همزمان با حملات نامزدهای جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری،فشار کنگره برای شفاف‌سازی حضور آمریکا در جنگ لیبی افزایش یافته است

انتقاد شدید جمهوریخواهان از اوباما

در حالی که بیش از یک سال به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است، 7 نامزد حزب جمهوریخواه این انتخابات در نخستین مناظره خود به جای انتقاد از یکدیگر همه حملات خود را متوجه رئیس‌جمهور دموکرات این کشور کردند. نشست این 7 نفر در دانشکده سنت انسلم ایالت نیوهمشایر برگزار شد. به گزارش بی.بی.سی، برنامه اقتصادی، طرح بهداشت عمومی و سیاست اوباما در عراق، افغانستان و لیبی از جمله موضوعاتی بود که مورد انتقاد شدید این افراد قرار گرفت.
کد خبر: ۴۰۹۸۰۰

نیوت گینگریچ، رئیس پیشین مجلس نمایندگان و یکی از این نامزدها گفت: وقتی ۱۴ میلیون آمریکایی بیکار هستند، نیاز به رئیس‌جمهور جدیدی است که به کسادی دوران اوباما پایان دهد. ریک سنتوروم، سناتور پیشین از ایالت پنسیلوانیا نیز باراک اوباما را متهم کرد که سیاست‌های مالی ظالمانه‌ای به اجرا گذاشته و قول داد بازرگانان را از غل و زنجیر برهاند.

تیم پالنتی، فرماندار پیشین ایالت مینه‌سوتا نیز گفت: اوباما قدرت آمریکا را رو به افول و برابر با سایرین در دنیا برده است. ران پال، عضو مجلس نمایندگان از ایالت تگزاس سیاست‌های مالی ضدتورمی بانک مرکزی را علت مشکلات اقتصادی آمریکا ذکر کرد. میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست هم با تاکید بر تجربه ۲۵ ساله خود در زمینه بازرگانی گفت که می‌تواند کشور را از رکود بیرون آورد. در این گفت‌وگو و مناظره تلویزیونی میشله باچمن، یک عضو کنگره آمریکا از حزب چای نیز زمانی که از اوباما به عنوان رئیس‌جمهوری یک دوره‌ای یاد کرد، با تشویق حضار مواجه شد. این هفت نامزد همگی با قانونی شدن سقط جنین و ازدواج همجنس‌گرایان مخالفت کردند. اگرچه در این مناظره میت رامنی_ که گفته می‌شود کاندیدای اصلی جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 خواهد بود_ حضور داشت اما چهره‌های مطرح‌تر جمهوریخواهان نبودند. یکی از آنها جان هانتسمن، سفیر سابق آمریکا در چین است که انتظار می‌رود بزودی نامزدی خود را اعلام کند. چهره جنجالی غایب دیگر این مناظره سارا پلین، فرماندار سابق ایالت آلاسکا بود که به احتمال زیاد او نیز برای انتخابات سال آینده نامزد خواهد شد.

فشار مجلس نمایندگان بر اوباما

مناظره دوشنبه‌شب جمهوریخواهان مخالف اوباما در حالی برگزار شد که مجلس نمایندگان اعم از دموکرات‌ها و جمهوریخواهان روز دوشنبه استفساریه دیگری را به عنوان سرزنش نمادین باراک اوباما به دلیل دخالت در جنگ نظامی علیه لیبی به تصویب رساندند. به گزارش فارس، این طرح استفساریه ارائه شده از سوی برد شرمن، نماینده دموکرات مجلس نمایندگان اعلام می‌کند هیچ مبلغی را نمی‌‌توان خلاف قانون اختیار جنگ در آمریکا هزینه کرد. براساس قانون اختیار جنگ مصوب سال 1973 میلادی، اگر آمریکا بخواهد در جنگی وارد شود که بیش از 60 روز به طول انجامد باید تایید کنگره را برای شروع چنین جنگی به دست آورد. براساس این قانون، ماه گذشته میلادی را باید پایان مهلت دخالت آمریکا در لیبی تلقی کرد زیرا اوباما مجوز کنگره را برای دخالت در جنگ علیه لیبی نگرفته است، اما دولت چنین برداشتی از قانون یاد شده را قبول ندارد. این استفساریه با کسب 248 رای مثبت در مقابل 163 رای منفی در مجلس نمایندگان به تصویب رسید و باید به تصویب سنای آمریکا نیز برسد. خبر تصویب این استفساریه در شرایطی گزارش می‌شود که مجلس نمایندگان پیشتر، قطعنامه‌ای را در مواخذه رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص مشارکت نظامی آمریکا در جنگ لیبی به تصویب رسانده بود و خواستار شفاف‌سازی در خصوص این ماموریت نظامی شد. در این قطعنامه همچنین هشدار داده شده است که اگر اوباما نتواند دلیل دخالت در لیبی را شفاف‌سازی کند، مبالغ در نظر گرفته شده برای عملیات نظامی آینده آمریکا، بدون مشورت با کنگره خارج از دسترس مقامات آمریکایی قرار خواهد گرفت.

حمله هکرها به سنای آمریکا

یک خبر دیگر مربوط به آمریکا، در جدیدترین نقض امنیتی در یکی از مهم‌ترین نهادهای آمریکایی، سایت مجلس سنای آمریکا اواخر روز دوشنبه هدف حمله و سرقت اطلاعاتی هکرها قرار گرفت. گروهی از هکرهای رایانه‌ای موسوم به لولز سکوریتی مسوولیت این نفوذ اطلاعاتی را به عهده گرفته است. این گروه از هکرها که پیشتر مدعی سرقت اطلاعات رایانه‌ای وب‌سایت سونی و پی.بی.اس شده بودند، فهرستی از فایل‌‌هایی را که ظاهرا حساس نبوده‌اند در وب‌سایت خود منتشر کرده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها