عمل برداشتن لوزه‌ها شایع‌ترین عمل جراحی است که در کودکان انجام می شود. بزرگی لوزه‌ها باعث می‌شود تنفس کودک دهانی شود یعنی نتواند از بینی نفس بکشد و این امر باعث خرخر شبانه و تغییر حالت استخوان فک‌ها می‌شود. ضمنا هوا به جای این‌که از بینی عبور کرده گرم و مرطوب و تمیز شده و به حلق برسد، مستقیما به حلق رسیده و باعث تحریک مزمن گلو می‌شود.
کد خبر: ۴۰۹۶۴۶

طبق تحقیقات جدید انجام شده احتمال این‌که کودکانی که تحت عمل جراحی برداشتن لوزه‌های کامی به تنهایی یا همراه با لوزه سوم قرار می‌گیرند بعد از عمل دچار چاقی و افزایش وزن شوند، بیشتر از کودکان معمولی است.

طی 20 سال گذشته چاقی کودکان به میزان زیادی افزایش یافته است. چنانچه کودکی چاق باشد احتمال این‌که در بزرگسالی هم چاق باشد افزایش می‌یابد و با توجه به این‌که چاقی یکی از عوامل اصلی افزایش بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت در بزرگسالی است، بنابراین احتمال این‌که کودکی که چاق است، در بزرگسالی از دیابت و بیماری‌های قلبی ـ عروقی رنج ببرد، افزایش می یابد.

در مورد دلیل افزایش وزن کودک به دنبال عمل جراحی لوزه نظرات متعددی وجود دارد، اما شاید مقبول‌ترین آنها این باشد که فضای حلق کودک مبتلا به بزرگی لوزه‌ها تنگ است و عمل بلعیدن نزد این فرد براحتی افراد معمولی نیست، این افراد ناخودآگاه تمایل کمتری به خوردن دارند و در نتیجه کالری کمتری وارد بدن آنها می‌شود. متعاقب برداشته شدن لوزه‌ها این مشکل کودک برطرف می‌شود، او تمایل پیدا می‌کند که غذای بیشتری بخورد و این امر باعث افزایش وزن شود.

اما باید توجه داشته باشیم که وزن اکثر کودکانی که دچار بزرگی لوزه‌ها هستند، معمولا کمتر از میزانی است که باید باشد و عمل جراحی لوزه باعث می‌شود که این کودکان به طور مناسبی وزن بگیرند. فقط باید به والدین این کودکان توصیه کنیم که بر رژیم غذایی و شیوه زندگی کودکشان نظارت دقیقی داشته باشند تا کودکشان دچار افزایش وزن نشود.

دکتر محمدحسن عامری / متخصص گوش، حلق و بینی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها