طاعون دامی سوغات پاکستانی ها

قاچاق دام از‌مرزهای‌شرقی ادامه دارد

ادامه پدیده قاچاق دام زنده از مرزهای شرقی بخصوص پاکستان موجب بروز بیمارهای مختلف در دام های داخلی شده است و در آخرین مورد 130 راس دام در جنوب کرمان به علت ابتلاء به طاعون نوشخوار کنندگان تلف شدند.
کد خبر: ۴۰۹۴۴۷

به گزارش مهر، پدیده قاچاق دام که همزمان با بروز خشکسالی و کاهش تولیدات گوشتی از نظر کمی و کیفی در شرق کشور طی سال های اخیر بروز کرده است همچنان ادامه دارد و هر ساله هزاران راس دام بدون مجوز قانونی و نظارت بهداشتی به وسیله افراد سود جو وارد کشور و چرخه صنعت دامپروری می شود.

ورود این دام ها به صنعت فرآورده های دامی کشور ضربات جبران ناپذیری را به این بخش اقتصادی وارد کرده است که از آن جمله می توان به شیوع انواع بیماری های دامی از جمله تب کریمه کنگو و تب برفکی در دام های داخلی اشاره کرد.

هر چند برای رفع این مشکل تاکنون جلسات مختلفی در استانهای شرقی و درگیر با این پدیده برگزار شده است و همکاری هایی نیز برای مقابله با قاچاق دام بین دامپزشکی، دادگستری و نیروی انتظامی صورت گرفته و تا حدود زیادی میزان قاچاق دام به کشور و به تبع آن به استان کرمان کاهش یافته است اما این پدیده حذف نشده است و ادامه روند قاچاق دام در کرمان  خسارات زیادی را به صنعت دامپروری به همراه داشته است و همواره نیز خطر بروز بیماری های مختلف در دامها که متاسفانه از جمله بیماریهای مشترک بین دام و انسان نیز هستند وجود داشته است.

خشکسالی زمینه را برای قاچاق دام مهیا کرده است

دامپزشکی کرمان با افزایش تدابیر لازم برای مقابله با قاچاق دام از مرزهای شرقی اقدام به تاسیس پستهای جدید قرنطینه ای و مصادره دامهای قاچاق و کشتار در کشتارگاهها با نظارت بهداشتی کرده است اما این تدابیر نتوانسته جلوی قاچاق دام از مرزهای وسیع شرق کشور را بگیرد و از سوی دیگر خشکسالی و کمبود علوفه و منابع آبی نیز موجب کاهش در سطح کمی و کیفی دامهای داخلی شده است و همین مسئله زمینه را برای سوداگری قاچاقچیان فراهم کرده است.

طی هفته گذشته در آخرین مورد بروز بیماری های دامی در دام های کرمان 130 راس گوسفند در یک واحد دامداری جنوب کرمان در شهرستان عنبرآباد دچار بیماری طاعون نوشخوار کنندگان شده و تلف شدند.

هر چند این بیماری با تلاش دامپزشکی جنوب استان کرمان برطرف شد اما بار دیگر نشان داد خطر شیوع بیماری های خطرناک دامی همواره وجود دارد و با وجود انجام طرح های مختلف واکسیناسیون دامی در مناطق مختلف استان و نظارت های بهداشتی صورت گرفته قاچاق دام همچنان به عنوان یک فاکتور منفی تاثیر گذار وجود دارد که برطرف کردن این تهدید به عزم ملی و همکاری تمامی دستگاه های مربوط نیاز دارد.
 
ابتلاء دام های این دامداری در بخش اسماعیلی عنبرآباد توانسته است ظرف دو روز نیمی از دام های یک دامداری را از بین ببرد. بخشدار اسماعیلی دلیل بروز این پدیده را در مرحله اول قاچاق دام دانست و گفت: بیماری با تلاش اکیپ های دامپزشکی کنترل شده است و تلاشهای لازم نیز در راستای جلوگیری از ورود دام قاچاق با حساسیت بیشتر صورت گرفته است.
 
محمد اسفندیاری افزود: علت بروز این بیماری نیز اختلال دام های قاچاق با دامهای بومی بوده است که در این راستا به دامداران توصیه می شود بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از ضوابط از خرید دام ها به خصوص دامهای قاچاق خودداری کنند.
 
رئیس دامپزشکی عنبرآباد نیز از کنترل این بیماری خبر داد و گفت: همراه پدیده قاچاق دام تهدیدی برای سلامت دام ها محسوب می شود. بهترین راه برای جلوگیری از بروز این خسارات را همکاری دامداران و خودداری از اختلال دام های بومی و قاچاق دانست.

استقرار اکیپ های دامپزشکی  

دریجانی افزود: یک اکیپ ثابت هم اکنون در بخش اسماعیلی مستقر است و بیش از 700 دام منطقه بر علیه این بیماری واکسینه شده اند.

وی به برگزاری کلاس های توجیهی و آموزشی برای دامداران منطقه پس از بروز این بیماری دامی خبر داد و گفت: هم اکنون 30 هزارس راس دام در این منطقه وجود دارد.
 
اما محمد رجایی  مدیر دامپزشکی جنوب کرمان نیز از افزایش کانونهای بیماری طاعون نوشخوار کنندگان در جنوب کرمان خبر داد و گفت: علت اصلی این بیماری نیز انتقال از سوی دام های قاچاق به دام های بومی منطقه است.
 
وی از استقرار 18 اکیپ بهداشتی دامپزشکی در شش شهرستان جنوبی کرمان برای مقابله با بیماریهای دامی خبر داد و گفت: قاچاق دام تهدیدی برای سلامت دامهای منطقه است و شیوع بیماریهای دامی تهدیدی برای صنعت دامپروری و دامداران محسوب می شود.
 
در این میان مدیرکل دامپزشکی استان کرمان نیز همواره نسبت به بروز و شیوع بیماریهای دامی از جمله بیماری تب برفکی هشدار داده است.
 
غلامرضا زید آبادی نیز از بروز سویه های جدید تب برفکی در کشورهای شرقی به خصوص در پاکستان خبر داد و از دامداران خواست به صورت جددی از ورود دامهای قاچاق به دامداریهای بومی خودداری کنند. عملیات مایه کوبی در استان کرمان همواره بر علیه این بیماری در حال انجام است اما نتیجه تمام این فعالیتهای با همکاری دامداران دیده می شود.

وی با اشاره به کوچ دامها از مناطق گرمسیر به سردسیر استان کرمان از دامداران خواست با مراجعه به دامپزشکی در شهرستانها نسبت به مایه کوبی دامهای خود اقدام کنند.
 
مدیرکل دامپزشکی استان کرمان علام کلینیکی تب برفکی را لنگش، وجود تاول در دهان و پستان است که در صورت شیوع صدمات جبران ناپذیری به جمعیت دامی خواهد زد.
 
زید آبادی اصلی ترین دلیل بروز بیمارها را ورود دام با هویت و منشاء خارجی اعلام کرد و از دامداری های خواست از ورود هر گونه دام خارج از نظارت بهداشتی به دامداریها خودداری کنند.
 
وی همچنین بر هماهنگی دستگاههای مختلف برای کنترل این پدیده تاکید کرد و گفت: طبق آمار و با اقداماتی که صورت گرفته است در مقایسه با سالهای گذشته میزان بروز قاچاق دام به شدت کاهش یافته و تاحدودی کنترل شده است.

رئیس اداره قرنطینه دامپزشکی کرمان نیز در راستای برخورد با قاچاق دام از رسیدگی به اولین پرونده قاچاق دام در شعبه ویژه مبارزه با قاچاق کالا و ارز خبر داد.
 
مهلا ارومیه ای گفت: این شعبه ویژه در پاسگاه مرصاد در مسیر قاچاق دام ایجاد شده است که در جاده کرمان - بم قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به اینکه استان کرمان به دلیل مجاورت با استان مرزی در مسیر تردد دام قرار دارد، اظهار داشت: در روند کشف و  ضبط دام قاچاق اداره کل دامپزشکی وظیفه کارشناسی و تعیین نژاد دام را بر عهده دارد و بر این اساس دام های غیر بومی که هیچ هویتی ندارند به مراجع قضایی جهت تعیین تکلیف تحویل می شوند.
 
این مسئول با بیان بسیاری از معضلات ناشی از ورود دام های غیر بومی و غیر مجاز به کشور یادآور شد: همانگونه که مکررا اعلام شده بسیاری از بیماری های دامی که برخی از آنها باعث ایجاد تهدید علیه سلامت جامعه می شوند از کشورهای شرقی وارد کشور و استان می شوند.

دام های قاچاق سرمایه های ملی را هدر می دهد 

وی افزود: اداره کل دامپزشکی براساس دستورالعمل های سازمان مرکزی در طول سال اقدام به عملیات های گسترده جهت مراقبت و مبارزه با بیماری های دامی می کند که پدیده ورود دام غیرمجاز باعث ایجاد اختلالات جدی در این فعالیت ها می شود.
 
ارومیه ای هدر رفت انرژی و سرمایه های ملی که صرف انجام عملیات های واکسیناسیون و دیگر فعالیت های مراقبتی می شوند را از دیگر معضلات این پدیده برشمرد. مسئولین امر بایستی تمام توان خود را جهت جلوگیری از این پدیده بکار گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها