حسین نیک‌پور / گروه سیاسی

راهی برای کاهش اختلافات

رئیس‌جمهور دیروز پس از ماه‌هاتلاش برای نرفتن زیر بار مصوبه مجلس برای تشکیل وزارتخانه ورزش و جوانان، با اکراه، نامه معرفی وزیر پیشنهادی خود برای این وزارتخانه تازه‌تاسیس را به بهارستان فرستاد.
کد خبر: ۴۰۹۸۲۸

نوشتن نامه به رهبر معظم انقلاب از اولین اقدامات محمود احمدی‌نژاد برای اظهار مخالفت با مصوبه مجلس بود، اما ظاهرا حاصل این نامه‌نگاری خواسته او را محقق نکرد و بر همین اساس بود که مدتی بعد اعلام شد رئیس‌جمهور در خصوص تشکیل وزارت ورزش و جوانان به رئیس‌مجلس نامه نوشته است. اما علی لاریجانی هم اعلام کرد مصوبه مجلس باید اجرا شود و رئیس‌مجلس در این زمینه نمی‌تواند راسا ورود کند. پس از این فعل و انفعالات رئیس‌جمهور در گفت‌وگویی تلویزیونی با بیان این‌که مصوبه مجلس برای تشکیل این وزارتخانه ایراد و ابهام‌های فراوانی دارد، اعلام کرد کمیسیون مشترکی میان مجلس و دولت تشکیل شده است تا به رفع این ایرادها بپردازد اما نمایندگان مجلس از وجود این کمیته اظهار بی‌اطلاعی کردند و بعد اعلام شد این کمیته غیررسمی بوده است. حال چه این کمیته تشکیل شده یا نشده بود، اما تلاش‌های احمدی‌نژاد برای رفع آنچه که ایراد و ابهام در خصوص مصوبه مجلس می‌خواند ناکام ماند و به همین دلیل در کنفرانس خبری سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد ظاهرا چاره‌ای جز معرفی وزیر وجود ندارد. این جمله‌ای بود که پس از یک هفته،‌ ‌می‌توان مجددا آن را در نامه دیروز احمدی‌نژاد ملاحظه کرد که در کنار سایر جملات انتقادی این نامه حکایت از این داشت که عمل به قانون تشکیل وزارت ورزش و جوانان چقدر برای رئیس‌جمهور مشکل بوده است.

اگر بر ابهام‌هایی که در 5 بند از سوی رئیس‌جمهور درنامه دیروز مطرح شده است نگاهی بیندازیم، این اظهارات دیروز احمد توکلی درست به نظر می‌رسد که «رئیس جمهور باید برای رفع این ابهامات طبق قانون از مجلس تفسیر می‌خواست و ما هم ماده به ماده مصوبه را تفسیر می‌کردیم.»

احمدی‌نژاد پیش از این هم در چندین مورد نشان داده است در مواردی که موضوعی به نظرش صحیح نیاید به‌راحتی راضی به اجرای آن نخواهد شد، اما موضوع اخیر از این لحاظ متفاوت به نظر می‌رسد زیرا رئیس‌جمهور در عین حال که ناگزیر به اجرای این قانون شده، ولی از بیان انتقادات خود نیز صرف‌نظر نکرده است؛ انتقاداتی که تنها به رسانه‌ای کردن اختلاف میان دولت و مجلس بر سر یک قانون می‌انجامد.

مسلما اگر «سکوت الهام‌بخش وحدت» که از سوی رئیس‌جمهور در یک مورد خاص و درباره برخی منسوبین به وی اتخاذ شده است به چنین مواردی هم تسری می‌یافت، کمتر شاهد کشیده شدن اختلافات میان مقامات و مسوولان به تریبون‌های عمومی و میان مردم بودیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها