مجری طرح توسعه باغات زیتون کشور و مدیرکل دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی، از راه‌اندازی سومین کلکسیون جهانی زیتون در شهرستان طارم خبرداد و گفت: احداث سومین کلکسیون جهانی زیتون موجب افزایش تبادلات علمی با سایر کشورها می‌شود.
کد خبر: ۴۱۰۸۹۱

به گزارش ایرنا، جهانگیر عرب در جریان دیدار نمایندگان فائو (FAO)با استاندار زنجان به توسعه باغات زیتون طی 15 سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این میوه در سبد غذایی طی 15 سال گذشته، سطح باغات زیتون به 130 هزار هکتار در سطح کشور رسیده است.

وی، توسعه باغات زیتون را موجب عضویت ایران در سازمان جهانی زیتون در سال 2004 دانست و اظهار کرد: عضویت در این سازمان منافع و مزایای زیتون ایران را در سطح جهان معرفی کرده، زمینه دسترسی به دانش روز در این زمینه را در اختیار پژوهشگران ایرانی قرار داده و در نهایت منجر به افزایش پژوهش و تحقیقات شده است.

مجری طرح توسعه باغات زیتون کشور، راه اندازی سومین کلکسیون جهانی زیتون در ایران را اتفاقی بزرگ و با ارزش برای بخش کشاورزی و باغبانی دانست و گفت: ایران از میان 43 کشور متقاضی احداث سومین کلکسیون جهانی زیتون انتخاب شد.محمد رئوفی‌نژاد، استاندار زنجان نیز در جریان دیدار با نمایندگان فائو، به ظرفیت بسیار بالای شهرستان طارم در زمینه کشت و برداشت محصول زیتون اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر 13 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت زیتون قرار داشته و برای توسعه 10 هزار هکتار دیگر نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است. رئوفی‌نژاد، میزان برداشت محصول زیتون شهرستان طارم در سال را بیش از 40 هزار تن دانست و اظهار کرد: این شهرستان دارای رکورد جهانی برداشت زیتون در هر هکتار بوده و به طور میانگین از هر هکتار 5 تن زیتون برداشت می‌شود.

هرس نکردن بموقع

مسوول اولین کلکسیون جهانی زیتون، با بیان این‌که طی 13 سال اخیر روش پرورش و رسیدگی به باغات زیتون تغییر بسیاری نداشته است، گفت: مهم‌ترین مشکل باغات زیتون ایران نبود هرس مناسب و پس از آن آبیاری صحیح است.خوان مانوئل کابایرو افزود: با هرس مناسب درختان زیتون، عمده مشکلات این باغات حل شده و روند توسعه آن رشد بسیار چشمگیری پیدا می‌کند.وی، به راه‌اندازی کلکسیون جهانی زیتون اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این کلکسیون در ایران به توسعه و رشد پژوهش‌ها و تحقیقات در سطح کشور و استان زنجان کمک شایانی خواهد کرد.

کلکسیون جهانی زیتون زیر نظر شورای بین المللی زیتون (OAF) قرار دارد و مرکزی است که به کشت گونه‌های مختلف زیتون جهان با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی می‌پردازد و با مطالعاتی که در مراکز کلکسیون های جهانی زیتون بر روی انواع گونه ها صورت می گیرد مکان های مناسب با شرایط رشد و پرورش آن یافت شده و برای تولید به دست باغداران آن منطقه سپرده می شود.

سومین کلکسیون جهانی زیتون در طارم زنجان با هدف کشت یک هزار نوع از گونه های مختلف زیتون جهان راه اندازی می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها