در باب مسائل نظری و تئوری از قدیم و ندیم عرض کردند که هر بنی‌بشری یک سری و هر سری یک نظری دارد. ما هم راستش تحقیق کردیم دیدیم درست عرض کرده اند.
کد خبر: ۴۰۹۹۳۷

قدمای ما عموما همیشه همینطور درست عرض می‌کردند. تیر را یک طوری می‌زدند که دقیقا به وسط خال می‌خورد. محاسبات ایشان چنان دقیق و رقیق بود که حتی با یک نگاه به خربزه نیز بو می‌بردند که شیرین است یا دور از جان فرهاد، شیرین نیست. فلذا معتقد بودند که اگر کسی خبره این کار نیست، اصلا حرف نزند. نه بیخودی انگشت در خربزه فرو کند، نه الکی از در توهم و تصور درآید.

چون از درون خربزه واقف نشد کسی

هر یک حکایتی به تصور چرا کنند؟

آمارهای متفاوت: تعجب است که به رغم تلاش شبانه‌روزی نخبگان و کارشناسان علم آمار، گاهی در برخی زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... آمار و ارقامی اعلام می‌شود که مختصری با هم جور درنمی‌آیند و هر کدام یک ساز جداگانه‌ای از برای خود می‌زنند که این وسط، ملت همیشه در صحنه، یک مقداری سفیل و سرگردان می‌گردد و در جستجوی یک آمار دقیق و یکدست و مطمئن، زیر لب به زمزمه درمی‌آید که: بچرخ ای چرخ پیدا کن!

بانک مرکزی ایران اعلام کرد: نرخ تورم اردیبهشت ماه 1390، چیزی معادل 14/2 درصد است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: نرخ تورم اردیبهشت ماه 1390، چیزی معادل 16/7 درصد است.

بسته پیشنهادی: از آنجا که در این وسط (منظور دقیق ما وسط بانک مرکزی و مرکز آمار می‌باشد)؛ نه سر پیازیم و نه ته پیاز؛ و از سوی دیگر هیچ گونه تخصصی هم در این خصوص نداریم که طرف یکی از این مراکز مورد نظر را بگیریم که مثلا حق با ایشان است؛ لهذا فقط به ایراد چند پیشنهاد باشرمانه اکتفا می‌کنیم:

1ـ‌ ادغام دو مرکز: حالا که بازار ادغام وزارتخانه‌ها داغ است؛ به طوری که اگر مصلحت باشد، حتی 3 وزارتخانه را هم می‌زنیم یکیش کنیم؛ بد نیست که سر راه، بزنیم مرکز آمار ایران را نیز در بانک مرکزی ایران ادغام کنیم؛ بلکه آمار و ارقامشان یکی شد. به زبان خوش که ظاهرا یکی نمی‌شود. عنوان مرکز جدید را هم می‌شود گذاشت مثلا: «مرکز آمار بانک مرکزی ایران». به‌، چه اسم قشنگی از آب درآمد!

2ـ‌ اعمال دقت بیشتر: «چشم‌ها را باید شست / جور دیگر باید دید...». این جور دیگری که عزیز رفته از دستمان سهراب سپهری بدان اشاره کرده است؛ گاهی یعنی این که وقت بیشتری بگذاریم و دقت بیشتری از خودمان به خرج دهیم که بتوانیم اعداد و ارقام موجود را درست‌تر و درشت‌تر مشاهده کنیم که بتوانیم آمار دقیق‌تری ارائه دهیم که اختلافی با آمار سایر مراکز علمی کشور نداشته باشد. در این خصوص، حضرت مولانا حرف خوبی زده است که ما هم همان را می‌زنیم: «در کف هر یک اگر شمعی بدی / اختلاف از گفتشان بیرون شدی».

رضا رفیع

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها