مجری طرح توسعه باغات زیتون کشور و مدیرکل دفتر زیتون وزارت جهاد کشاورزی، به راه‌اندازی سومین کلکسیون جهانی زیتون در شهرستان طارم اشاره کرد و گفت: احداث سومین کلکسیون جهانی زیتون موجب افزایش تبادلات علمی با سایر کشورها می‌شود.
کد خبر: ۴۱۰۱۸۳

به گزارش ایرنا، جهانگیر عرب در جریان دیدار نمایندگان FAO با استاندار زنجان به توسعه باغات زیتون طی 15 سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این میوه در سبد غذایی طی 15 سال گذشته، سطح باغات زیتون به 130 هزار هکتار در سطح کشور رسیده است.

وی، توسعه باغات زیتون را موجب عضویت ایران در سازمان جهانی زیتون FAO در سال 2004 دانست و اظهار کرد: عضویت در این سازمان منافع و مزایای زیتون ایران را در سطح جهان معرفی کرده، زمینه دسترسی به دانش روز در این زمینه را در اختیار پژوهشگران ایرانی قرار داده و در نهایت منجر به افزایش پژوهش و تحقیقات شده است.

مجری طرح توسعه باغات زیتون کشور، راه اندازی سومین کلکسیون جهانی زیتون در ایران را اتفاقی بزرگ و با ارزش برای بخش کشاورزی و باغبانی دانست و گفت: ایران از میان 43 کشور متقاضی احداث سومین کلکسیون جهانی زیتون انتخاب شد.

محمد رئوفی‌نژاد، استاندار زنجان نیز در جریان دیدار با نمایندگان FAO، به برنامه ریزی‌های صورت گرفته برای توسعه باغات زیتون اشاره کرد و افزود: در زمان حاضر علیرغم تسهیلات بلاعوض، 15 درصد منابع مالی مورد نیاز کشاورزان نیز به صورت وام‌های قرض الحسنه 15 ساله به آنان پرداخت می‌شود تا بدین طریق هزینه‌های بالای توسعه باغات زیتون موجب توقف این برنامه‌ریزی‌ها نشود.

وی، به ظرفیت بسیار بالای شهرستان طارم در زمینه کشت و برداشت محصول زیتون اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر 13 هزار هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت زیتون قرار داشته و برای توسعه 10 هزار هکتار دیگر نیز برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است.

رئوفی‌نژاد، میزان برداشت محصول زیتون شهرستان طارم در سال را بیش از 40 هزار تن دانست و اظهار کرد: این شهرستان دارای رکورد جهانی برداشت زیتون در هر هکتار بوده و به طور میانگین از هر هکتار 5 تن زیتون برداشت می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها