درصورت مالچ پاشی در خاک عراق

90 درصد مشکل گرد و غبار در ایران حل می شود

مسئول کمیته پیگیری حل مشکل ریزگرد‌ها در مجلس شورای اسلامی گفت: در صورت اجرای پروژه بیابان زدایی و مالچ پاشی در کشور عراق به طور حتم 90 درصد این پدیده مخرب از بین می رود.
کد خبر: ۴۰۹۲۲۶

شبیب جویجری در گفت و گو با مهر اظهار داشت: قرار است عملیات بیابان زدایی در کشور عراق با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار که از سوی مجلس تصویب شده از سوی ایران البته با آموزش کارشناسان عراقی صورت گیرد که انتظار می رود مشکل بروز این پدیده که زندگی را در پنج سال اخیر به کام مرم ایران تلخ کرده است حل شود.

وی با بیان اینکه بیابان خیز بودن و وجود منشاهای گرد و غبار کشور عراق دلایل متعددی دارد، تصریح کرد: چند سال است که پدیده خشکسالی در کشور عراق ادامه دارد از طرفی این کشور از نبود دولتی متمرکز و قوی برای مبارزه با بیابان های در حال شد رنج می کشد و از طرف دیگر وجود سدهای فراوان کشور ترکیه بر روی رودخانه دجله و فرات کشاورزی کشور عرصه های طبیعی عراق را نابود و بیابان های این کشور را افزایش داده است.

جویجری با بیان اینکه پدیده گرد وغبار در 10 سال اخیر تشدید شده است، افزود: سه سال قبل کمیته ای برای پیگیری مسئله ریزگردها به ریاست وزارت خارجه تاسیس شد، این در حالیست که در دولت دهم ریاست این کمیته را به سازمان حفاظت محیط زیست داده شد.

وی اضافه کرد: سال گذشته دو کنوانسیون مشترک با کشورهای آسیب پذیر از پدیده گرد وغبار در کشور ترکیه و ایران تشکیل که این نشست ها منجر به امضای توافقنامه‌ای مشترک بین کشورها شد.
 
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره توافقنامه مشترک بین کشورها، توضیح داد: در این توافقنامه مشترک کشورها تصویب شد که سه مرکز مدیریت یکی مرکز شناسایی نقاط و هسته اولیه ریزگرد‌ها، مرکز سیستم اطلاع رسانی و مرکز مقابله با پدیده ریزگردها زیر نظر سازمان محیط زیست ایران تشکیل شود و قرار شد که جلسه بعدی کنوانسیون مشترک مبارزه با پدیده ریزگردها در یکی از کشورهای ایران، عراق، قطر، ترکیه و یا سوریه تشکیل شود.

وی با بیان اینکه در چند مدت اخیر کشورمان دچار هجوم  پی در پی  پدیده ریزگردها شده است، گفت: در اثر افزایش وقوع ریزگردها در کشور مسئول دبیرخانه کمیته پیگیری مسئله ریزگرد‌ها به کشور عراق سفر کرد تا با مسئولان این کشور در مورد این معضل نشستی را داشته باشد.

نماینده مردم اهواز با بیان اینکه سفر مسئول دبیرخانه کمیته پیگیری بحران ریزگرد‌ها به کشور عراق اثرات مثبتی را به همراه داشت، تاکید کرد: بعد از سفر مسئول دبیرخانه کمیته، وزیر محیط زیست کشور عراق به ایران سفر کرد که در جریان این سفر توافقنامه‌ای بین طرف عراقی با مسئولان کمیته نوشته شد.

جویجری اضافه کرد: در این توافقنامه قرار شد طرح پنج ساله مبنی بر بیابان زدایی کشورعراق با اعتباری بالغ بر یک میلیارد دلار عملیاتی بشود که این طرح هم اکنون عملیاتی شده است.

دبیر اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان اینکه با بیابان زدایی کشور عراق یکی از مهمترین کارها برای رفع معضل گرد و غبار انجام می شود، تاکید کرد: با عملیاتی شدن بیابان زدایی کشور عراق حدود 90درصد معضل ریزگردها در ایران حل می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها