازرگانی و یک دستگاه فرابخشی، باید هم به تولید و هم به مصرف نگاه کرده و سعی کند تعادل قیمتی را برقرار سازد.

صادقی گفت: قیمت 3300 تومانی مرغ گرم در بازار مناسب است؛ اما مدنظر تولیدکنندگان در حدود 3500 تومان است. در عین حال اگرچه وزارت جهاد قیمت منطقی مرغ را 3500 تومان می‌داند؛ اما وزارت بازرگانی به عنوان حامی تولید و مصرف، قیمت منطقی را 3300 تومان می‌داند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها