مهمانپرست تصریح کرد:

توجه بیشتر آمانو به وظایفش

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به نامه اخیر یوکیو آمانو به رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان، تصریح کرد که آمانو باید توجه بیشتری به وظایف خود داشته باشد و نسبت به تامین حقوق اعضا با جدیت برخورد کند.
کد خبر: ۴۰۹۲۴۸

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست ، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان که صبح سه‌شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت، در مورد نامه‌ آمانو و ارسال نامه‌ای از سوی ایران به وی گفت: ما نقطه نظرات کشورمان را  در مورد فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و در اجلاس‌های مختلف اعلام کرده‌ایم و گزارش‌هایی که تاکنون آژانس منتشر کرده است همگی دال بر این است که ما تخطی از امور خودمان نداشته‌ایم.

او ادامه داد: هیچ گزارشی که انحراف در فعالیت‌های هسته‌ای ما را نشان دهد، منتشر نشده است و در چارچوب توافقی که با آژانس داشتیم و موضوعاتی که به عنوان ابهامات آژانس مطرح شده بود به هر ‌6 مورد پاسخ دادیم. همان زمان آژانس تایید کرد که این ابهامات برطرف شده است. بنابراین محتوای اصلی نامه‌نگاری‌ها مربوط به این می‌شود که بهتر است پس از رفع ابهامات پرونده‌ هسته‌ای کشور ما مسیر خود را داشته باشد و وارد جریانات سیاسی نشود و از پرونده‌ هسته‌ای کشور ما توسط کشورهای خاص سوء استفاده صورت نگیرد.

دستیار ویژه وزیر خارجه خاطرنشان کرد: باید اعتبار آژانس به عنوان یک جایگاه حقوقی بین‌المللی حفظ شود و اجازه ندهند ادعاهای بی‌اساس مانع فعالیت کشورهای عضو شود و جایگاه آژانس را زیر سوال ببرد.

آمانو باید توجه بیش‌تری به وظایفش داشته باشد

وی خاطرنشان کرد: آمانو هم باید توجه بیش‌تری به وظایف خود داشته باشد و نسبت به تامین حقوق اعضا با جدیت برخورد کند. اگر نگرانی باشد باید شامل کشورهایی باشد که نسبت به خلع سلاح اقدام نکرده‌اند یا رژیم‌های نامشروعی که خود را به سلاح هسته‌ای مجهز کرده‌اند. اگر آمانو با نگرش صحیح و بر اساس شرح وظایف نسبت به این مسائل وارد شود حتما پس ازآن حقوق کشورمان تامین خواهد شد.

هیچ تصمیمی در خزر بدون اجماع قابل اجرا نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان هم‌چنین در مورد اظهارات سفیر آمریکا در آذربایجان درباره عبور خط لوله‌ گاز از بستر دریای خزر گفت: بحث خزر و مسائل مربوط به رژیم حقوقی دریای خزر از جمله مساله زیست محیطی دریای خزر در دستور کار کشورهای ساحلی این دریا قرار داشته است و هیچ تصمیمی بدون اجماع قابل اجرا نخواهد بود.

او افزود: موضوعات مهمی مانند استخراج، اکتشاف و انتقال انرژی از دریای خزر به دلیل محدود بودن دریا می‌تواند آثار زیست محیطی بسیار خطرناکی را داشته باشد؛ بنابراین هرگونه تصمیم‌گیری برای خزر و به ویژه تصمیم‌هایی که مربوط به انتقال انرژی می‌شود با توجه به ملاحظات جدی زیست محیطی باید با اجماع و نظر ‌5 کشور ساحلی دریای خزر صورت گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: ما هرچه فکر می‌کنیم آمریکایی‌ها را جزء این پنج کشور نمی‌دانیم و نمی‌دانم از چه موضع و جایگاهی آن‌ها اظهار نظر می‌کنند؟ بهتر است که در این مورد که به آن‌ها ارتباطی ندارد و واجد صلاحیت اظهارنظر نیستند اظهار نظر نکند. هر ‌5 کشور ساحلی به اندازه کافی مسلط به موضوعات خزر هستند و استفاده از خزر برای برنامه‌هایی که می‌تواند به پیشرفت کشورها کمک کند در دستور کار قرار دارد و شرایط زیست محیطی دریای خزر با توجه به افراد زیادی که در ساحل آن زندگی می‌کنند برای هر پنج کشور بسیار اهمیت دارد.

آمریکایی‌ها خود را نگران خزر نکنند

مهمانپرست ادامه داد: بهتر است آمریکایی‌ها خود را نگران خزر نکنند و بیش‌تر به مسائل داخلی خودشان بپردازند. در درون کشور خودشان مشکلات زیادی دارند و بهتر است ذهنیت‌ها را در آن راه به کار ببرند.

هر گاه مقامات بحرین آماده انجام اصلاحات واقعی شدند، صالحی پیشنهاداتش را اعلام می‌کند

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در مورد اظهارات صالحی مبنی بر ارائه پیشنهادات ایران برای حل بحران بحرین گفت: هرگاه شرایط مناسب آماده شود و مقامات دولت بحرین به این نتیجه برسند که آمادگی برای انجام اصلاحات واقعی دارند و می‌خواهند سیاست‌های درستی را در پیش بگیرند، صالحی پیشنهادات خود را اعلام می‌کند.

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد سفر رییس‌جمهور به قزاقستان و شرکت در اجلاس شانگهای و اهداف این سفر و ملاقات با رییس‌جمهور روسیه گفت: 6 کشور عضو اصلی سازمان شانگهای هستند و 4 کشور نیز از جمله ایران عضو ناظر این سازمانند و در این اجلاس موضوعات مختلفی در سطح سران مورد بحث قرار می‌گیرد. فرصت خوبی برای رایزنی و تبادل نظر در مورد موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای و دو جانبه فراهم شده است. طبیعی است کشورما هم نقطه نظرات خود را در رابطه با موضوعات مختلف اعلام خواهد کرد. منطقه درگیر موضوعات مختلفی است که معتقدیم تبادل نظر کشورها می‌تواند موثر و مفید باشد.کشور ما نیز به عنوان یکی از کشورهای موثر و قدرتمند دیدگاه‌های خود را بیان خواهد کرد.

مهمانپرست در پاسخ به پرسشی درباره اظهار نظر برخی از اعضای هیات نخبگان مصری سفر کرده به ایران مبنی بر این که اگر نام خیابان خالد اسلامولی تغییر یابد یکی از موانع روابط ایران و مصر برطرف خواهد شد، گفت: رفت و آمدها میان نخبگان و نمایندگان مردمی در جهت ارتقای روابط کشور است؛ ما نیز پیش از این اعلام کرده‌ایم که دو ملت ایران و مصر با فرهنگ و ظرفیت‌های بسیار بالایی که دارند علاقمند به این روابط و همکاری هستند زمینه‌های طبیعی این روابط در کشور رسمی باید فراهم شود. در مصر تحولات جدی در حال وقوع است.

او گفت: معتقدیم باید تا استقرار دولت مردمی در مصر و ایجاد ساختارها و سازمان‌هایی که بتوانند وضعیت جدید دولت مصر را شکل دهند، شرایط این کشور را درک کنیم.

وی تاکید کرد: ‌آن چه که اهمیت دارد انگیزه‌ها و عزم و اراده‌ مسوولان دو کشور و ملت برای برقراری روابط است. فکر نمی‌کنیم روابط خوب موثر دو ملت ایران و مصر محدود به بعضی از شرایط  و موضوعات محدود و کوچک شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بیانیه‌ وزارت خارجه‌ انگلیس و اظهارات مقامات آمریکایی به بهانه‌ انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و مواضع این دو کشور گفت: با کمال تعجب شاهد اظهاراتی از طرف مقامات انگلستان و آمریکا هستیم که آشکارا بر دخالت در امور داخلی کشور ما و سایر کشور ما و سایر کشورهای منطقه می‌پردازند. معتقدیم اگر مقامات انگلیس و آمریکا همه‌ استعداد خود را به کار گیرند تا بتوانند صدای مردم کشورهای منطقه را بشنوند و آن را درک کنند متوجه خواهند شد که علت اصلی حرکت مردم و بیداری مردم مسلمان منطقه خشم و نفرت آن‌ها نسبت به سیاست‌هایی است که کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها و انگلیس در منطقه داشته‌اند.

وی تاکید کرد: با توجه به رویکرد بسیار غلط آن‌ها در منطقه و ادامه‌ این رویکرد با کمک به سرکوب حرکت‌های مردمی و آموزش نیروهای سرکوبگر توسط نیروهای انگلیسی آن‌ها صلاحیت اظهارنظر در این موارد را ندارند و تلاش می‌کنند تا صورت مساله را تغییر دهند و فرافکنی کنند تا متهمان اصلی فراموش شوند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: به آن‌ها توصیه می‌کنیم به جای پرداختن به این اظهارات بی‌پایه و اساس به تصحیح رویکرد غلط خود بپردازند و متوجه شوند که مردم منطقه دیگر سیاست‌های استعماری آن‌ها را تحمل نخواهند کرد.

هرگونه مداخله‌ در سوریه را به شدت محکوم می‌کنیم

او هم‌چنین در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر آماده کردن طرحی از سوی آمریکا برای مداخله نظامی در مرزهای سوریه و استفاده از برخی از کشورهای همسایه در این‌باره گفت: اعلام می‌کنیم هرگونه مداخله‌ کشورها در امور کشورهای منطقه را به شدت محکوم می‌کنیم و فکر می‌کنیم با حرکت‌هایی که در این کشورها توسط مردم صورت گرفت و موج بیداری اسلامی کشورهای منطقه را در بر گرفت، منافع رژیم صهیونیستی و کشورهای جدی حامی آن از جمله آمریکایی‌ها به شدت به خطر افتاده است و به هر تلاشی دست می‌زنند تا خط مقاومت در برابر تجاوزگری‌های رژیم صهیونیستی را بشکنند. یکی از موضوعاتی که به صورت هدفمند و با اهداف سیاسی خاص دنبال می‌کنند ضربه زدن به سیستمی است که در خط مقاومت در سوریه برای آن‌ها خطر آفرین بوده است.

دستیار ویژه وزیر خارجه کشورمان ادامه داد: معتقدیم تحولاتی که در سوریه رخ می‌دهد موضوعی داخلی است و دولت و ملت سوریه از بلوغ کافی برخوردار هستند تا مشکلات داخلی خود را حل کنند. این که نیروهای خارجی دخالت کنند و کشورهایی از سایر مناطق دیگر گروه‌های تروریستی را تشکیل دهند و آنان را به اقدامات تخریبی و ترور تشویق‌ کنند، نشان دهنده‌ اوج عصبانیت نیروهای آمریکایی و حامیان رژیم صهیونیستی است. آن‌ها به هیچ وجه مایل نیستند کشورهای منطقه با موج بیداری اسلامی به استقلال واقعی خود نزدیک شوند.

در ادامه مهمانپرست در مورد نامه‌ای که با عنوان شش سفیر پیشین اروپایی در ایران منتشر شده که در آن از موضوع فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان دفاع شده است، گفت: مطالبی که این دیپلمات‌ها اعلام کردند با مواضع کشورشان تفاوت محتوایی دارد؛ شاید یکی از علل اصلی آن حضور این دیپلمات‌ها در کشورمان بوده است که آن‌ها در نتیجه‌ حضورشان با واقعیت‌های کشور ما از نزدیک آشنا شده‌اند و نسبت به فعالیت‌های صلح‌آمیز کشور ما اطلاعات دقیقی دارند.

وی گفت: این نظرها هم به نظرهای زیاد کشورها و ملت‌های دیگری که در تایید اقدامات ایران برای بهره‌گیری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای بوده است اضافه می‌شود.

شهرزاد میرقلی‌خان به بهانه‌های واهی در زندان‌های آمریکاست

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد نامه‌ مدیرکل امور ایرانیان وزارت خارجه به سفارت سوییس به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران در مورد وضعیت شهرزاد میرقلی خان نیز گفت: متاسفانه اتباعی از کشور ما بدون برخورداری از حقوق خود و دسترسی کنسولی و بدون بهره‌مند شدن از شرایط مطلوب انسانی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های آمریکا به سر می‌برند و با وضعیت بغرنجی روبرو هستند که یکی از آنان شهرزاد میرقلی خان است و با وجود ادعاهای حقوق بشری آمریکا، شاهد برخورد غیرقابل توجیهی نسبت به اتباع ایرانی هستیم. وی از کم‌ترین دسترسی کنسولی برخوردار نبوده است و شرایط بهداشتی و پزشکی نامناسبی داشته است و بدون این که جرمی مرتکب شده باشد و یا ثابت شده باشد، به بهانه‌های واهی وی را در زندان نگه داشتند.

مهمان‌پرست تاکید کرد: ما به صورت جدی از مقامات آمریکایی خواسته‌ایم دست از این اقدامات ضد حقوق بشر دارند و نسبت به آزادی میرقلی‌خان در اسرع وقت اقدام کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: راه نفوذ در میان ملت‌ها هیچ گاه استفاده از ابزار تهدید و به کارگیری نیروهای سرکوبگر نیست، اگر می‌خواهند نفرت را از اذهان پاک کنند دست از استانداردهای دوگانه بردارند. آن‌ها نمی‌توانند با فشار وارد کردن و اتهام به اتباع کشورها ملتمان را از دسترسی به حقوق خود بازدارد.

خبرنگار دیگری در مورد اقدامات ایران درباره حل مساله‌ گرد و غبار پرسید که مهمانپرست گفت: شرایطی که در عراق در طول سال‌ها جنگ و اشغالگری شاهد بودیم اجازه نداده که در این مورد اقدامی جدی صورت گیرد. با استقرار دولت مردمی فعلی با جلسات خوبی که میان مسوولان و کشورهای درگیر این پدیده هستند، انجام شد و امیدواریم طراحی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد. ما خود را نسبت به انجام اقدامات لازم برای این که شرایط محیط زیستی مناسب باشد متعهد می‌دانیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد سفر وزیر دفاع رژیم صهیونیستی پس از 10 سال به پکن گفت: کشور بزرگ و مقتدری مثل چین مصالح خود را به خوبی تشخیص می‌دهد و متوجه است که در منطقه‌ حساس خاورمیانه تهدید اصلی که وجود دارد و نسبت به برقراری هرگونه ثبات و امنیت مخل جدی محسوب می‌شود، رژیم صهیونیستی است. اهدافی که در ذهن آن‌ها پرورانده می‌شود و حمایت‌هایی که مقامات آمریکایی و کشورهای غربی از رژیم صهیونیستی دارند بعید است در جهت تامین منافع ملت‌های منطقه باشد.

وی تاکید کرد: ‌بزرگ‌ترین تهدید منطقه‌ ما رژیم صهیونیستی است که در همه‌ ابعاد مشکلات جدی برای مردم ایجاد کرده است یکی از آن مشکلات بحث عاری شدن منطقه‌ خاورمیانه از سلاح‌های هسته ای است و هرجا رژیم صهیونیستی وارد شود مسلما با حضور خود ناامنی، بی‌ثباتی و مشکلات جدی اجتماعی ایجاد می‌شود. مصلحت کشورهای منطقه این است که متوجه خطرات واقعی این رژیم نامشروع باشند.

اقدامات غرب در لیبی تخلف و نقض مقررات بین‌المللی است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین در پاسخ به پرسش دیگری در مورد این که برخی از کشورها، مخالفان قزافی در لیبی را به رسمیت می‌شناسند؛ آیا ایران نیز این کار را خواهد کرد؟ گفت: شرایط بسیار سختی برای مردم ایجاد شده است. از یک سو بی‌تدبیری حاکم، وضعیت را به جنگ‌های داخلی کشانده و از سوی دیگر نیروهای وابسته به دولت لیبی مردم را سرکوب می‌کند و نیروهای غربی و وابسته به ناتو نیز مردم را بمباران می‌کنند. در این میان فقط جان انسان‌های بی‌گناه در لیبی به خطر افتاده است؛ باید برای وضعیت آینده‌ لیبی تدبیری اندیشید تا با کم‌ترین خسارت مردم توانایی اداره‌ کشور را به دست گیرند و در اداره‌ کشورشان مشارکت جدی داشته باشند.

مهمانپرست اقدامات کشورهای غربی را در لیبی تخلف و نقض مقررات بین‌المللی دانست و افزود: اگر این‌گونه دخالت‌های بدون مصوبه را به عنوان رویه در دستور کار خود قرار دهند در دنیا دیگر وضعیت باثبات نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در ادامه در مورد اظهارات مقام معظم رهبری مبنی بر صدور موج بیداری اسلامی تا قلب اروپا و هم‌چنین اعتراضات مردمی اخیر در کشورهای اروپایی گفت: مردم دیگر حاضر نیستند سیاست‌های وابستگان به کشورهای غربی را به عنوان حاکمان خود بپذیرند؛ حرکت مردم به سمت استقلال واقعی کشورهای خود است. زیرا اکثریت مردم منطقه مسلمان هستند و این بیداری با ارزش‌های اسلامی عجین شده و آینده‌ خوبی برای مردم منطقه نوید می‌دهد.

او تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران و مقاومت مردم در طول 32 سال گذشته با وجود همه‌ فشارها و توطئه‌ها در بیداری مردم منطقه تاثیر داشته است و این حرکت می‌توانست یک الگو برای کشورهای اروپایی نیز باشد.

مهمانپرست به سیاست‌های غلط اقتصادی آمریکا و بحران اقتصادی کشورهای اروپایی و اعتراضات مردمی اشاره کرد و گفت: مردم امروز با مشکلات جدی در حوزه‌های مختلف مواجه هستند و اعترضات خود را مطرح می‌کنند تا نسبت به سیاست‌های غلط حاکم فکری شود.

وی در ادامه در مورد برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح و منع اشاعه که در تهران برگزار شد، اظهار کرد: آن چه که در دنیای امروز مورد غفلت واقع شده این است که کشورهای دارای سلاح هسته‌ای که منع اشاعه را رعایت نکردند حاضر نیستند به موضوع خلع سلاح بپردازند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان گفت: معتقدیم اگر کنوانسیونی برای خلع سلاح تدوین شود حتما می‌تواند موثر باشد. همه‌ کشورها باید خود را مقید کنند در یک دوره‌ زمانی مشخص در مورد خلع سلاح و منع اشاعه اقدام کنند.

او پیشنهاد نامگذاری یک روز را به نام جهان عاری از سلاح هسته‌ای را که از سوی معاون دبیر شورای امنیت مطرح شد را مناسب دانست و افزود: همه‌ کشورها، مردم و سازمان‌های بین‌المللی مردمی باید در این زمینه تلاش جدی کند.

دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه در مورد برنامه‌ی وزارت امور خارجه‌ آمریکا برای ایجاد برنامه‌ای در فضای اینترنتی با عنوان اینترنت در چمدان علیه ایران، سوریه و لیبی گفت: در آمریکا و سایر کشورهای غربی در جنگ نرم تلاش زیادی کردند تا با عزم و اراده‌ ملت ما و سایر ملل‌های مستقل منطقه مقابله کنند. سعی کردند از همه‌ روش‌ها در فضای جنگ نرم استفاده کنند. اما باید گفت آن‌ها وارد موضوعی شده‌اند که می‌تواند به عنوان جریان بسیار قوی علیه خودشان عمل کند. ملت‌های بیدار و مسلمانی که در مناطق مختلف هستند از قدرت دانش بالایی در زمینه‌ آی‌تی برخوردار هستند. اگر می‌خواهند صحنه‌ نبرد را به جنگ‌های سایبری و فضای مجازی بکشانند باید دید در این صحنه‌ها آن‌ها غالبند یا مانند سایر زمینه‌ها دچار شکست بزرگ‌تری خواهند شد. حرکت بر خلاف حقوق ملت‌ها پاسخ دندان شکنی خواهند داشت.

حضور نظامی در سوریه تبعات سنگینی برای منطقه دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ کشورمان در مورد این که برخی رسانه‌ها از انتظار حمله‌ نظامی علیه سوریه خبر داده‌اند، موضع شما در این رابطه چیست؟ خاطر نشان کرد: ‌حضور نیروهای خارجی در کشورهای منطقه را به هیچ وجه به نفع کشورهای منطقه نمی‌دانیم.

او تاکید کرد: با افزایش همکاری‌های کشورهای منطقه نیازی به حضور نیروهای فرامنطقه‌ای نیست. ما حضور نظامی را کاری اشتباه و وارد شدن به صحنه‌ای که می‌تواند تبعات سنگینی برای منطقه داشته باشد می‌دانیم. مساله‌ سوریه داخلی است و سیاست مزورانه‌ آمریکایی‌ها و کشورهای غربی را در اظهار نظرهایی که در رابطه با برخی از کشورهای منطقه از جمله سوریه دارند باعث رسوایی آن‌ها می‌دانیم. آن‌ها کشورهای منطقه را گزینشی انتخاب می‌کنند و در مورد حمایت از مردم استانداردهای دوگانه دارند.

مهمانپرست در مورد برگزاری کنفرانس بین‌المللی مبارزه با تروریسم که قرار است 4 و 5 تیر در تهران برگزار شود نیز گفت: مقامات خیلی از کشورهای مختلف در این کنفرانس حضور خواهند داشت؛ هم‌چنین سازمان‌های مختلفی که در این رابطه فعال هستند نیز نمایندگانی به این کنفرانس ارسال خواهند کرد. از سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه‌های مختلف در اروپا، اتحادیه‌های عرب، سازمان ملل و ... دعوت به عمل آمده تا در این حرکت جمعی برای مبارزه واقعی با تروریسم حضور یابند و دیدگاه‌های خود را مطرح کنند تا با این پدیده‌ شوم مبارزه کرد. امیدواریم این اقدام شروع تاثیرگذاری برای ریشه‌کن کردن پدیده‌ تروریسم باشد.

وی در مورد اظهارات اخیر وزیر امور خارجه‌ آمریکا درباره آغاز فصل جدیدی در آفریقا و برنامه‌ آمریکا در این قاره گفت: مقامات آمریکایی تلاش می‌کنند نظرات خود را در کشورهای مختلف پیاده کنند و شاید مهم‌ترین فراز سیاست خارجی آمریکا سخنرانی اوباما بود که سعی می‌کردند آن را به عنوان فصل جدیدی از سیاست خارجی آمریکا در کشورهای مختلف خاورمیانه و شمال آفریقا نشان دهند. معنای واقعی فصل نوینی از سیاست خارجی آمریکا این است که آمریکایی‌ها محترمانه اعتراف کنند که تاکنون برای تامین منافع خود و امنیت‌شان دیکتاتورهایی را در کشورها به وجود آوردند، از آن‌ها حمایت کردند و تا لحاظات آخری که امکان بقای آن‌ها وجود داشت آن‌ها خود را حامی جدی‌شان می‌دانستند.

ایران و ترکیه می‌توانند در کنار هم به اهداف بزرگی برای توسعه‌ منطقه‌ دست یابند

سخنگوی وزارت خارجه در مورد برگزاری انتخابات پارلمانی در ترکیه و پیروزی حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه اظهار کرد: برگزاری انتخابات موفق را به ملت و دولت ترکیه تبریک گفته و معتقدیم سیاست‌هایی که در روابط دو جانبه ایران و ترکیه حاکم بوده، منجر به گسترش روابط در زمینه‌های مختلف شده است. در اکثریت موضوعات مختلف در سطح منطقه و بین‌الملل احساس می‌کنیم مواضع مشترکی داریم و می‌توانیم در کنار هم به اهداف بزرگی برای توسعه‌ منطقه‌ خود دست یابیم.

وی گفت: انتخابات ترکیه نشاندهنده‌ عزم و اراده‌ مردم برای پیشرفت و حضور جدی در عرصه‌های مختلف است. این که جریان اسلامی با قاطعیت می‌تواند پیروز انتخابات باشد نشان دهنده‌ گرایش ارزشمند مردم در ترکیه است.

دستیار ویژه‌ وزیر امور خارجه در مورد سپر دفاع موشکی آمریکا و تلاش آمریکا برای کسب نظر کشورهای اروپایی و همراه کردن آن‌ها گفت: مشخص است اقدامات آمریکایی‌ها به بهانه‌ تهدیدات کشورهایی مثل جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد و معلوم است که مخاطب اصلی این تهدیدات چه کشوری است؛ اگر واقعا مخاطب اصلی آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی ایران بود دلیلی نداشت که روسیه عکس‌العمل جدی نشان دهد و آزمایش‌های جدیدی را آغاز کند.

مهمانپرست توضیح داد:‌ ما معتقدیم این نوع مسابقات تسلیحاتی که به بهانه‌های مختلف صورت می‌گیرد و در نهایت همه‌ کشورهای جهان را تهدید می‌کند باید از دستور کار خارج شود. راه تسلط بر دنیای امروز استفاده از سلاح‌های نظامی نیست؛ آمریکایی‌ها باید این را درک کنند که دیگر با تکیه قوای نظامی نمی‌توانند در کشورهای مختلف حضور یابند. بهتر است توجه جدی به ابعاد انسانی داشته باشند و به حقوق ملت‌ها احترام بگذارند و زیاده‌خواهی‌های‌شان را کنار بگذارند.

او در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا نپذیرفتن درخواست ایران برای عضویت در شانگهای باعث ناراحتی از چین و روسیه خواهد شد که مهمانپرست گفت:‌ ما اصلا در اجلاس امسال درخواستی برای عضویت کامل اعلام نکردیم. معتقدیم حضور کشورهای مختلف در کنار هم می‌تواند فرصتی برای تبادل نظر و مشورت برای یافتن راه حل در خصوص بحران‌های منطقه باشد. ایران کشور موثر و قدرتمند در منطقه است و حتما استفاده از نقطه نظرات کشور ما برای سایر کشورها نیز می‌تواند مفید باشد؛ همانطور که ما معتقدیم کشورهای بزرگی در مجموعه‌ سازمان همکاری شانگهای حضور دارند که تبادل نظر با آن‌ها حتما برای حل بحران‌های منطقه مفید و موثر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها