انتخابات ریاست جمهوری 2012 فرانسه به نظر می‌رسد با دیگر انتخابات تفاوت عمده‌ای داشته باشد، دلیلش هم تردیدهای مردم و جامعه سیاسی این کشور به ادامه راه با دولت حاکم و شخص سارکوزی است. مشکلات اقتصادی، بیکاری و نارضایتی سندیکاها از عملکرد دولت، اعتراضات مردمی و اعتصاب‌های گسترده از جمله مواردی هستند که مردم را نسبت به ادامه فعالیت دولت سارکوزی بدبین کرده اند. طی چند سال اخیر احزاب و گروه‌های سیاسی همچون سوسیالیست‌‌ها و جبهه ملی این کشور با افزایش تحرکات خود و انتقادهای صریح علیه دولت و شخص سارکوزی توانسته‌اند افکار عمومی را نسبت به خود بیشتر جلب کنند و به نوعی به دلیل عملکرد نامطلوب دولت در بخش‌های مختلف ،فرصتی برای رقبای سارکوزی ایجاد شده که پیش‌بینی پیروزی وی در انتخابات آینده را سخت می‌کند.
کد خبر: ۴۰۹۶۲۲

کارشناسان مسائل سیاسی اعتقاد دارند حضور نیکلا سارکوزی، مارین لوپن و ژان لویی بورلو، تردیدهای رئیس دولت فرانسه برای انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال 2012 را بیشتر کرده است.

این در حالی است که دومینیک دو ویلپن (نخست‌وزیر سابق فرانسه) هم با حضور فعال در عرصه سیاسی قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند و به نظر می‌رسد تحرکات انتخاباتی او روز به روز بیشتر شود. برخی بر این عقیده‌اند که انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم کشیده می‌شود، اما این‌که چه کسانی به دور دوم می‌روند، قابل پیش‌بینی نیست.

استفان روزه، کارشناس مسائل سیاسی تاکید دارد این فعالیت‌های انتخاباتی با توجه به زمان باقیمانده هنوز شروع نشده است و کاندیدا ها به روزهای موعود نرسیده‌اند.

وی در ادامه در تحلیل خود از شرایط سیاسی فرانسه با ذکر مثالی می‌گوید در انتخابات ریاست جمهوری سال 1995 همه پیش‌بینی می‌کردند که رقابت اصلی بین ژاک شیراک و لیونل ژوسپن است. حتی 12 ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری همه گروه‌ها دوئل این دو نفر را قطعی می‌دانستند؛ اما از زمان شکست والری ژیسکار دستن در سال 1981 بخش عمده‌ای از فعالان سیاسی به این باور رسیده‌ بودند که رقابت اصلی در بیشتر موارد بین کاندیداهای احزاب سوسیالیست، راستگرا و جبهه ملی فرانسه است؛ البته این نبرد ادامه داشت تا این‌که در سال 2002 لیونل ژوسپن در دور اول مقابل ژاک شیراک شکست خورد و معادلات در این زمینه به کلی تغییر کرد.

امروزه پیش‌بینی شرایط انتخابات ریاست جمهوری متفاوت از گذشته شده است. نظرسنجی‌ها می‌گویند 3 کاندیدا در حال حاضر می‌توانند 25 درصد از آرا را به خود اختصاص دهند و این نکته بسیار حائز اهمیت است. نیکلا سارکوزی، مارین لوپن و کاندیدای حزب سوسیالیست همچون فرانسوا اولند یا مارتین اوبری حدود 20 درصد آرا را می‌توانند به خود اختصاص دهند؛ هرچند تا آخرین روزها نظرسنجی‌ها دستخوش تغییرات می‌شود و هر احتمالی وجود دارد.

با این حال، حزب راست فرانسه از اتخاذ موضعی صریح در مورد سارکوزی و پیشگویی از شرایط وی در انتخابات خودداری می‌کند، زیرا جبهه ملی نیز به عنوان یکی از رقبای اصلی سارکوزی در انتخابات محسوب می‌شود. در این میان و با توجه به شرایط پیش‌آمده برای نیکلا سارکوزی، یکی از مشاوران بانفوذ وی اعتقاد دارد که برای پیروزی در انتخابات باید در زمین جبهه ملی رفت تا یکباره حق رای‌گیری را از آنها گرفت، همانند انتخاباتی که در سال 2007 روی داد و مطمئنا خطر زوال حزب مارین لوپن وجود دارد، چرا که از هر دو فرانسوی یک نفر به جبهه ملی در انتخابات ریاست جمهوری رای می‌دهد و تنها یک نفر به حزب دولتی گرایش دارد.

به گفته استفان روزه، نیکلا سارکوزی تلاش می‌کند با ارتقای توان خود در مباحث انتخاباتی رقبا را یکی از پس دیگری کنار بزند و کار را در دور اول تمام کند، اما به نظر می‌رسد ضربه نهایی در دستان مردم فرانسه باشد؛ همچنین باید گفت جمهوریخواهان این کشور نسبت به گذشته از توان بیشتری برخوردار شده‌اند و توانسته‌اند توجه طبقه عامه مردم را به خود معطوف کنند و همین جهت‌گیری شرایط را برای سارکوزی تغییر داده است.

به هر صورت، شرایط سیاسی فرانسه طوری پیش رفته که نومحافظه‌کاران با ترکیب 2 جبهه در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهند کرد و به نظر می‌رسد گروهی می‌تواند پیروز انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 باشد که بتواند از فضای تعلیق و تردید جامعه به نفع کاندیدای مورد نظر خود نهایت استفاده را ببرد.

مجله اکسپرس / مترجم: محمدعلی موحدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها