هندوستان یکی از کشورهای پرجمعیت آسیاست که در جنوب شرقی ایران واقع شده؛ این کشور 35 شهر با جمعیتی بالای یک میلیون نفر دارد. برخی از شهرهای معروف این شبه قاره عبارتند از دهلی‌نو (پایتخت سیاسی)، بمبئی (مومبای، پایتخت تجاری)، کلکته، مدرس، بنگلور، حیدرآباد، میسور، جی پور، گوا و پونا.
کد خبر: ۴۰۹۷۴۸

نام برخی از این شهرها به واسطه سریال‌های تاریخی که از تلویزیون ایران پخش شده و برخی دیگر به دلیل پذیرش بیش از چند میلیون دانشجوی ایرانی در بین ایرانیان معروف شده است؛ شهرهای دانشجویی عبارتند از: پونا، حیدرآباد، بنگلور، بمبئی و اما شهرهای سریالی عبارتند از میسور (شمشیر تیپوسلطان) و کلکته (کارتون 80 روز دور دنیا). گاهی اوقات از کشور هندوستان به عنوان کشور 72 ملت یاد شده است؛ کشوری گسترده با تنوع قومی فراوان. به عنوان مثال با توجه به این‌ که اکثر مردم در این کشور می‌توانند انگلیسی صحبت کنند، اما بیشتر به استفاده از زبان محلی خود تمایل دارند؛ به همین دلیل گاهی اوقات هندی‌ها حرف یکدیگر را هم متوجه نمی‌شوند و از کلمات انگلیسی استفاده می‌کنند تا بتوانند منظور خود را منتقل کنند. پول رایج این کشور روپیه است که تقریبا هر یک واحد آن معادل 25 تومان است. با دقت روی اسکناس‌های این کشور متوجه خواهید شد که پشت آنها به 20 زبان رایج هندوستان مبلغ اسکناس نوشته شده است. بله درست خواندید 20 ‌زبان رایج در هندوستان! بنابراین کشور 72 ملت نامی بسیار مناسب برای هندوستان است.

تاریخ این شبه قاره به 3 هزار سال پیش بازمی‌گردد؛ این قدمت باعث شده آثار تاریخی بسیار زیادی در این کشور بر جای بماند. کشوری که موزه‌های آن یکی از کامل‌ترین و جذاب‌ترین موزه‌های جهان است؛ مجموعه این میراث، درآمد بسیار زیادی را از گردشگری برای کشور 72 ملت به ارمغان می‌آورد. در این 3 هزار سال تاریخ، تقریبا 800 سال به نامداران فارس زبان مربوط بوده که شاید یکی از طلایی‌ترین دوران این تمدن باشد. به همین دلیل در برخی مناطق این کشور می‌توانید با چهره‌هایی که برای شما آشنا هستند برخورد کنید؛ حتی برخی از نام فامیل‌ها در این منطقه کاملا ایرانی هستند مانند پهلوان و گیلانی.

این کشور در برخی از کتاب‌ها و به گفته مورخان به‌دلیل پرآب بودن منطقه، هند نامیده شده که مبنای نامگذاری هندوانه نیز بوده است؛ هندوانه یعنی آبدار. با توجه به اطلاعات کلی متوجه شدم که هندوستان از 3 جهت برای گردشگران جاذبه دارد: تجارت، گردشگری و تحصیل.

اما مراکز دیدنی و گردشگری این شبه قاره را در چند صفحه نمی‌توان توصیف کرد؛ به همین دلیل در این بخش به معرفی مراکز توریستی شهر بمبئی می‌پردازیم؛ امید که در فرصت‌های آینده دیگر شهرهای مهم این شبه قاره را نیز بررسی کنیم.

شهر فقر و غنا

با وجود برنامه‌های متعدد، هنوز هم شلوغی، ازدحام جمعیت، کثیفی و هوای آلوده از معضلات بمبئی است. هنگام عبور از خیابان‌های بمبئی تعداد زیاد افراد بی‌خانمان و چادرنشین که تمام زندگی خود را کنار خیابان سپری می‌کنند از مواردی است که توجه هر گردشگری را جلب خواهد کرد. در همین حال ثروتمندان بسیاری هم در بمبئی ساکنند و فقر و ثروت در کنار هم زندگی می‌کنند.

دلیل این همزیستی بدون مشکل هم این است که مردم هندوستان اعتقاد دارند اگر در این دنیا به کسی آزار نرسانند در زندگی آینده خود و پس از مرگ زندگی بسیار خوبی خواهند داشت.

اختلاف طبقاتی در این شهر به گونه‌ای رخ می‌نماید که گاهی اوقات از قدرت درک و تصور انسان خارج است. اما هر دو گروه به تقدیر زندگی خود آگاهند و هیچ‌گونه تعرضی به دیگری ندارند. موج وحشتناک حضور فقرا و متکدیان در کنار مراکز توریستی باعث شده دولت هندوستان مراکز خیریه‌ای در سطح شهر بنا کند تا متکدیان دیگر از دست دیگران پول نگیرند. اگر نیت کمک به فقرا را دارید می‌توانید به هر میزان که مایل هستید به آنها غذا بدهید؛ در واقع شما پول را به دکه‌هایی می‌دهید که آنها به اندازه پول شما به متکدیان غذا می‌دهند.

وقتی در شهر مبهوت تماشای این موارد هستید به یادداشته باشید که جهت رانندگی در هندوستان به روش انگلیسی است و دقیقا خلاف آنچه که شما در ایران به آن عادت کرده‌اید. پس مراقب باشید هنگام عبور از خیابان‌ها دچار دردسر نشوید.

با توجه به ترافیک کشنده شهر بمبئی شاید بارها و بارها خداوند را شکر کنید که در تهران زندگی می‌کنید و وقتی دوباره به خیابان تهران بازگردید، زیاد از بوق خودروی خودتان استفاده نخواهید کرد و با خونسردی بیشتری رانندگی می‌کنید.

تاکسی‌های بمبئی 2 دسته‌اند: یکی ماشین‌های بسیار قدیمی سیاه و زرد رنگ و دوم سه‌چرخه‌هایی که به «ریکشا» معروف هستند رانندگان این تاکسی‌ها بسیار بد رانندگی می‌کنند و اگر از سرعت زیاد یا بد رانندگی کردن ناراحت می‌شوید، توصیه می‌کنیم هرگز سوار این تاکسی‌ها یا ریکشاها نشوید. نحوه محاسبه کرایه تاکسی در هندوستان با تاکسی‌متر است. البته استفاده از ریکشا برای گردشگران بسیار جالب‌تر و بهتر است چون هوای داخل ماشین به دلیل استفاده از انواع عود شاید غیرقابل تحمل باشد.

شهر بمبئی 3 اتوبان اصلی دارد و توسعه شهرسازی و زیرساخت‌های حمل‌ و‌ نقل در این شهر کاملا قابل مشاهده است.

یکی از بهترین خاطرات سفر شما تکان دادن سر هندی‌ها هنگام صحبت کردن است؛ آنها به‌ شکلی خاص این کار را انجام می‌دهند و حرکات آنها دارای نوعی هماهنگی است؛ این صحنه به یادماندنی تا سال‌ها در خاطره شما خواهد ماند.

در قسمت پولدارنشین شهر بمبئی شاهد برج‌های بسیار مجلل و رستوران‌های زنجیره‌ای و مراکز خرید بسیار شیک و البته طلافروشی‌های چندین طبقه بزرگ خواهید بود که به شهر رنگ و بوی اروپایی داده است. کلوپ‌های ورزشی بسیار گران‌قیمت هم در این بخش شهر خودنمایی می‌کنند.

نکته بسیار مهم این‌ که در هندوستان هرگز به گاو بی‌احترامی نکنید و یا حتی بی‌مورد به آن دست نزنید؛ چون این حیوان در هندوستان از جایگاه وی‍ژه‌ای برخوردار است به طوری که اگر گاوی وسط یکی از خیابان‌های اصلی شهر بایستد هیچ ماشین یا وسیله نقلیه‌ای برای آن حیوان بوق نخواهد زد و آرام از کنار آن عبور خواهند کرد.

اکثر رستوران‌ها نیز‌به 2 گروه ویژه گیاهخواران و گوشتخواران تقسیم می‌شوند؛ بیشتر مردم هندوستان گیاهخوارند و هرگز گوشت نمی‌خورند بنابراین برای انتخاب نوع غذای خود دقت کنید.

مدت زمان سفر هوایی شما از تهران تا سرزمین 72 ملت تقریبا 3 ساعت و 20 دقیقه خواهد بود. هنگام گرفتن کارت پرواز از متصدی خواهش کنید که برای شما صندلی کنار پنجره را در نظر بگیرد چون هنگام فرود در فرودگاه بین‌المللی بمبئی با صحنه‌ای خارق‌العاده روبه‌رو خواهید شد. بزرگ‌ترین حلبی‌آبادی که تا به حال دیده‌اید. منطقه‌ای که تمام خانه‌ها از حلبی ساخته شده ‌است. در برخی از منابع حتی از بمبئی به عنوان بزرگ‌ترین شهر حلبی جهان نام برده شده است.

قبل از رسیدن به فرودگاه داخل هواپیما فرم‌های اطلاعاتی گمرک توزیع خواهد شد و باید آن را با توجه به اطلاعات شخصی خود کامل کنید؛ این برگه‌ها را در فرودگاه از شما خواهند گرفت.

پس از خروج از هواپیما و ورود به سالن ترانزیت اولین خاطره شما بوی خاص هندوستان خواهد بود؛ این بو تا آخر سفر و حتی هنگام باز کردن چمدان در منزل همراه شما خواهد بود و یادآور خاطرات خوب شما از سفر به کشور 72 ملت است. بعد از آن هم گرما و رطوبت هوا که در روزهای بعد برای شما عادی خواهد شد.در بمبئی می‌توانید از شبی 20 دلار به بالا هتل پیدا کنید. برای این کار می‌توانید از دفاتر توریستی داخل فرودگاه هم استفاده کنید. شاید بهترین گزینه برای هتل، قسمت جنوبی شهر و محله کلابه باشد؛ با این کار تا حدودی خودتان را از ترافیک بمبئی نجات داده‌اید.

هنگام گذر از خیابان‌های بمبئی و در ترافیک کشنده شهر شاید صحنه‌هایی را ببینید که از شدت تعجب باور آنها برای شما مشکل باشد و از خودتان بپرسید خوابم یا بیدار؟!

نکته بسیار جالبی که در بمبئی خواهید دید یا بهتر است بگویم می‌شنوید صدای بوق وسایل نقلیه است و با کمی دقت متوجه نوشته بسیار متداولی پشت تمامی کامیون‌ها خواهید شد و آن هم این جمله است «لطفا بوق بزنید.»

اگر با پروازهای ایران‌ایر از تهران به بمبئی بروید، تقریبا ظهر به مقصد می‌رسید و بعد از کمی استراحت می‌توانید برنامه گردشگری خود را با بعدازظهری دل‌انگیز کنار دروازه هند شروع کنید. دروازه هند توسط انگلیسی‌ها در محله «کلابه» بنا شده است. به روایت تاریخ از این محل آخرین سربازان انگلیسی سوار کشتی‌های خود شدند و کشور هندوستان را ترک کردند. این بنا با سنگی زرد رنگ ساخته شده و به هنگام شب با نورپردازی خاص آن بسیار زیبا است. پس از دیدن صحنه بسیار زیبای غروب آفتاب از دروازه هندوستان می‌توانید به برج راج بای بروید و این برج زیبا را که تقریبا به فاصله زمانی 10 دقیقه از دروازه هند سر به آسمان کشیده ببینید. پس از آن می‌توانید در رستوران‌های هتل مجلل تاج محل، شام بسیار دلچسبی را نوش جان کنید. البته به یاد داشته باشید که این هتل جزو بهترین هتل‌های هندوستان و از گران‌ترین‌هاست.

با شروع روز دوم سفر می‌توانید از جزیره فیل‌ها (الیفانتا) بازدید کنید، برای استفاده از تور جزیره باید روز قبل ثبت‌نام کنید و معمولا تمام هتل‌ها این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند. برای رفتن به این جزیره، باید از اسکله نزدیک دروازه هند سوار کشتی‌های کوچک تفریحی شوید و تقریبا یک ساعتی از سفر دریایی لذت ببرید پس از گذشت این زمان 2 فیل به هم چسبیده را که از وسط اقیانوس سربرآورده‌اند خواهید دید؛ اینجا همان جزیره الیفانتاست.

پس از پیاده شدن از کشتی باید تقریبا 15 دقیقه از راه پله‌ای بالا بروید تا به مرکز جزیره برسید و از 5 معبد ساخته شده در مرکز جزیره بازدید کنید. خبر خوب برای افراد مسن و کسانی که توان یا حوصله پیاده‌روی زیاد را ندارند این است که می‌توانند برای رسیدن به مرکز جزیره از قطار تفریحی استفاده کنند. در طول راه تعداد زیادی میمون شما را همراهی خواهند کرد که باید مراقب باشید تا خوراکی‌های شما را ندزدند؛ آنها گاهی اوقات به لوازم براقی که همراه دارید نیز علاقه نشان می‌دهند. تعداد زیادی دستفروش هم نمادهای این جزیره و مجسمه‌های سنگی می‌فروشند که سوغات خوبی برای دوستان و آشنایان شماست. بازدید از این جزیره تقریبا یک روز کامل وقت می‌گیرد.

برای روز سوم بهترین برنامه شما می‌تواند بازدید از مراکز خرید باشد، به طور کلی شهر بمبئی به دلیل سابقه بسیار زیاد تجاری چندین بازار بزرگ و بسیار مشهور را در خود جای داده مثل کرافت مارکت، چور بازار ‌، زاوری بازار و ... .

این بازدید و خرید، یک روز کامل شما را خواهد گرفت، اما اگر هنوز توان گردش یا تفریح را دارید «ساحل چپاتی» بهترین گزینه برای آرامش و دوری از شلوغی و ازدحام مراکز خرید است.

بعدازظهرها این ساحل مرکز تجمع تعداد زیادی از گردشگران و دیگر افراد است. در این ساحل هر‌کسی مشغول به کاری است یکی دستفروشی می‌کند دیگری بالن سوار می‌شود و از بالا به این منطقه زیبا نگاه می‌کند و برخی گدایی می‌کنند و توریست‌ها هم مشغول عکاسی از این مناظر یا استفاده از هوای تازه ساحل هستند.

برای روز چهارم بهترین گزینه بازدید از «حاج علی درگاه» است.

این مکان تاریخی و مذهبی در جنوب غربی شهر بمبئی واقع شده و از دروازه هند تا آنجا تقریبا 45 ‌دقیقه با ریکشا راه است. این عبادتگاه ساحلی با رنگ سفید خود محلی بسیار زیبا در میان آب برای بازدیدکنندگان است. پس از خوردن ناهار در یکی از رستوران‌های زیبای سنتی هند می‌توانید به منطقه تجاری و اداری هوتاتماس چوک بروید و یک نیمروز را در یکی از مراکز خرید بسیار زیبا و مجلل بگذرانید و در صورت امکان خرید کنید!

برای استراحت شبانگاهی هم می‌توانید به ساحل مارین درایو بروید. این گذرگاه ساحلی که یکی دیگر از جاذبه‌های توریستی بمبئی است هنگام شب چراغ‌های بسیار زیادش مانند الماس‌هایی روی یک گردنبند زنانه می‌درخشد. این گذرگاه ساحلی در ساحل دریای عرب واقع شده و تعداد زیاد رستوران و کافی‌شاپ را در خود جای داده است.

اگر در فواصل ماه‌های نوامبر تا آوریل به این شهر سفر می‌کنید ‌می‌توانید یک بعدازظهر بسیار زیبا و شاد را به خودتان هدیه بدهید آن هم با بازدید از میدان اسبدوانی بمبئی که هر ساله مسابقات زیادی در آن برپا می‌شود. نام دیگر این میدان اسبدوانی، نام یکی از خدایان ثروت هندو یعنی ماهالاکشمی است. اگر قصد رفتن با قطار را دارید می‌توانید در ایستگاهی به همین نام یعنی ماهالاکشمی پیاده شوید. در روز ششم می‌توانید از خانه تاریخی گاندی در شهر بمبئی هم دیدن کنید؛ این خانه تاریخی در شمال شرقی حاج علی درگاه و در محله پارل واقع شده است که از حاج علی درگاه با توجه به ترافیک شهر تقریبا 30 دقیقه با ریکشا راه در پیش دارید. پس از آن می‌توانید به پارک نهرو در نزدیکی ساحل چپاتی و محله مالابارهیل که یکی از محله‌های بسیار گران‌قیمت و محل زندگی ثروتمندان و سیاستمداران شهر بمبئی است بروید. هنگام قدم‌زدن و لذت بردن از طبیعت این پارک می‌توانید 2ساحل چپاتی و مارین درایو را همزمان ببینید.

اما روز هفتم می‌تواند یکی از به‌یادماندنی‌ترین روزهای این سفر باشد و شما را با دنیای رویایی هند یعنی فیلم‌های هند آشنا کند؛ شما می‌توانید به شهرک سینمایی بمبئی یا همان بالیوود بروید که منطقه‌ای سرسبز و در کنار دریاچه‌های رویایی واقع شده است. بهترین روش برای بازدید از این شهرک سینمایی استفاده از تورهای روزانه است که می‌توانید آنها را با راهنمایی مسوول پذیرش هتل رزرو کنید. بازدید از این شهرک سینمایی تقریبا تمام روز شما را خواهد گرفت و تمامی فیلم‌هایی را که از این کشور دیده‌اید جلوی چشمان شما خواهد آورد.

اما در راه بازگشت می‌توانید از گروه جدا شده و از دانشگاه بمبئی یا همان آکسفورد شرق بازدید کنید و در کنار دانشجویان خارجی این دانشگاه روز خود را کامل کنید به این ترتیب یک هفته در شهر بمبئی اقامت داشته‌اید و با فرهنگ آنها تقریبا آشنا شده‌اید، اما باز هم وقت تمام می‌شود و حکایت همچنان باقی است.

به یاد داشته باشید که یک صحنه را از دست ندهید؛ روز آخر و قبل از ترک این شهر برای دیدن طلوع آفتاب حتما دوباره به دروازه هند بروید و آخرین عکس‌های یادگاری را بگیرید و پس از آن از خوردن یک صبحانه بسیار مجلل در هتل تاج محل به عنوان خداحافظی لذت ببرید.‌اما همه این خاطرات هنگام باز کردن چمدان در منزل دوباره در ذهن شما مرور خواهد شد آن هم به دلیل استشمام بوی هندوستان یا همان سرزمین 72 ملت.

عماد عزتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها