گفت‌وگو با راجر فدرر ، مرد شماره 3 تنیس جهان

از هیولا بودن خسته نشده‌ام

راجر فدرر بهترین تنیسور تمام تاریخ هنوز خیال کنارکشیدن از دنیای تنیس حرفه‌ای را ندارد، حتی اگر در یک سال اخیر از بام تنیس جهان به مکان سوم تنزل یافته و سال 2011 هم به مقامی نرسیده باشد.
کد خبر: ۴۰۶۳۸۲

او بازی‌های آزاد استرالیا که اولین گرند اسلم سال بود را تا مرحله نیمه نهایی ادامه داد و در آنجا مغلوب نواک جوکوویچ شد.

جوکوویچ پس از آن پیروزی امسال تابه‌حال در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده و برخلاف سال‌های قبل، این بار کلیدی‌ترین بازی اوپن فرانسه می‌تواند بین نادال و جوکوویچ باشد.

او در گفت‌وگویی با روزنامه فرانسوی اکیپ به شرایط جدیدش در جدول و شانس قهرمانی در بازی‌های امسال رولن گاروس اشاره کرده است.

شرایط فیزیکی خوبی دارید؟

من اخیرا زیاد بازی کردم و بازی‌های خوبی انجام دادم. بخاطر قهرمانی که سال قبل در بازی‌های رولن گاروس داشتم دیگر احساس فشار مضاعف برای قهرمانی ندارم و می‌توانم بازی عادی خودم را ارائه دهم. عادت داشتم همیشه از خودم بپرسم چرا در فرانسه قهرمان نمی‌شوم اما سال قبل بالاخره توانستم به این سوال جواب دهم و حالا واقعا با خونسردی به اینجا آمده‌ام.

شما در بازی‌های مونت کارلو امسال نتوانستید مثل قبل قهرمان شوید؟

دلیل اصلی این موضوع تغییر تاکتیک بازی‌ام بود. من خودم را برای بازی‌های رولن گاروس آماده می‌کردم و دائما به خودم گوشزد می‌کردم که باید توپ‌ها را روی خط بیندازم و حرکت پایم را تغییر دهم. من همیشه سعی می‌کردم با توجه به اهمیت تورنمنت بعدی شیوه بازی‌ام را انتخاب کنم و حالا هم برای موفقیت درفرانسه برنامه خوبی دارم.

شما بین سال‌های 2004 تا 2007 سلطان تنیس جهان بودید. تصور می‌کنید رافا یا نوواک بتوانند این رکوردها را تکرار کنند؟

من در آن زمان مثل هیولایی، تمام عناوین را می‌بلعیدم و در مسابقات گرند اسلم رکوردهای زیادی دارم. نمی‌توانم با قاطعیت بگویم رافا و نوواک حتما این رکوردها را تکرار خواهند کرد.

پس حالا از هیولا بودن خسته شده‌اید؟

نه زیاد اما مردم از این‌که می‌بینند کسی نمی‌بازد نگران می‌شوند. در عین حال شما همیشه با بهترین فرم بازی نمی‌کنید و شرایط آرمانی را از دست می‌دهید.

تصور می‌کنید نوواک هم بتواند همچون شما هیولای تنیس باشد؟

نمی خواهم ارزش کاری که نوواک کرده را کم کرده باشم اما او هنوز راه زیادی دارد. رافا هم 9 عنوان گرند اسلم دارد و زمانی که من 16 عنوان داشتم او با 2 عنوان کارش را شروع کرد. نوواک با قهرمانی در بازی‌های آزاد استرالیا راه خوبی را شروع کرده است.

از پیشرفتی که نوواک جوکوویچ در 6 ماه اخیر داشته متعجب نیستید؟

فدرر: در تنیس قانونی برای صدرنشینی وجود ندارد و همین قضیه این بازی را جذاب کرده است. وقتی بازیکنی شروع به قهرمان شدن در تورنمنت‌های مختلف می‌کند نتیجه‌هایش ربطی به جایگاهش در جدول ندارد

در تنیس قانونی برای صدرنشینی وجود ندارد و همین قضیه تنیس را بازی جذابی کرده است. وقتی بازیکنی شروع به قهرمان شدن در تورنمنت‌های مختلف می‌کند، نتیجه‌هایش ربطی به جایگاهش در جدول ندارد. در مورد نوواک در ماه ژانویه از من سوال شد که آیا او تا بازی‌های رولن‌گاروس می‌تواند بدون باخت بماند و من گفتم صددرصد این‌طور خواهد بود و حالا می‌بینیم او توانسته این کار را انجام دهد وقهرمان چندین تورنمنت شود. وقتی بازیکنی فصل راخوب شروع می‌کند سعی می‌کند تا جایی که امکان دارد این روند خوب را حفظ کند و پس از قهرمانی در دبی در ایندین ولز و میامی هم عالی بود. من و رافا هم سری بازی‌های بدون باخت داشتیم (35 و 41 بازی ) و حالا نوواک 39 بازی بدون شکست دارد.

پس حس قهرمانی و پیروزی‌های پیاپی باید خیلی شیرین باشد؟

چندان هم این‌طور نیست. به عکس حس تشویش و نگرانی همیشه با شماست و حتی زمان غذا خوردن یا وقتی با خانواده هستید هم شما را تنها نمی‌گذارد. همه چیز را درباره دنیا و اطرافیانتان فراموش می‌کنید و بقدری در فضای پیروزی‌ها و جام‌هایی که گرفته‌اید غرق می‌شوید که جایی برای مسائل دیگر باقی نمی‌ماند. دائما از این می‌ترسید که تنیسوری مسیر موفقیت شما را سد کند، یا در یک بازی حساس سرویس شما را بشکنند و مقدمات باخت شما فراهم شود، این چرخه دائما با شماست تا وقتی که می‌بازید و دوره تازه‌ای شروع می‌شود. این انتقال خیلی سریع و قبل از این‌که متوجه شوید صورت می‌گیرد.

حالا شما با شرایط جدید و عدم قهرمانی چطور کنار آمده‌اید؟

چه زمانی که قهرمانی‌های متعدد دارید وچه زمانی که در چند تورنمنت می‌بازید، شرایط روحی روانی مهم‌ترین نکته است. وقتی جوان‌تر بودم گاهی بازی‌ها را می‌باختم چون رویکردم به آن بازی اشتباه بود. یا کنترلم را از دست می‌دادم و یا حریف را دست کم می‌گرفتم. بعد از مدتی از خودم پرسیدم چرا باید حریف را دست کم بگیرم؟ فقط بخاطر این‌که مثل اشتفن ادبرگ بازی نمی‌کند؟ حالا از این بابت ناراحت نیستم و خودم را برای هر شرایطی آماده کرده‌ام. نکته مهم اینجاست که بعد ازتمام قهرمانی‌هایی که داشتم حالا پذیرفتن باخت برایم ساده‌تر شده است.

به این ترتیب فتح گرند اسلم‌ها به دوره دیگری از زندگی‌تان تعلق دارد؟

اصلا این‌طور نیست من هنوز از نظر ذهنی آماده قهرمانی هستم. وقتی دوسال قبل در ویمبلدون قهرمان شدم از ناحیه کمر بشدت احساس درد می‌کردم. هر سری از مسابقات گرند‌اسلم داستان خودش را دارد.

به نظرشما جوکوویچ با بردهایی که در رم و مادرید مقابل نادال داشته از نظر روحی بر او برتری دارد؟

نه، آن بازی‌ها با تورنمنت اوپن فرانسه کاملا متفاوت هستند و اینجا کسی که در 5 ست برنده باشد می‌تواند قهرمان شود و باید دید که رافا در بازی 5 ستی چه عکس‌العملی خواهد داشت و از نظر روحی در چه شرایطی خواهد بود. او در4 سری از مسابقات مسترز مقابل جوکوویچ باخت و قبول باختی دیگر برای او ساده نیست. ولی حتی من که 3 بازی را مقابل او باخته‌ام نمی‌توانم بگویم او کاملا نسبت بر من برتری پیدا کرده و باید دید که شرایط به چه صورت خواهد شد.

روزنامه اکیپ 
مترجم: امیررضا نوری‌زاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها