در 20 کیلومتری جنوب غربی شهر کویری یزد، در دامنه شیرکوه 4075متری سالیان سال است مردمانی زندگی می‌کنند که به برکت این کوه سرافراز طراوتی متفاوت به شهرشان هدیه شده است و این شهر جایی نیست جز «تفت». تفت در لغت به همان معنای داغ و تفتیده است که برگرفته از طبیعت گرم و آفتابی این منطقه است و شاید داستان ریگ‌هایی است که از فرط آفتاب داغ می‌سوزند و تفتیده می‌شوند و طیفی از رنگ خاکستری و قهوه‌ای و گاهی طلایی و هر از گاهی نقره‌ای بر این سرزمین می‌پاشند و شاید با رقص این ریگ‌ها در برابر نور آفتاب است که زمان و مکان رنگ متفاوتی به خود می‌گیرد. ‌اما در هر صورت هر آن‌چه هست از این ریگ‌های تفتیده شهری آفریده شده است در اوج زیبایی که چون نگینی بر تارک کویر می‌درخشد. تفت شهر بزرگی نیست، اما می‌توان گفت که ییلاقی‌ترین شهر استان یزد است.
کد خبر: ۴۰۹۷۳۷

اسکی در کویر

تعجب نکنید، اینجا کویر ایران است؛ بنابراین اسکی کردن در آن هم ناممکن نیست. پیست اسکی «سخوید» در دامنه شیرکوه در شهر تفت تنها پیست اسکی استان یزد محسوب می‌شود و در سال‌هایی که برکت آسمان سفره رحمتش را بر ساکنان کویر هدیه می‌کند دامنه این پیست تبدیل به مکانی می‌شود برای علاقه‌مندان به ورزش‌های برفی و آدم برفی سازی و تیوب‌سواری و اسکی کردن روی برف.

شاید کیفیت این پیست با دیگر پیست‌ها قابل مقایسه نباشد، اما مهم این است که تو می‌توانی به برکت این کوه، برف و برف‌بازی را در کویر تجربه کنی؛ چیزی که در کمتر منطقه‌ای در دنیا می‌توان آن را یافت.

مجموعه شاه نعمت‌الله ولی تفت

در تفت مجموعه‌ای وجود دارد که منسوب به شاه نعمت‌الله ولی است. این مجموعه تاریخی از بخش‌های مختلف شامل مسجد، بقعه، حسینیه، آب‌انبار، بازار، مدرسه و نخل تشکیل شده است و در واقع می‌توان گفت که مرکز شهر تفت است. کتیبه‌های موجود قدمت این مجموعه را قرون نهم و دهم هجری یعنی عصر صفوی منتسب می‌کنند و به همین دلیل از جمله معماری‌های آن دوره محسوب می‌شود.

این مجموعه را می‌توان مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر تفت نامید؛ هر یک از بخش‌های این اثر که به ثبت ملی نیز رسیده است در جایگاه خود حائز اهمیت است.

به عنوان مثال، مسجد آن هم‌اکنون به عنوان مسجد جامع مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاشی‌های قدیمی، سنگ مرمر محراب، کاشی‌های معرق، گچ‌بری، قرآن نوشته‌ها و در ورودی مشبک آن از جمله آثار تاریخی ارزشمند محسوب می‌شود.

بقعه نیز ساختمانی مربع شکل است. دو گنبد بزرگ و کوچک دارد و آجر لعاب‌دار این گنبد که کلمه «علی» بر آن نوشته شده است نشان از جایگاه تشیع در این منطقه دارد.

شاید شما نیز از مراسم نخل‌گردانی شهر تفت شنیده باشید و خوب است که بدانید مراسم نخل‌گردانی مشهور شهر تفت نیز در همین مجموعه و در جوار حسینیه آن انجام می‌شود و همه ساله در روز عاشورا و همچنین شهادت حضرت علی‌(ع) این مراسم برگزار می‌شود و مشتاقان اهل‌بیت از اقصا نقاط کشور خود را به تفت می‌رسانند.

بازار این مجموعه نیز مهم‌ترین محل کسب‌و‌کار مردمان سختکوش تفت محسوب می‌شود و علاوه بر اهمیت اقتصادی، از قدمت تاریخی نیز برخوردار است.

مجموعه شاه نعمت‌الله ولی تفت تاکنون چندین بار توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

تفت ، شهر قنات‌ها

تفت را شهر قنات‌ها می‌گویند و وجود بیش از 1700رشته قنات در این شهر ییلاقی کویر، نشان از اهمیت این فناوری بومی ایرانی دارد. قنات‌ها اهمیت زیادی در آبیاری باغ‌های تفت دارند و هر‌چند به سبب خشکسالی‌های اخیر و البته بی‌توجهی ‌تعدادی از آنها خشک شده است؛ اما در هر صورت اهمیت قنات در این شهر آنقدر است که نخستین دانشکده قنات کشور در این شهر تاسیس شده است.

باران ایرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها