راهسازی این روزها به جان جنگل‌های تنگه بوان شهرستان نورآباد ممسنی فارس افتاده تا نه‌تنها درختان بلوط 200 ساله زیادی قطع شود، بلکه خطر فرسایش خاک را نیز متوجه منطقه کند. به گزارش مهر، سطح وسیعی از استان فارس را عرصه های زیست محیطی و جنگلی پوشانده که این امر ظرفیت بسیار ارزشمندی برای این استان فراهم کرده است.اما راهسازی همواره به عنوان بلای جان جنگل‌های استان و عرصه‌های زیست محیطی طی مدت اخیر شناخته می‌شده و از آنجا که خشکسالی شاید گزند کمتری را به این عرصه‌ها وارد کرده، این راهسازی است که به چنین عرصه‌هایی آسیب وارد می کند.
کد خبر: ۴۰۹۸۷۹

راهسازی در پریشان، جنگل‌های دشت موک فیروزآباد و... ازجمله مواردی بود که خسارت‌هایی به عرصه‌های مختلف فارس وارد کرده و امروز نیز خبر از جولان راهسازی در جنگل‌های تنگه بوان شهرستان نورآباد ممسنی فارس می‌رسد.یک فعال محیط‌زیست درخصوص جنگل‌های تنگه بوان شهرستان نورآباد ممسنی گفت: این جنگل‌ها ادامه جنگل‌های زاگرس هستند که از پیرانشهر آغاز شده و تا جنوب ایران ادامه دارند.

علی‌اکبر کاظمینی با بیان این‌که جنگل‌های این محدوده از زیباترین و بکرترین جنگل‌های استان فارس به شمار می‌رود، بیان کرد: جنگل‌های بلوط در مناطق مختلفی از استان فارس از جمله سپیدان، نورآباد، کازرون، فیروزآباد و دیگر مناطق استان پراکنده شده و یک منطقه زیبای گردشگری را به وجود آورده‌اند.

وی افزود: جنگل‌های زاگرس در استان فارس بسیار حائز اهمیت هستند، هرچه به سمت جنوب نزدیک می‌شویم سیستم جغرافیایی کشور تغییر می‌کند، زیرا جنگل‌های زاگرس در منطقه ایران توران قرار دارند و مناطق جنوب به سمت خوزستان سیستم آب و هوایی خلیجی ـ عمانی می‌شود.دبیر موسسه 13 فروردین ادامه داد: یکی از متنوع‌ترین گونه‌های موجود در کشور که در منطقه ایران توران قرار دارد، همان درختان بلوط هستند و از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی با بیان این‌که چنانچه این جنگل‌ها را از دست بدهیم، به راحتی به دست نخواهیم آورد، تصریح کرد: جنگل‌های زاگرس در 5500 سال قبل تحت شرایط خاصی پس از تغییر آب و هوا و بارش‌های زیاد از علفزارهای ساوان به وجود آمده و بعد از گذشت زمان به جنگل‌های بلوط تبدیل شده است.کاظمینی با انتقاد از اداره راه و ترابری درخصوص مباحث مربوط به جاده‌سازی در این استان اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به تغییرات آب و هوایی که در کره زمین به وجود آمده باید تا حد امکان از تخریب جنگل‌ها جلوگیری کرد، نه این‌که اداره راه و ترابری به عنوان توسعه و جاده‌سازی به راحتی عرصه‌های طبیعی استان را از بین ببرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها