مراسم مذهبی زرتشتیان جهان از صبح امروز با حضور هزاران زرتشتی در یزد آغاز شد. این مراسم که به «ستی پیر» یا مه ستی و پیرسبز معروف است هر سال در 24 خرداد برابر با روز اشتاد از ماه خورداد باستانی تا 28 خرداد (13 تا 17 ژوئن) توسط زرتشتیان در یزد برگزار می‌شود. در این مراسم زرتشتیان ابتدا با حضور در زیارتگاه «ستی پیر» یزد واقع در قلعه اسدان، مراسمی خاص را به جای می‌آورند و سپس برای اجرای آیین ویژه راهی زیارتگاه «چک چک» می‌شوند.
کد خبر: ۴۰۹۶۹۱

شرکت‌کنندگان در این آیین لباس‌هایی با رنگ روشن بر تن کرده و در حالی که مقداری میوه، اسپند و مواد غذایی به همراه دارند با پوشاندن موی سرشان به «ستی پیر» می‌روند.

در این آیین که هزاران زرتشتی ایرانی از سراسر کشور و کشورهای دیگر جهان در آن حضور می‌یابند، در کنار نیایش خداوند و اجرای مراسم ویژه مذهبی، بخشی‌هایی‌از اوستا (کتاب مقدس زرتشتیان) قرائت شده و از مقام والای شهیدان و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تجلیل می‌شود. شرکت‌کنندگان پس از اجرای مراسم با سورگ (نان روغنی)، پشمک و چای پذیرایی می‌شوند.زیارتگاه ستی‌پیر در نزدیکی مریم‌آباد یزد و در قلعه‌ای که آثار 4 برج باستانی در اطراف آن دیده می‌شود، قرار دارد. در داخل «ستی پیر» عکس‌هایی از «اشو زرتشت» نصب شده و بر سر در بنا شعار «گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک» دیده می‌شود.

ستی پیر به مدت 5 روز باز است و زرتشتیان پس از به جای آوردن آیین ویژه خود، راهی «پیر سبز یا چک‌چک» می‌شوند.پیر سبز یا نیک‌بانو نیز از معروف‌ترین و مهم‌ترین زیارتگاه‌های زرتشتیان جهان است که در فاصله 63 کیلومتری شمال شرقی شهر یزد، در یک سراشیبی تند و در دره عمیقی در بخش خرانق اردکان، در منطقه‌ای کوهستانی به نام «چک‌چک» واقع شده است.

گفته می‌شود نام «چک‌چک» یا «چک چکو» از صدای قطره‌های آبی گرفته شده که از صخره‌ای می‌چکد و به درون یک منبع ذخیره هدایت می‌شود.

در داخل یکی از اتاق‌های پیر سبز، چاهی به عمق بیش از 50 متر وجود دارد که زرتشتیان با نیت برآورده شدن حاجتشان، نخی را بر دور طناب این چاه گره می‌زنند.

در قسمت دیگر معبد درخت کهنسالی وجود دارد که به اعتقاد زرتشتیان این درخت عصای «نیک بانو» دختر یزدگرد آخرین پادشاه ساسانیان است که پس از فرورفتن در زمین به درخت بزرگی تبدیل شده است. زرتشتیان در این محل، در شبانه‌روز 5 نوبت رو به روشنایی نماز می‌خوانند و با اهورامزدا راز و نیاز می‌کنند. معبد پیرسبز امکانات رفاهی مانند برق، آب آشامیدنی و تعدادی اتاق دارد که برای استراحت ساخته شده و زرتشتیان به آنها خیله می‌گویند. به اعتقاد زرتشتیان «اشو زرتشت» در 3600 سال قبل از میلاد مسیح در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به نام دغدو متولد شد و نام پدرش «پوروشسب» بود.داخل این زیارتگاه تعدادی ظرف برای جمع‌آوری قطره‌های آب که از صخره فراز آن می‌چکد، گذاشته شده تا این آب به عنوان تبرک مصرف شود.

زرتشتیان بر این باورند که زرتشت در 30 سالگی برای دعوت مردم به راستی به پیامبری انتخاب شد و در 77سالگی در محل آتشکده شهر بلخ با جمعی از پیروانش در حال نیایش بود که به دست شخصی به نام «توربراتور» به قتل رسید.

حدود 5 هزار نفر از جمعیت 30 هزار نفری زرتشتیان ایران، در شهرهای یزد، تفت و اردکان زندگی می‌کنند.

امیرترقی نژاد ‌/‌ جام‌جم یزد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها