رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به سالروز ولادت حضرت علی (ع) رکنیت ولایت در تفکر سیاسی اسلام را حائز اهمیت عنوان کرد و گفت: بی نور ولایت انسان در ظلمت می‌ماند و زمین‌گیر می‌شد و فلسفه سیاسی اسلام از تکیه‌گاه استوار بی‌بهره می‌ماند و خردورزی و فضیلت‌پروری رواج نمی‌یافت.
کد خبر: ۴۰۹۷۶۰

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی، ضمن تبریک میلاد امیرالمومنین(ع) گوشه‌هایی از سخنان پیامبر اکرم(ص) در وصف جایگاه حضرت علی (ع) را قرائت کرد و گفت: پیامبر اسلام درباره ولی‌ خدا علی (ع) می‌فرماید: « یا علی انت مظلوم بعدی. من ظلمک فقط ظلمنی...»، ای علی تو بعد از من مظلومی، هر کس به تو ظلم کند به من ظلم کرده است. هر کس به او انصاف دهد به من انصاف داده است و هر کس تو را انکار کند مرا انکار کرده است. هر کس با تو دشمنی کند با من دشمنی کرده و هر کس تو را اطاعت کند مرا اطاعت کرده، هر کس تو را معصیت کرده مرا معصیت کرده است.

لاریجانی افزود: پیامبر اکرم(ص)، امیرالمومنین(ع) را بزرگ‌رهبر فرزانه امت می‌نامد که در پرتوی رهنمودهای حکیمانه‌اش راه درآمدن به فردوس برین هموار می‌گردد. آن‌گاه از امت می‌خواهد که به او عشق ورزند، از او پیروی کنند، او را گرامی‌ بدارند، دعوتش را پاسخ گویند و گوش به فرمان او باشند.

وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام با این بیان فلسفه سیاسی اسلام را شکل دادند که رکن آن بر ولایت است.

رییس مجلس رکنیت ولایت در تفکر سیاسی اسلام را حائز اهمیت خواند و تصریح کرد: در آیه تبلیغ ولایت را پشتوانه رسالت خواندند و در آیه اکمال از این رکن تفکر سیاسی اسلام به‌عنوان اکمال دین و نعمت هدایت یاد کردند.

وی افزود: به واقع می‌توان گفت اگر آفتاب تفکر ولایت بر قلمرو بشریت نمی‌تابید نه تاریخ را قدر و منزلتی بود نه حماسه را مفهوم و معنایی، نه اندیشه را رنگ و بویی و نه سیاست را جاه و جلالی و نه آدمی را آبرو و وجاهتی. بی نور ولایت انسان در ظلمت می‌ماند و زمین‌گیر می‌شد و فلسفه سیاسی اسلام از تکیه‌گاه استوار بی‌بهره می‌ماند و خردورزی و فضیلت‌پروری رواج نمی‌یافت.

رییس قوه مقننه با اشاره به انقلاب‌ اسلامی مردم مصر، اظهار داشت: این روزها ملت مصر در حرکتی ماندگار طاغوت سرزمین خود را به زیر کشید و نشان داد که ملتی فرهیخته،‌ با جوهر و با غیرت است.

لاریجانی با اشاره به نامه حضرت علی(ع) به مردم مصر در هنگام معرفی مالک اشتر به‌عنوان والی این منطقه گفت: امام علی(ع) در نامه خود به مردم مصر می‌فرماید؛ از بنده خدا امیرمومنان علی به مردمی که برای خدا خشم گرفتند، زمانی که در روی زمین نافرمانی شد و حق پایمال شد و ستم بر سر نیک و بد و حاضر و مسافر سایه افکند، نه معروفی ماند که در پناه آن آرامشی باشد و نه از منکری نهی می‌شد، مردم مصر برای رضای خدا خشم گرفتند.

وی نامه حضرت علی(ع) به مردم مصر را سند افتخار این مردم خواند و گفت: ملت مصر همان‌ مردمی هستند که علی (ع) گفت برای رضای خدا خشم گرفتند و قیام آنها را ستایش کرد.

لاریجانی با اشاره به نقاط تاریک و روشن تاریخ مردم مصر تاکید کرد: اگر در تاریخ سرزمین مصر نقطه‌های ضعف و تاریک ظلم فراعنه وجود دارد نقاط قوت و تاریخ‌ساز بسیاری دیده‌ می‌شود که حتی امیرالمومنین(ع) نیز این نقاط قوت را ستایش می‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که مردم مصر در پذیرش اسلام در سال 24 هجری افتخارآفرینی بزرگی انجام دادند، گفت: مردم مصر پس از قبول اسلام در قیامی انقلابی شرکت جستند و برای خشنودی خدا در برابر ظلم بی‌سابقه امویان قیام کردند. اینجاست که حضرت علی (ع) این قوم را ستایش می‌کند و آنها را ملتی می‌خواند که زمانی که در حق خداوند معصیت می‌شد خشم گرفتند و انقلاب کردند.

لاریجانی با اشاره به انتخاب مالک اشتر به‌عنوان والی مصر از سوی امام علی (ع) تصریح کرد: حضرت علی بهترین شاگرد مکتب خود مالک اشتر را والی منطقه مصر گردانید و در معرفی وی به مردم مصر گفت؛ بنده‌ای از بندگان خدا را به سوی شما می‌فرستم که در روزهای خوف و خطر نمی‌خسبد و در ساعات بیم و وحشت از دشمنان نمی‌هراسد. او که بر بدکاران از شعله حریق سوزاننده‌تر است و شمشیری از شمشیرهای خداست که تیزی آن به کندی نگراید و ضربت آن بی‌اثر نباشد. سخنش را بشنوید و فرمانش را گردن نهید، چرا که او به جز فرمان من فرمان نمی‌دهد و بازنمی‌ایستد و تاخیر نمی‌اندازد و مقدر نمی‌دارد.

لاریجانی حضور مالک اشتر در منطقه مصر را سند افتخار این ملت دانست و ادامه داد: حضرت علی (ع) خطاب به مردم مصر می‌فرماید با همه نیازی که به مالک اشتر دارم شما را بر خود برگزیدم چرا که او خیرخواه شما است و در برابر دشمنانتان سختکوش و تواناست.

وی ادامه داد: امروز ملت مصر که در کارنامه خود چنین ستایشی از مولای متقیان دارد بر اهریمن طاغوت آمریکا و اسرائیل قیام نموده و حرکتی بزرگ در دنیای اسلام ایجاد کرده است.

لاریجانی با اشاره به راهنمایی‌های دورنگرانه و عمیق مقام معظم رهبری درباره انقلاب‌های منطقه اظهار داشت: از ابتدای شکل گرفتن قیام مردم تونس مقام معظم رهبری جوهره این قیام را مردمی و اسلامی معرفی کرده‌اند که با اراده محکم و سنت الهی، زوال طاغوت را پیگیر است و علی‌گونه ملت مصر را ستایش کردند تا طاغوت زمان خویش را از زندگی سیاسی خود بیرون راندند.

وی گفت: ملت مصر در آستانه انتخاب نظام سیاسی جدید و انتخابات جدید است. ملت مصر ستایش امام علی (ع) را به خاطر بیاورد. انتظار امت اسلامی از ملت مصر گزینش حاکمانی است که در روزهای خوف و خطر نخسبند و از دشمنان نهراسند و شمشیر خدا باشند.

به گزارش ایسنا، هم‌چنین رییس مجلس شورای اسلامی در همایش جهادکشاورزی در قم تاکید کرد: مسئولیت واردات هر نوع محصولات کشاورزی و دامپروری به طور مستقیم با وزارت جهادکشاورزی است.

علی لاریجانی گفت: با تصویب مجلس، وزارت جهادکشاورزی مسئولیت مستقیم در واردات محصولات دامی - کشاورزی دارد و لازم است با ابزارهای مختلف مانع از واردات بیش از حد این نوع محصولات شود.

وی با بیان این‌که مشخص نیست چرا در هنگامی که کشور کمبودی از بابت دام زنده ندارد واردات گوشت قرمز صورت می‌گیرد، تصریح کرد: حاصل این نوع برنامه‌ریزی بروز طب برفکی و خسارت شدید در کشور است.

رییس قوه مقننه افزود: دولت معتقد است واردات محصولات دامی و کشاورزی منطبق با صادرات کشاورزی بوده، در صورتی که این امر جای تعجب دارد.

لاریجانی یادآور شد: هیچ دلیلی ندارد واردات کالاهای دامی و کشاورزی در هنگام برداشت محصول در کشورصورت گیرد.رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم دولت بستن درهای واردات و تلاش برای حمایت از کشاورزان و دامپروران در راستای صادرات است.

وی خطاب به وزیر جهادکشاورزی که در جلسه حضور داشت گفت: شما مسئولیت سنگینی برای حمایت از کشاورزان برعهده دارید و نباید شنیده شود وقتی دام زنده به تعداد کافی در کشور وجود دارد، اقدام به واردات می‌کنید. نباید شنیده شود هنگام برداشت برنج، واردات برنج صورت گیرد.

نماینده مردم قم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب همواره و در دولت‌های مختلف بر خودکفایی محصولات استراتژیک تاکید داشته‌اند؛ در همین راستا مجلس دولت را موظف کرد 10 کالای استراتژیک ازجمله گندم، جو، دانه‌های روغنی ذرت، گوشت سفید، گوشت قرمز، چغندر قند و... با حمایت‌های ویژه به مرز خودکفایی برسد.

وی افزود: مجلس با تدوین سند ملی بخش کشاورزی مشخص کرد وزارت جهادکشاورزی چگونه و در چه راستایی باید کشاورزان را مورد حمایت قرار دهد.

لاریجانی گفت: وزارت جهادکشاورزی باید براساس سند ملی توسعه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند تا کشاورزان احساس رفاه کرده و از روستای خویش مهاجرت نکنند.

وی افزود: اگر می‌خواهیم کشاورزان مقیم باشند باید از صنایع تکمیلی و صنایع جانبی استفاده شود.

نماینده مردم قم گفت: در بودجه 1390 و برنامه پنجم توسعه مقرر شد دولت سالانه 500 هزار هکتار اراضی را تحت آبیاری نوین قرار دهد.

وی در ادامه به اقدامات مجلس در برنامه پنجم و بررسی بودجه سال نود پرداخت و افزود: نمایندگان مجلس اختیار واردات محصولات دامی و کشاورزی را از وزارت بازرگانی به وزارت جهادکشاورزی سوق دادند تا سیاست‌های وارداتی را تنظیم کنند.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه یادآور شد: قرار بر این بود با هدفمندکردن یارانه‌ها شاهد افزایش بهره‌وری در کشور باشیم، اما مسائلی این موضوع را تحت‌الشعاع قرار داد. باید براساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها 30 درصد به بخش کشاورزی و صنعتگران اختصاص داده می‌شد اما این امر تحقق پیدا نکرد.

وی تاکید کرد: در بودجه سال جاری، 10 هزار میلیارد تومان به بخش صنعت و کشاورزی اختصاص داده شده است که لازم است وزیر جهادکشاورزی هرچه سریع‌تر برای دریافت سهم بخش کشاورزی اقدام کند؛ در غیر این صورت مجلس خود وارد عمل می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها