انحلال شرکت سهامی چای ایران (سازمان چای کشور) از سوی هیات دولت در حالی به تصویب رسید که بسیاری از چایکاران کشور نسبت به نخریدن برگ سبز چای از سوی دولت اعتراض دارند.
کد خبر: ۴۰۳۱۴

بسیاری از چایکاران بر این باورند که ورود چای خارجی باعث ورشکستگی آنان و از بین رفتن تولیدات این محصول در داخل کشور می شود. در همین حال بسیاری از مسوولان وجود انحصار دولتی در این بخش را موجب مشکلات این صنعت می دانند ، هر چند که دولت براساس لایحه سوم توسعه موظف است تا تصدیگری خود را از بخش های بازرگانی کاهش دهد. در همین زمینه «جام جم» با 2 تن از دست اندرکاران صنعت چای کشور گفتگویی انجام داده است.

دفاع می کنیم

حسین عیوضی دریانی ، رئیس هیات مدیره بازرگانان و توزیع کنندگان چای کشور با حمایت از مصوبه اخیر هیات دولت در زمینه انحلال سازمان چای کشور گفت : این طرح بهترین طرحی است که برای حمایت از چایکاران و کشاورزان ارائه شده و به درخواست مسوولان این سازمان بوده است . رئیس هیات مدیره بازرگانان و توزیع کنندگان چای کشور تصریح کرد: در واقع این تصمیم در ادامه روند خصوصی سازی که در همه امور و تصدیگری های دولت در جریان است ، اتخاذ شده است . عیوضی با اشاره به این که وظیفه اصلی سازمان چای هدایت و حمایت از کشاورزی و سوق دادن کشاورز به سوی چایکاری پیشرفته است ، خاطرنشان کرد: در طی این سالها سازمان چای همواره خارج از حیطه ، چارچوب و اساسنامه خود رفتار می کرده است ، چرا که اساسنامه سازمان چای این سازمان را برای کارهای بازرگانی محق نمی داند ، در حالی که در طی این سالها سازمان چای حتی در امور بسته بندی و رقابت با تولیدات خارجی دخالت داشته است . وی تصریح کرد: اگر چه سازمان چای تا پایان سال برای این اقدام فرصت دارد ، اما باید در نظر داشت که با اعلام انحلال سازمان چای این سازمان دیگر در امور بازرگانی دخالت نمی کند و همان طور که سازمانی تحت عنوان کیوی یا پرتقال وجود ندارد ، سازمانی به عنوان سازمان چای در کشور نداریم . وی در خصوص گفتگوهای انجام شده با غلامرضا صحراییان ، قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درخصوص طرح چایکاران اظهار کرد: این طرح یک طرح 5 ساله است که در ازای هر هکتار زمین زراعی ، به میزان 700 هزار تومان کمک بلاعوض به کشاورزان داده می شود و در حقیقت به کشاورز 5 سال گارانتی داده می شود.

دیگر زمینه ای برای سوءاستفاده وجود نخواهد داشت

«ماشاءالله شکیبی» ، رئیس کمیسیون کشاورزی ،انحلال سازمان چای کشوررادرجهت خصوصی سازی و کاهش تصدیگری دولت عنوان کرد. وی با اشاره به این که دولت به دلیل حضور در بخشهای بازرگانی متحمل زیانهای بسیاری شده ، افزود: از آنجا که دولت انحصار چای را به دست خود گرفت و واردات آن را ممنوع کرد ، زمینه سوءاستفاده برخی از فرصت طلبان اقتصادی برای قاچاق و واردات چای خارجی فراهم شد و صنعت چای کشور متحمل زیانهای فراوانی شد. علاوه بر آن ذائقه مصرف کننده داخلی نیز تغییر کرد و دیگر طعم و مزه چای ایرانی قابل پسند نبود. رئیس کمیسیون کشاورزی تاکید کرد: به دلیل ناکارآمدی سازمان چای ، انحلال این سازمان بهترین کاری بود که انجام شد و زمینه نظارت ، تامین و حمایت از کشاورزان با برنامه ریزی های وزارت جهاد کشاورزی به عمل آمد. او در عین حال در خصوص طرح حمایتی 5ساله از چایکاران افزود: این گونه تمهیدات و دامها، مشکلی را برای چایکاران حل نمی کند. دولت در حالی به چایکاران تسهیلات می دهد که چای داخلی در کشور کیلویی 600 تا 800 تومان و در مقابل چای خارجی کیلویی 5 هزار تومان فروخته می شود و در این صورت چگونه کشاورز می تواند این تفاوت را تحمل کند؛
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها