موتورسواران اورژانس قم را بستری کردند!

شهر قم در قرق موتورسواران بی قانون

استان قم به نسبت تعداد جمعیت از تراکم بالای موتور سیکلت سوار برخوردار است و عدم رعایت قوانین توسط این افراد معضلات فراوانی را به این شهر تحمیل کرده از جمله آنکه اورژانس را از سایر خدمات خود باز نگهداشته است.
کد خبر: ۴۰۹۲۴۹

به گزارش مهر، بر اساس آمار اوژانس استان در یکی از روزهای هفته گذشته تنها در ۲ ساعت و نیم، ۱۲ مورد تصادف موتورسیکلت در شهر قم گزارش شد که منجر به مجروح شدن ۱۹ نفر شده است.

همچنین در یکی دیگر از این تصادفات موتورسیکلت که در  روز گذشته به علت برخورد موتورسیکلت با گاردریل در کیلومتر ۳۵ اتوبان قم - تهران رخ داد، دو سرنشین ۲۰ و ۲۵ ساله این وسیله نقلیه فوت کردند، این درحالی است که به گفته رئیس راهنمایی و رانندگی استان قم تردد موتور سیکلت‌ها در اتوبان ممنوع است.

این آمار تنها بخشی از تصادفاتی است که هر روزه در قم رخ می‌دهد و توان و امکانات مراکز درمانی شهر را با خود درگیر می‌کند و این سوال پیش می‌آید که چرا برخی از افراد نادانسته خود را درگیر حوادثی می‌کنند که با کمی تأمل می‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد.

رئیس مرکز خدمات و فوریت‌های پزشکی قم نیز با اشاره به آمار تصادفات موتور سیکلت سوار‌ها در شهر قم بیان داشت: در ۷۰ درصد تصادفات شهری، موتورسوار‌ها به عنوان یکی از عوامل تصادفات نقش دارند.

محمد جواد باقری با بیان اینکه در بیشتر تصادفاتی که در سطح شهر صورت می‌گیرد آمبولانس اعزام می‌شود بیان کرد: با توجه به اینکه بیشتر تصادفات شهری مربوط به موتورسیکلت سوار‌ها است بیشتر اعزام دستگاه‌های آمبولانس برای تصادف‌های موتور انجام می‌شود.

وی با اشاره به نیازمندی برخی دیگر از بیماران به اعزام آمبولانس بیان کرد: تصادفات موتورسوار‌ها در سطح شهر موجب شده تا اورژانس در رسالت خود که خدمت‌رسانی به آحاد جامعه است دچار مشکل شده و بیشتر توان خود را صرف موتور‌سوار‌ها کند.

رئیس مرکز فوریتهای پزشکی استان قم افزود: این امر موجب بروز برخی از نارضایتی‌های مردمی از اورژانس می‌شود، و این درحالی است که اورژانس استان به طور شبانه روزی در فعالیت است.

بیشتر تخت‌های ICU جراحی بیمارستان را موتورسیکلت سوار‌ها اشغال کرده‌اند

رئیس بیمارستان شهید بهشتی قم نیز اظهار داشت: ۵۰ درصد از کل مصدومان تصادف که به بیمارستان شهید بهشتی مراجعه می‌کنند را موتورسوار‌ها تشکیل می‌دهند.

دکترمحمود پرهام با بیان اینکه ۱۵ درصد از این افراد به علت شدت جراحات باید بستری شوند اظهار داشت: با توجه به اینکه موتورسیکلت یکی از وسایل نقلیه پر مخاطره است، ۱۰ درصد از تخت ‌های جراحی ICU این بیمارستان در اشغال موتورسواران است. این آمار نسبت به کل بیماران و کمبود تخت های ICU درصد بالایی را به خود اختصاص داده است.

دکتر پرهام با اشاره به حیاتی بودن تخت های ICU برای بیماران بیان کرد: تخت‌های ICU یکی از پرهزینه‌ترین و حیاتی‌ترین بخش بیمارستان است و تعداد کادر درمانی به ازای هر تخت ICU نسبت به تختهای عادی نیز درصد بالاتری را به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه تخت‌های ICU می‌تواند جان بسیاری از افراد را از مرگ نجات دهد، ابراز داشت: اگر آمار تصادفات بخصوص تصادفات موتوری کاهش یابد جان بسیاری از بیمارانی که نیازمند این تخت‌ها است از مرگ نجات پیدا می‌کند.

رئیس بیمارستان نکویی استان قم نیز با بیان اینکه بیشتر مراجعه کنندگان به این بیمارستان را مصدومین موتورسوار تشکیل می‌دهند، گفت: به طور میانگین ۲۰ درصد از تخت ‌های ICU بیمارستان توسط مصدومین موتورسوار اشغال می‌شود.

وی با اشاره به آمار مراجعه کنندگان به این بیمارستان در اردیبهشت‌ماه بیان کرد: در این ماه ۳۸۷ تصادف با موتورسیکلت به این بیمارستان مراجعه کرده‌اند که ۵ مورد منجر به فوت، ۱۳ مورد بستری در ICU و برخی دیگر نیز در بخش عمومی بستری شده و دچار ضایعات برگشت ناپذیر شده‌اند.

مجید محبی افزود: همچنین علاوه بر این تعداد نزدیک به ۱۰۰ نفر نیز عابر پیاده بودند که با موتورسیکلت تصادف کرده و به بیمارستان منتقل شده‌اند.

وی با بیان اینکه متأسفانه فرهنگ موتور سیکلت سواری به خوبی نهادینه نشده است، بیان کرد: آمار تصادفات موتور سیکلت‌ها و همچنین مصدومین این حوادث بسیار تکان دهنده است و بخش عمده‌ای از خدمت رسانی بیمارستان صرف موتورسوار‌ها می‌شود.

محبی با اشاره به اینکه بر اساس قانون هزینه درمان مصدومین تصادفی رایگان است بیان کرد: این افراد با عدم رعایت قوانین و ایجاد حوادث ناگوار هزینه‌ای سنگین درمانی را ایجاد می‌کنند که به علت رایگان بودن خدمت رسانی این هزینه‌ها بر بیت المال تحمیل می‌شود.

دراین بین رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم نیز با اشاره به آمار تصادفات در قم بیان داشت: در بیش از ۸۰ درصد از تصادفات شهری قم موتورسیکلت‌ها به عنوان یکی از عوامل تصادف نقش دارند.

تردد ۳۲۵ هزار موتورسیکلت سوار در شهر قم

فریدون ترکاشوند با اشاره به آمار موتور سیکلت سوارهای شهر قم بیان داشت: در حال حاضر ۳۲۵ موتور در استان قم شماره گذاری شده و درحال تردد هستند که باید به این تعداد موتور سیکلت سوارهایی را که از برخی شهر‌های و بخش‌ها نیز وارد قم می‌شوند را اضافه کرد.

وی با بیان اینکه موتور سیکلت در استان قم به عنوان یک معضل مطرح است، افزود: با توجه به جمعیت شهر قم این استان از تراکم بالای موتور سیکلت سوار برخوردار است.

پارکینگ‌های پلیس پر از موتورهای توقیف شده است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم با اشاره به اینکه آخرین راه حل قانونی برای برخورد با موتورسیکلت های متخلف توقیف وسیله نقلیه آنها است، اظهار داشت: در حال حاضر ۲۵ هزار موتور سیکلت توقیف شده است و در پارکینگ‌های پلیس دیگر جایی برای موتور وجود ندارد.

وی ابراز داشت: با توجه به اینکه خلافی برخی از این موتور‌ها نیز از قیمت آن‌ها بیشتر است بسیاری از افراد برای ترخیص موتور خود مراجعه نمی‌کنند.متاسفانه به علت شرایط خاص موتور سیکلت، بیشتر حوادث که برای موتور سیکلت سوارها‌ها رخ می‌دهد جرحی یا فوتی است.

پیاده رو‌های نا‌امن

زهرا یکی از شهروندان قمی بیان داشت: پیاده رو‌ها هم دیگر امنیت ندارند بخصوص در مواقعی که ترافیک باشد موتور سوار‌ها بلافاصله وارد پیاده رو‌ها می‌شوند و با سرعت بالایی که دارند، موجب وحشت عابرین می‌شوند.

وی به عدم رعایت قوانین توسط موتورسوار‌ها اشاره کرد و بیان داشت: بسیاری از موتورسیکلت سوار‌ها قانون را رعایت نمی‌کنند که باید برای این امر چاره‌ای جدی اندیشیده شود.

رضا نیز یکی دیگر از موتور‌سوار‌ها است وی که خود را مقید به رعایت قوانین می‌داند درباره عدم استفاده از کلاه ایمنی می‌گوید: هوا بسیار گرم است و ما نمی‌توانیم از کلاه ایمین استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه قدرت خرید ماشین را نیز دارد بیان می‌کند: قدرت مانور با موتورسیکلت بالا است و مشکلاتی مانند گرفتاری در ترافیک را نیز هرماه ندارد. استفاده از موتور در قم بسیار آسان‌تر از ماشین است و رسیدن به مقصد نیز سریع‌تر انجام می‌شود و من با توجه به اینکه می‌توانم ماشین داشته باشم از موتور استفاده می‌کند.

مرگ تنها راه نجات از موتور سوار‌ها

یکی دیگراز شهروندان نیز که از موتورسیکلت‌ها بسیار شاکی است در گفتگو با مهر اظهار داشت: تنها راه نجات از دست موتور سوار‌ها مرگ آنان است. باید موتورسوار‌ها را تشویق به سرعت بالا کرد و از آنها خواست تا هرگز از کلاه ایمنی استفاده نکنند و بدین شکل در تصادفات زود‌تر می‌میرند و از دست آن‌ها راحت خواهیم شد.

در میان تمام این گفته‌ها باید به موتورسواران نوجوانی نیز اشاره کرد که با توجه به سن کم به راحتی و بدون ترس با موتورسیکلت در کوچه و خیابان شهر جولان می‌دهند و واقعا معلوم نیست چه کسی مقصر است؟ خانواده‌هایی که فرزندانشان به راحتی در مقابل چشمان آنان و بدون رعایت قوانین، موتورسواری می‌کنند و یا مسئولین و دستگاه‌های فرهنگی که برای جلوگیری از این گونه اقدامات چاره‌ای اساسی نیاندیشیده‌اند.

و باز تکرار قصه‌ای تکراری؛ صدای شیون از خانه همسایه به گوش می‌رسد و ساعتی بعد پارچه‌های سیاه اطراف خانه را می‌پوشاند و اعلامیه‌ای در در و دیوار محله نصب می‌شود جوان ناکام... و این اندیشه در ذهن شکل می‌گیرد که چه کسی پاسخگوی دل بیقرار این مادر است؟

در آمار دیگری که اورژانس قم در آخرین لحظات تهیه این گزارش در زمینه تصادفات موتورسیکلت‌ها منتشر کرد از ساعت ۸ صبح الی ۱۴ ظهر روز گذشته، ۱۱ مورد تصادف موتورسوار در سطح شهر گزارش شد که ۱۰ دستگاه آمبولانس، ۱۲ مجروح این حوادث را به مراکز درمانی شهید بهشتی و نکویی منتقل کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها