آثار تاریخی «لیبی» به انبار سلاح‌های معمر قذافی دیکتاتور این کشور جهت در امان ماندن از حملات هوایی نیروهای ناتو، تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۰۹۳۴۰

به گزارش ایسنا، در شرایطی که در تاریخ 11 آوریل دکتر «ایرینا بوکووا» دبیرکل سازمان «یونسکو» در پیامی خواستار توقف درگیری‌های نظامی در محوطه‌های تاریخی «لیبی» شده و از طرفین درگیری خواست با احترام به کنوانسیون حفاظت ازمیراث فرهنگی در زمان درگیری‌های نظامی، نیروهای خود را از محوطه‌های تاریخی این کشور دور نگه دارند، روز گذشته منابع خبری خبر دادند که نیروهای سرهنگ قذافی از آثار تاریخی این کشور به عنوان انبار اسلحه استفاده می کنند.

انقلابیون لیبی می‌گویند که نیروهای سرهنگ قذافی برای در امان ماندن سلاح‌هایشان از حملات هوایی ناتو، آنها را در بناهای سه شهر تاریخی «سابراسا»، «سیرن» و «لپتیس ماگنا» مخفی کرده‌اند و اکنون آثار تاریخی این سه شهر مملو از هزاران سلاح بویژه صدها راکت است، این در حالی است که از حدود چهار ماه قبل عضویت لیبی در سازمان یونسکو به حالت تعلیق درآمده و منابع خبری نیز از تاراج شهر تاریخی «سابراسا» این کشور با آثاری از سه دوره تاریخی در طول ماههای گذشته خبر داده‌اند.

شهر تاریخی «سابراسا» که در سال 1982 در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» به ثبت رسیده، قدمتی چندهزارساله داشته و آثاری از «فینیقی‌ها»، «فراعنه سیاه» و «رومیان» را در خود جای داده است.

این در حالی است که در روزهای نخستین ماه مارس و پس از انتشار خبر حمله قاچاقچیان آثار تاریخی به شهرهای تاریخی «سیرن» و «لپتیس ماگنا» لیبی، یکی از مسئولان سازمان آثار تاریخی این کشور اعلام کرد محوطه‌های تاریخی لیبی توسط نیروهای داوطلب مردمی حفاظت شده و هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

شهر تاریخی «سیرن»، یکی از غنی‌ترین و زیباترین شهرهای تاریخی جهان است که بقایای آن در سال 1981 میلادی کشف شد. این شهر که حدود 2400 سال پیش بنا نهاده شده، شهری زیباست که آثاری را از سه تمدن مصر باستان، رم باستان و یونان باستان در خود جا داده است.

سیرن در سال‌های دور یکی از زیباترین شهرهای جهان باستان بوده و نقش زیادی در اعتلای فرهنگی جهان و توسعه‌ی فرهنگ شهرنشینی داشته است. هرچند در سال 365 پس از میلاد مسیح (ع) به‌دلیل وقوع زلزله‌ای سهمگین به‌شدت آسیب دید، ولی دوباره رونق خود را بازیافت.

شهر تاریخی «لپتیس ماگنا» در سواحل لیبی نیز محل تولد یکی از امپراتوران تمدن روم باستان‌ بوده و آثار تاریخی ارزشمندی ازجمله آمفی تأتر، حمام‌های مرمرین رومی و یک کلیسا را در خود جای داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها