عضو خبرگان رهبری با تاکید بر نقش بی‌بدیل امام خمینی در به ثمر رسیدن انقلاب گفت: اقدام امام (ره) سبب شد که بخش عظیمی از ارزش‌های اسلامی که در طول قرن‌ها فراموش شده بود، احیا شود.
کد خبر: ۴۰۹۵۵۶

به گزارش فارس، آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی چهارشنبه شب در آخرین جلسه از سلسله درس‌های اخلاقی در دفتر مقام معظم رهبری به تبیین شرایط صدر اسلام و رفتار مردم آن زمان پرداخت.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی با تشریح بیانات حضرت زهرا (س) در جمع زنان مهاجر و انصار گفت: حضرت متوجه شد که این سخنان در مردم بی‌تاثیر است بنابراین به عنوان آخرین روش به بیان عواقب دنیوی کارشان پرداخت.

وی افزود: نخستین راهکار پیامبران در رسالتشان بشارت دادن و بیان آثار خوب دنیوی و اخروی پیروی از دین حق است، اما برای مومنینی که به خدا و روز قیامت ایمان دارند اما غافلند بیان عذاب‌های اخروی می‌تواند موثر باشد. آخرین روش پیامبران در مواجهه با افراد ضعیف‌الایمان، ترساندن آنها از عواقب دنیوی کارشان است زیرا این افراد از بلاهایی که در این دنیا ممکن است گریبانگیرشان شود بیشتر در هراسند.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) نیز از این روش استفاده کرده است، بیان داشت: به همین سبب ایشان در پایان به زنان مهاجر و انصار وعده تسلط کسانی را بر آنان می‌دهد که به هیچ کس رحم نخواهند کرد.

‌مصباح‌یزدی اظهار داشت: شواهد تاریخی نشان می‌دهد اکثر مردم آن زمان بسیار زودباور بوده و به علت بصیرت نداشتن اطلاع درستی از کاری که انجام می‌داده‌اند، نداشته‌اند. حتی قضیه کربلا را همانند یکی از جنگ‌های قبیله‌ای صدر اسلام میان دو طایفه می‌دانستند و بیشتر به دنبال منفعت شخصی خود بودند هر چند تا حدی به اشتباه خود آگاه بودند.

استاد اخلاق حوزه رفتار برخی سیاست‌‌مداران کنونی را شبیه عده قلیلی دانست که در آن زمان به کار خود واقف بودند و در ادامه تصریح کرد: مسئولیت تمام انحرافات بعدی متوجه این افراد است.تغییر مسیر امامت توطئه بسیار خطرناکی بود که تا قیامت دارای آثار سوء فراوانی است و طراحان آن تا ابد در تبعات آن شریک هستند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه هر چند گناه مردم عادی به اندازه سردمداران این توطئه نیست، ابراز داشت: مسئله به قدری روشن بود که هر کسی با کمی تأمل منصفانه به آن پی می‌برد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی اظهار داشت: زحماتی که پیامبر اسلام برای تثبیت جانشینی علی (ع) در طول سال‌های رسالت کشیده بود و آخرین آن در غدیر خم تنها 70 روز قبل از رحلتشان اتفاق افتاده، جایی برای انحراف باقی نمی‌گذاشت حتی اگر مردم اهمیت مسئله خلافت را درک نمی‌کردند اما توصیه‌های پیغمبر در مورد عصمت اهل بیت آن قدر دلیل محکمی بود که قابل انکار نباشد کما اینکه خلفای بعدی در دوران خلافت خود برای حل مشکلات از اهل بیت یاری می‌جستند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به آیه تطهیر تاکید کرد: پیامبر هر روز به درب خانه حضرت زهرا می‌رفت و این آیه را خطاب به ساکنان آن قرائت می‌فرمود و این نشان می‌دهد هر چند مردم در آن موقیعت آگاه به مسائل نبودند اما امکان تحقیق را داشتند.

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه مردم عادی نیز در این انحرافات مقصرند، افزود: در روز قیامت عالم را به خاطر عمل نکردن به علم خویش و جاهل را به دلیل یاد نگرفتن مسائل صحیح بازخواست می‌کنند.هم دلایل عقلی و هم دلایل نقلی بر تحقیق و یادگیری درست مسائل تاکید دارند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان اینکه زنان مهمان حضرت این بیانات را برای مردانشان نقل کردند، افزود: مردان مهاجر و انصار نمایندگانی برای عذرخواهی به نزد حضرت زهرا (س) فرستادند و گفتند اگر این سخنان را قبل از این بیان کرده بودی ما از شما حمایت می‌کردیم ولی شکستن بیعت با خلیفه وقت کار درستی نیست. حضرت عذر این افراد را نپذیرفت و به ایشان فرمود چگونه است که بیعت با علی در روز غدیر را به راحتی از خود برداشتید اما از شکستن بیعت با خلیفه هراسانید.

استاد اخلاق حوزه با تاکید بر اینکه انحرافات اجتماعی ریشه در قضیه سقیفه دارد، افزود: اشتباهات فردی تک تک افراد نیز متاثر از این جریان است زیرا فرصت بیان حقایق و معارف اسلام از اهل بیت (ع) گرفته شد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی گفت: ممکن است افرادی این سخنان ما را ناشی از تعصب شیعی بدانند و بگویند این حرف‌ها را ائمه اطهار نیز قبول ندارند، اما دلایل فراوانی وجود دارد که بیان جنایات این افراد در بین ائمه (ع) جزو مسلمات بوده و در زیارات مختلفی به اشکال گوناگون بیان شده است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به فرازهایی از زیارت «ائمة المومنین» خاطرنشان کرد: در این زیارت به مسائل مختلفی اشاره شده ‌که شامل قضایای تاریخ صدر اسلام و جنایاتی است که بر اهل بیت و سایر مسلمین روا داشته شده است.

استاد اخلاق حوزه گفت: در این زیارت به افرادی اشاره می‌شود که به ظاهر مسلمان بودند اما دل در گرو کفر داشتند و بعد از رحلت پیغمبر از فرصت استفاده کرده و مردم را غافلگیر کردند. این افراد از قبل منتظر چنین زمانی بودند به همین دلیل برای شکستن بیعت غدیر شتاب کردند.

آیت‌الله مصباح‌یزدی اظهار داشت: در این زیارت افرادی که به درب خانه زهرا (س) آمدند و آن گونه جسارت کردند عده‌ای از اراذل و اوباشی معرفی شده‌اند که باقی مانده جنگ احزاب بودند و با این کارها یعنی بی‌حرمتی به دختر پیغمبر و بستن دست و پای علی برای بیعت گرفتن از او به تعبیر زیارت، جگر پیامبر را جریحه‌دار کردند.

وی با بیان این پرسش که آیا مردم آن زمان طبق اصول دموکراسی رفتار کرده‌اند، عنوان داشت: عده‌ای معتقدند که پیامبر در روز غدیر تنها به توصیه در مورد شایستگی حضرت علی پرداخت نه اینکه او را به عنوان جانشین خود منصوب کند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی خاطرنشان کرد: بیعت با خلیفه وقت بیعتی بود که شومی آن تمام اسلام را دربر گرفت و به تعبیر این زیارت جنایاتی چون تبعید و شکنجه یاران علی چون سلمان، ابوذر و عمار نتیجه این بیعت است تا جایی که با اشاره به داستان یوم الحرة، تسلط زنازادگان بر جان، مال و ناموس مردم را از آثار این بیعت معرفی می‌‌کند.

استاد اخلاق حوزه با بیان دنباله زیارت که عنوان می‌کند ای کاش پیامبر بود و می‌دید که با اهل بیت او چه می‌کنند ، اظهار داشت: عاملی که آنها را وادار به چنین کارهایی می‌کرد حسادت نسبت به ائمه به خاطر ایمانشان بود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی گفت: به طور کلی در این زیارت به پنج قضیه زمان حضرت زهرا اشاره می‌شود که شامل فرصت‌طلبی این گروه، نقض بیعت غدیر، جسارت به اهل بیت پیامبر، ظلم به حضرت زهرا و اکراه علی (ع) برای بیعت با خلیفه می‌شود.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی افزود: زیارت ائمة المومنین به 10 جنایتی اشاره می‌کند که همه آنها نتیجه شکستن بیعت با علی و بیعت بعدی این مردم است.

وی اظهار داشت: طرد سلمان و ابوذر و سایر یاران علی که به اجماع مردم برترین امت پس از اهل بیت بودند، تسلط زنازادگان بر نوامیس مردم، بدعت‌های بعدی، خراب کردن کعبه، هجوم به مدینه و هتک حرمت دختران و زنان مسلمین، شهادت حضرت علی، مسمومیت امام حسن و شهادت امام حسین (ع) در کربلا و شهادت سایر ائمه، همگی به دلیل همان بیعت شوم است.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با اشاره به مسائل سیاسی و اجتماعی حاضر تاکید کرد: اگر در مسائل فردی دچار خطایی شویم جبران آن آسان است اما اگر گناهی موجب فساد اجتماعی شود آن گاه جبران‌ناپذیر خواهد بود.

وی گفت: اگر کسانی جریانی را به راه بیندازند که موجب انحراف در جامعه شود هیچگاه راه برگشتی برای جبران خطای خود نخواهند داشت. جنایات معاویه و بنی امیه در شهادت یاران خاص علی (ع) و سایر اعمال وحشیانه خلفای بعدی به هیچ وجه قابل جبران نیست.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی محروم ساختن امت میلیاردی مسلمان از هدایت ائمه (ع) را در ادامه انحرافی دانست که در صدر اسلام بنیان گذاشته شد و عنوان داشت: بنابراین نباید در مسائل اجتماعی از نقش خود غافل شویم و موظف به سنجیدن آثار خوب و بد هرگونه عمل خود هستیم.

وی اضافه کرد: امام خمینی به تنهایی جریانی را به راه انداخت که بخش عظیمی از مسائل اسلامی که در طول قرن‌ها به فراموشی سپرده شده بود مجددا احیا شد.

آیت‌الله مصباح‌یزدی با بیان این که نیم قرن قبل سیاست‌زدگی تهمتی بود که به علما زده می‌شد، اظهار داشت: امام خمینی این رویه را تغییر داد و سیاست را امری لازم برشمرد تا جایی که حفظ نظام را از اوجب واجبات و از نماز نیز مهم‌تر عنوان کرد.

وی حرکت‌های اجتماعی اخیر در کشورهای اسلامی را نتیجه بیداری امام خمینی دانست و افزود: امام در ثواب تمام این انقلابات تا روز قیامت شریک است. عکس این قضیه نیز ممکن است و کسی که انحرافی را پایه‌ریزی می‌کند تا قیامت در گناه آن شریک خواهد بود.

آیت‌الله مصباح‌یزدی خواستار توجه افراد به نقش خود در جامعه شد و اظهار داشت: اگر سنت حسنه‌ای را پایه‌گذاری کنیم تا قرن‌ها از ثواب آن بهره‌مند می‌شویم اما به واسطه دنیاطلبی ما ممکن است گروهی تا قیامت به گمراهی کشانده شوند یا از مواهب اخروی بازمانند که گناه آن نیز به پای ما نوشته می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها