در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
بوستانی: دلگشاجان، رانندگی شما خیلی خوب بود که موتور هم خریدهاید؟
دلگشا: بله رانندگی من حرف ندارد.
سیانکی: اصلا شما گواهینامه موتور سواری دارید؟
دلگشا: گواهینامه ندارم، اما فکر نکنم مشکلی داشته باشد چون خیلی ازموتورسوارها گواهینامه ندارند. ضمنا با موتور، هم میتوانم مسافر جابهجا کنم هم بار ببرم.
خوشکلام: دلگشا درست میگوید. خیلی از موتور سوارها گواهینامه ندارند، حمل بار و مسافر هم که رایج است.
بوستانی: فکر نکنم که پلیس اجازه این کارها را بدهد.
کاشفپور: آقا چندتا موتور سوار بدون گواهینامه که مختصری بار میبرند و اندکی هم قوانین را رعایت نمیکنند مهم نیستند که!
خوش کلام: خب به همین دلیل است که درصد تلفات موتورسواران سر به فلک کشیده.
بوستانی: البته رانندگی بدون گواهینامه تخلف بزرگی است اما به نظر من ضعف قوانین یا کوتاهی در نظارت بر اجرای قوانین در بروز این حوادث تاثیرگذارتر است.
سیانکی: کاملا درست میفرمایید، چند وقت پیش آمار تلفات جانی موتور سوارها را جایی خواندم. فاجعه بود. متاسفانه هرساله افزایش چشمگیری داشته ایم.
دلگشا: به به! این از آن آمارهایی است که باید نمودار آن را با افتخار به دوست و دشمن نشان داد.
کاشفپور: بله این جزو معدود مواردی است که پیشرفت داشتهایم!
آیدین: یک چیزی میفرمایید! الکی که نمیشود هر چیزی را با یک نمودار به مردم قبولاند که پیشرفت داشتهایم، ضمنا در این مورد خاص باید کاهش داشته باشیم نه افزایش.
بوستانی: بگذریم، فراموش نکنید که نقش کلاه ایمنی در کاهش تلفات جانی خیلی مهم است.
خوش کلام: ای آقا! کسی از کلاه ایمنی استفاده نمیکند. اصلا آقای دلگشا شما کلاه ایمنی دارید؟
دلگشا: بله، همین دیروز یکی خریدم 3000 تومان، البته مدلهای بهتری هم داشت اما فروشنده میگفت با همین 3000 تومانی هم پلیس جریمه نمیکند.
بوستانی: یعنی پلیس نمیگوید اگر به زمین بخورید، همین کلاه از نارنجک بدتر عمل میکند.
سیانکی: نظارت بر کیفیت کالاها به پلیس ارتباطی ندارد.
بوستانی: به نظر من قبل از هر چیز باید به کیفیت موتور و قطعات جانبی آن توجه کرد.
آیدین: درست میفرمایید، البته کیفیت بسیار پایین اکثر موتورهای موجود در بازار به دلیل ارزان بودن آنهاست. شما حدودا با 250 هزار تومان میتوانید یک موتور بخرید آن هم قسطی!
خوشکلام: جدی میفرمایید.
سیانکی: یعنی موتور از دوچرخه هم ارزانتر است.
بوستانی: بله و متاسفانه هیچ نظارتی هم بر آن نمیشود.
خوشکلام: اصلا بهترین موتور دنیا. با مشکل نوع رانندگی و عدم رعایت قوانین توسط موتورسوارها چه کار میکنید.
کاشفپور: خب این که مشکلی نیست. من بارها شاهد بودهام که طرح ضربتی برخورد با موتورسوارهای متخلف توسط پلیس اجرا شده است.
دلگشا: به نکته خوبی اشاره کردید. دیروز که رفتم موتور بخرم فروشنده گفت هر موقع طرح ضربتی اجرا شد سعی کنید تا چند روزی سمت میدان... و چهار راه.... و... نروید. بعد از دو سه روز شرایط به حالت عادی برمیگردد.
بوستانی: بفرمایید این هم طرح ضربتی.
سیانکی: البته در این طرح نهایتا موتورها را توقیف و به پارکینگ منتقل میکنند، آنجا هم که پر است از این موتورها.
آیدین: کسی هم برای ترخیص آنها اقدامی نمیکند.
دلگشا: لابد دلیل خاصی دارد.
آیدین: بله که دارد. هزینه پارکینگ و مبلغ جریمه و هزینه حمل موتور به پارکینگ و ضررعلافی چند روزه برای ترخیص موتور از قیمت خود موتور بالاتر میشود.
بوستانی: حق با شماست، اما به غیر از این طرح ضربتی، پلیس طرح مهمتری برای موتور سوارها دارد.
آیدین: مثلا چه طرحی؟
سیانکی: جلوگیری از ورود موتورها به محدوده طرح ترافیک و اجرای طرح زوج و فرد برای موتورها.
کاشفپور: اما این یکی دیگر واقعا خیلی جالب است.
بوستانی: اجرایی کردن این طرح تقریبا غیر ممکن است!
دلگشا: عملکرد پلیس را زیر سوال میبرید؟
خوشکلام: نه بابا، اما اصل قضیه این است که ماشین به آن بزرگی را نمیتوان کنترل کرد و از هزار راه در رو وارد محدوده طرح میشود. حالا موتورها که دیگر بماند.
بوستانی: حالا گیریم این طرح هم اجرایی شد با سایر مشکلات موتورسوارها چه کار میکنید؟
بگذریم مشکل یکی دوتا نیست که، اما جهت اطلاع عرض میکنم هر وقت دیدید موجودی لابهلای خودروها میرقصد و میچرخد و خرامان به سمت شما میآید، مطمئن باشید اگر سریعا پناه نگیرید تا چند لحظه بعد پرواز را تجربه خواهید کرد.
مهیار عربی / جام جم
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی «جامجم» با سیده عذرا موسوی، نویسنده کتاب «فصل توتهای سفید»
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر