احمدی نژاد درگفتگوی ویژه خبری شبکه دو:

خود من سرپرست وزارت نفت هستم

رئیس جمهور در نخستین گفتگوی مستقیم و زنده تلویزیونی خود در سال 1390 از شبکه دو سیما در مورد ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو گفت: اکنون خود من سرپرست وزارت نفت هستم و نظر دولت ادغام این وزارتخانه در وزارت نیرو است که یک تکلیف قانونی است.
کد خبر: ۴۰۲۷۶۹

آقای احمدی نژاد در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: قانون هدفمند کردن یارانه ها، طرح بزرگ اقتصادی است که ارزیابی من از اجرای آن مثبت است.

وی گفت: ملت ایران در یک کار بسیار بزرگ در منظر همه جهانیان کار بسیار مثبتی انجام داد.

رئیس جمهور با بیان اینکه همه برآوردها و پیش بینی های داخلی و خارجی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها منفی بود افزود: خوشبینانه ترین برآوردها و اقتصاددان‌ها حرف از نمی‌شود و نمی‌توان و ایجاد بحران اقتصادی در کشور، می‌زدند.

احمدی نژاد گفت: اما فکر می کنیم با ویژگی های ملت بزرگ ایران، کارهای بسیار بزرگ‌تر از هدفمند کردن یارانه ها را نیز می توان انجام داد.

وی دستاوردهای اجرای این قانون را برای کشور افتخارآمیز خواند و افزود: یکی از اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، کنترل مصرف بود.

رئیس جمهور گفت: یکی از دغدغه های ما در 40 سال اخیر ضایعات نان بود که با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها حدود 30 درصد مصرف نان کاهش یافت و با صرفه‌جویی بیشتر، این میزان افزایش هم می یابد.

احمدی نژاد با اعلام اینکه ایران پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به کشورهای صادرکننده گندم پیوست افزود: گندم در سبد 100 کالای اصلی صادراتی کشور قرار گرفت.

وی درباره کیفیت نان پس از اجرای این قانون گفت: نمی گویم الآن کیفیت نان در همه جای ایران به سطح بالایی رسیده است اما در آینده نزدیک به این سطح خواهیم رسید.

عزمی ملی در هدفمندی یارانه ها اتفاق افتاده است

رئیس جمهور گفت: یک عزم و همبستگی ملی در هدفمندی یارانه ها در کشور اتفاق افتاده است.

آقای احمدی نژاد درباره آثار اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها با اشاره به هدفمندی یارانه ها در بخش نان افزود: هنوز آن رقابت لازم در این بخش شکل نگرفته است چرا که 50 سال سیستم موجود در این حوزه سیستمی بسته بود.

وی گفت: پیش از این، روستایی گندم را تولید و در چرخشی طولانی آرد را با کیفیت پایین دریافت می کرد اما اکنون خودش آموزش می بیند و شاطرهای جدید و حرفه ای که به دلیل پایین بودن درآمد این کار را رها کرده بودند دوباره باز می گردند.

رئیس جمهور افزود: حال و هوای بسیار خوبی در فضای نانوایی ها وجود دارد و اگر هفت، هشت ماه و یا یک سال بگذرد فضای رقابتی نیز شکل خواهد گرفت.

احمدی نژاد با اشاره به آثار هدفمندی یارانه ها در بخش مصرف گاز خانگی و تجاری گفت: از زمان اجرای این قانون مصرف در ساعات اوج 10 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: این در حالی است که مصرف گاز در صنایع حدود شانزده، هفده درصد افزایش یافته و این همان آرزویی است که انرژی در تولید مصرف شود.

رئیس جمهور با اشاره به کاهش مصرف بنزین از زمان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها گفت: مصرف بنزین در سال 74 روزانه 67 میلیون لیتر، ‌در سال 75 روزانه 84 میلیون لیتر و در سال 85 روزانه 87 میلیون لیتر بود و در طول این سه، چهار سال خودروها از حدود 7 میلیون به 12 میلیون و 600 هزار دستگاه و موتورسیکلت‌ها از 4 میلیون به 7 میلیون و سفرها در نوروز امسال به 160 میلیون نفر سفر افزایش یافت و این آمار در حالی است که مصرف روزانه بنزین به 54 میلیون لیتر کاهش یافته است.

احمدی نژاد این اتفاق را یک انقلاب در این حوزه دانست و افزود: اگر با روند سال های 84 و 85 پیش می رفتیم مصرف روزانه بنزین به 130 میلیون لیتر می رسید.

وی گفت: در مصرف برق نیز در فروردین هر سال 8 درصد افزایش داشتیم اما امسال با 4 درصد کاهش مواجه شدیم که این امر کاهش 12 درصدی مصرف برق را نشان می دهد که این نیز خود یک انقلاب محسوب می شود.

رئیس جمهور افزود:‌ در زمینه لوازم خانگی توجه مردم به لوازم خانگی کم مصرف‌تر جلب شده است بر خلاف گذشته که به شکل و ظاهر آن تنها توجه می شد و این یک توجه ملی است.

احمدی نژاد یکی از اهداف اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها را اجرای عدالت دانست و گفت: با اجرای این قانون دهک های پایین درآمدی زنده شدند. وی افزود: با افتخار اعلام می کنم تنها کشوری در روی زمین که در آن هیچ خانواری گرسنه نیست و به اندازه پوشاک و غذایش  پول در اختیار دارد جمهوری اسلامی ایران است و اگر بیست، سی سال این اتفاق ادامه یابد 50 سالی که یارانه ها هدفمند نبود جبران می شود.

رئیس جمهور یکی دیگر از آثار اجرای هدفمند کردن یارانه ها را افزایش بهره وری در صنعت و کشاورزی و بخش های مختلف دانست و گفت: برای مثال یک مرغداری در آذربایجان غربی در همان محل و با همان انرژی و فضا شش طبقه مرغداری ایجاد کرده و تولید خود را چند برابر افزایش داده است.

احمدی نژاد افزود: بیشتر مرغداری ها به سمت تغییر سیستم حرارتی حرکت کرده اند و برنامه ریزی شده است که تا پایان سال همه سیستم های مرغداری ها تغییر کند و همچنین در مصرف خانگی گاز نیز برنامه ریزی شده است که مصرف به یک سوم برسد یعنی مصرف روزانه 226 مترمکعب به یک سوم کاهش یابد که همین مقدار مصرف انرژی کاهش یافته را می توان صادر کرد.

وی گفت: مسئولان بانک جهانی رسما اعلام موضع کرده و گفته اند که این اتفاق بی نظیر است و از مسئولان اقتصادی ما برای تشریح این موضوع و انتقال این تجربه موفق دعوت کرده اند.

رئیس جمهور این موفقیت را مرهون همت و اعتقادات مردم و فرهنگ جمهوری اسلامی دانست و افزود: البته نواقصی هم وجود دارد، برای مثال 22 و نیم میلیون مشترک برق داریم ممکن است فردی عددی را اشتباه بنویسد یا بخواند یا کنتوری خراب باشد یا کوتاهی کرده باشیم یا افراد در زمان اطلاع رسانی توجه نکرده باشند البته باید به این موارد، تورم جهانی‌، افزایش قیمت نفت و بالا رفتن قیمت دلار را نیز افزود.

اجرای بسته های حمایتی آغاز شده است 

رئیس جمهور با بیان اینکه رشد تورم طبیعی در کشور کند شده است گفت: همه مردم در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها خوب عمل کردند و در خط مقدم قشرهای مردم، رانندگان بودند.

آقای احمدی نژاد با تشکر ویژه از رانندگان افزود: اولین قشری که با تغییر قیمت انرژی و آثار آن مواجه می شود قشر رانندگان است که عملکرد آنان برگ زرینی در شبکه حمل و نقل بود.

وی در خصوص احتمال تغییر دوباره قیمت های انرژی گفت: امسال در قانون بودجه پیش بینی شده است که یک گام دیگر در این زمینه برداریم، با این حال وضع صنعت و کشاورزی را بررسی می کنیم و نظرهای مردم را می شنویم و اگر اوضاع آماده بود، این گام را بر می داریم.

رئیس جمهور افزود: اگر شرایط مساعد نباشد، اجازه داریم که تنفسی بدهیم و سال بعد این گام را برداریم، با این حال اشکالات احتمالی در حین اجرای طرح بررسی و برطرف می شود.

احمدی نژاد در خصوص بسته های حمایتی از تولید در کشاورزی و صنعت گفت: تحولات تولید زمان‌بر است و تعویض یک خط تولید ممکن است سه سال طول بکشد و با تغییر در مصرف خانوارها متفاوت است.

وی با بیان اینکه بسته های حمایتی، یک روزه نبوده است افزود: اجرای بسته ها آغاز شده و برخی از برنامه ها، یک یا دو یا سه ساله است و در مسیر اجرا قرار دارد و در مجموع اجرای آنها خوب بوده است.

رئیس جمهور گفت: ستاد هدفمندی در وزارتخانه های صنایع و کشاورزی و معاونت اول رئیس جمهور فعال است و در هیچ بخشی بحران نداشته ایم، البته فشارهایی به بخش هایی وارد شده که طبیعی است و اگر این فشار نباشد، تغییرات انجام نخواهد شد.

احمدی نژاد با بیان اینکه در این مدت تولید، گرایش به سرمایه گذاری و خلاقیت و ابتکار افزایش یافته است افزود: صدا و سیما باید این خلاقیت ها را به عنوان الگو معرفی کند. وی گفت: برای مثال یک مرغداری با ابتکار خود میزان مصرف دانه را برای مرغ‌ها به 5 درصد کاهش داده و با هزینه ثابت، تولید را دو برابر کرده است.

رئیس جمهور افزود: تغییرات در تولید علاوه بر کاهش قیمت، باعث امکان رقابت در بازار جهانی و انعطاف پذیری واحدهای تولیدی می شود.

احمدی نژاد گفت: اگر دوباره یارانه ها را بدون هدف توزیع کنیم و تغییری در تولید ایجاد نشود، در واقع بازگشت به عقب است.

وی افزود: تشکل های صنعتی، کشاورزی و صنفی خودشان میدان‌دار تغییرات و اجرای مطلوب هدفمندی یارانه‌ها هستند.

مصوبه مجلس درباره هدفمند کردن یارانه ها مصوبه خیلی خوبی بود

رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که گفته می شود مجلس شورای اسلامی حدود 10 هزار میلیارد تومان از آنچه دولت برای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری پیش بینی کرده بود کاهش داده است و دولت با مشکل روبه‌رو می شود گفت: با توجه به مصوبه خیلی خوب مجلس برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال جاری در این زمینه کسری بودجه نداریم.

آقای احمدی نژاد افزود: این روند ادامه دارد و با توجه به پیش بینی مجلس، حتی اگر بخواهیم گام بعدی را هم برداریم می توانیم و مشکلی نداریم.

رئیس جمهور با اعلام اینکه تاکنون 73 میلیون و 600 هزار نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده اند، گفت: فکر می کنم که این رقم به 75 میلیون نفر برسد که البته در سال جاری حدود یک میلیون و 300 مولود نیز به این عدد اضافه می شود.

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که آیا واریز نقدی تغییر خواهد کرد اظهار داشت: واریز نقدی همان 45 هزار و 500 تومان است البته ما هر بخش دیگری را که آزاد کنیم سهم همان بخش را اضافه خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سهم تولید و دولت در بودجه سال جاری تغییر کرده است گفت: ‌آنها سر جای خود باقی مانده است.

رئیس جمهور افزود: واقعا در این قسمت مشکلی وجود ندارد زیرا بحث هدفمند کردن یارانه ها بحث بسیار گسترده و دقیقی در سطح ریال و نفر است.

احمدی نژاد گفت: در این زمینه پس از آنکه بررسی دقیقی در دولت صورت گرفت بین مجلس و دولت و در کمیسیون تلفیق نیز همکاری خوبی وجود داشت و این طرحی نیست که بخواهیم درباره آن نوسانی عمل کنیم. وی اظهار داشت: این طرح، طرحی بلندمدت و ثابت است و آثار آن در بلندمدت معلوم می شود.

مجری پرسید: مردم دغدغه قیمت آب و برق را برای دوره تابستان دارند، آیا مشکلی که در زمستان گذشته برای قبوض گاز پدید آمد در تابستان برای آب و برق پدید نمی آید؟ رئیس جمهور گفت: در بالاترین سطح مصرف در زمستان که دی و بهمن بود قبوض 78 درصد مردم در بخش خانگی پایین‌تر از 40 هزار تومان بود که البته در برخی استان‌ها این میزان کمتر و در برخی استان‌ها این میزان بیشتر بوده است.

احمدی نژاد افزود: بالاخره هر کسی که بیشتر از حد مصرف می کند باید سهم خود را بپردازد. وی گفت: بیش از 80 درصد جامعه مصرف را رعایت می کنند البته در بخش گاز، برق و هم در مصرف آب میزان مصرف به صورت پلکانی محاسبه می شود و اگر کسی میزان مصرف را رعایت کند 40 درصد هزینه هایش کاهش پیدا می کند.

تغییرات غیرطبیعی قیمت ها کنترل می شود 

رئیس جمهور گفت: تغییرات غیرطبیعی قیمت ها با اقدام مجموعه دستگاه های بازرسی، نظارتی و اصناف کنترل می شود و این کنترل همراه قانون هدفمندی یارانه ها ادامه می یابد.

احمدی نژاد افزود: خوشبختانه بیش از سه چهارم کنترل قیمت ها در اختیار اتحادیه ها و اصناف است که خوب عمل کرده اند و همراه و جزو ملت هستند.

وی گفت: بخشی از این تغییرات ناشی از بالا رفتن قیمت مواد اولیه و حمل و نقل در جهان است؛ اتفاقاتی افتاده، فصل عوض و مشکلاتی ایجاد شده که این تغییرات طبیعی است؛ این همواره و در همه جا در بازار هست.

رئیس جمهور با قدردانی از عملکرد خوب مردم در همراهی با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها افزود: نمایندگان مجلس نیز در همین بودجه امسال خیلی خوب همراهی کردند با اینکه نظرهای مخالفی هم بود اما آنها نیز بالاخره همراهی کردند چون طرح بزرگ ملی و طرح موفقی است و هر چه جلوتر برویم موفقیت آن بیشتر می شود.

احمدی نژاد درباره برنامه های امسال دولت گفت: دولت امسال چند برنامه بزرگ دارد که همراهی همه مردم و دستگاه ها را می طلبد تا بتوانیم ایران را به نقطه مطلوب برسانیم.

وی افزود: یکی از این برنامه ها اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست که باید ادامه یابد و ادامه می یابد چون برای اجرای آن هم قانون ثابت داریم و هم در قانون بودجه های سنواتی، و فهم مشترکی در این زمینه ایجاد شده است که آن را جلو می برد.

رئیس جمهور یکی دیگر از برنامه های دولت را ارتقای تولیدات دانست و گفت: تولید ایران نه فقط در ایران که در همه جای جهان باید بازار پیدا کند.

احمدی نژاد افزود: اکنون در صنایع پایه، سرعت رشد تولید ما بسیار بالاست همچنان که ظرفیت تولید فولاد ما در سال 84 بیش از 10 میلیون تن بود اما اکنون از 19 میلیون تن عبور کرده است.

وی گفت: ظرفیت سیمان کشور نیز 33 میلیون تن بود که از 72 میلیون تن عبور کرد که این یک انقلاب صنعتی است.

رئیس جمهور افزود: در کشاورزی نیز همین طور است و امسال رکورد این حوزه شکسته خواهد شد و پیش بینی می شود میزان تولید این بخش 117 میلیون تن شود یعنی رشدی بالای 10 تا 12 درصد خواهد داشت.

احمدی نژاد با اشاره به سرمایه گذاری دولت در بخش تولید اضافه کرد: دولت یارانه ها را پیش بینی و منابع بانکی را تجهیز کرده است.

وی افزود: خوشبختانه صندوق توسعه ملی هم که تصویب شده کارهایش در حال اجراست و به زودی وارد بازار سرمایه می شود، سرمایه ای که پشتوانه ای بسیار قوی برای تولید است.

رئیس جمهور گفت: اکنون 16 تا 17 میلیارد دلار پول در حساب این صندوق هست و پیش بینی می شود امسال به 30 میلیارد دلار افزایش یابد.

برای همیشه، قیمت مسکن را پایین می آوریم

رئیس جمهور از طرح عظیم تحول شهرسازی خبر داد و گفت:‌ با انقلابی که در این زمینه رخ خواهد داد برای همیشه تاریخ قیمت مسکن را پایین می آوریم.

احمدی نژاد برنامه دیگر دولت را در بخش مسکن اعلام کرد و افزود: ‌امسال هم با قدرت این برنامه را ادامه می دهیم تا ان شاء‌الله در پایان سال 92 دیگر مسکن، دغدغه نباشد.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر و اصلاح بافت های فرسوده به سرعت ادامه می یابد گفت: یک طرح عظیم تحول شهرسازی داریم که به زودی اعلام می کنیم؛ هماهنگی های نهایی آن در حال انجام شدن است.

رئیس جمهور افزود: این طرح انقلابی است که برای همیشه تاریخ قیمت مسکن را پایین می آورد و بورس بازی از بخش مسکن و نیازهای اولیه مردم خارج می شود.

احمدی نژاد طرح دیگر دولت را آتیه مهر بیان کرد و گفت:‌ هر کسی در ایران به دنیا می آید باید آینده مطمئنی داشته باشد.

وی با بیان اینکه طرح آتیه مهر از سال گذشته آغاز شد افزود: تا این طرح راه بیفتد، یک مقدار تنظیماتش دچار مشکل بود.

رئیس جمهور گفت: امسال هم خوشبختانه مجلس محترم همراهی خیلی بهتری کرد و این طرح را امسال به طور کامل اجرا می کنیم.

احمدی نژاد افزود: (با اجرای این طرح) دو جوان که به سن بیست سالگی رسیده اند و می خواهند ازدواج کنند و می خواهند شغل و مسکن داشته باشند هر کدام به قیمت امروز بیست، سی میلیون تومان پول در حسابشان باشد.

وی اضافه کرد:‌ پدر و مادر بچه ها نباید دغدغه ای از بچه، آینده، سلامت و شغل بچه داشته باشند.

رئیس جمهور گفت: پدر و مادر هم باید به فکر خود، ‌کمال، معنویت و حیات ابدی خودشان باشند. احمدی نژاد افزود:‌ پدر و مادر باید از اینکه دو بچه دارند لذت ببرند نه اینکه همیشه از اینکه دو بچه دارند غصه بخورند.

وی گفت:‌ طرح دیگری هم شروع شد که خط اعتباری برای کارگران و معلمان است.

رئیس جمهور افزود: فکر می کنیم هر ایرانی باید یک کارت در جیبش باشد که اعتباری در بانک ها داشته باشد تا هیچ جا نماند و هیچ جا مجبور نشود سر خم کند یا شخصیتش شکسته شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه این طرح را شروع کرده اند گفت: فعلا به هر سرپرست خانوار یک میلیون و پانصد هزار تومان پرداخت می شود و هر موقع مصرف کنند تبدیل به وام قرض الحسنه می شود و هر وقت مصرف نکنند در جیبشان باقی می ماند.

وی افزود: هیچ ایرانی، هیچ جا نباید روی زمین بماند یا خدای ناکرده برای بیماریستان یا آموزش و یا نیازهای دیگر زندگی درمانده شود.

رئیس جمهور گفت: اینها مجموعه طرح هایی است که در حال جلو بردن آنها هستیم.

احمدی نژاد افزود: البته طرح های دیگری از جمله طرح های بانکی،‌ مالیاتی، ‌گمرکی و بیمه داریم که مطالعاتش در حال اتمام است و امسال اینها را به عنوان طرح های پایه کشور آغاز می کنیم.

تلاش دولت به سمت بازارهای مولد است 

رئیس جمهور گفت: تلاش دولت هدایت عمومی به سمت بازارهای مولد است.

احمدی نژاد با اشاره به رونق بازار بورس افزود: در سال 84 کل ارزش بازار سهام 42 هزار میلیارد بود و اکنون از مرز 115 هزار میلیارد عبور کرده است و افراد دارای سهام به سرعت در حال افزایشند.

وی در خصوص بازار مسکن گفت: اگرکسی فکر کرده که مسکن دوباره به دوره سفته بازی برمی گردد اشتباه کرده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه طرح های مسکن مهر امسال اجرا می شود و در اختیار مردم قرار می گیرد افزود: وقتی تولید مسکن سامان یابد روی اجاره بها نیز تاثیر می گذارد.

احمدی نژاد گفت: اکنون قانونی در زمینه اجاره نداریم، باید تقاضای اجاره را معقول و بعد آن را کنترل کنیم. وی افزود: برخی از مشکلات نیز به سیستم شهرسازی برمی گردد و اگر تحولی در مدیریت شهری اتفاق بیفتد، گرانی اجاره نیز ‌موضوعیت نخواهد داشت.

رئیس جمهور با بیان اینکه امسال یک و نیم میلیون مسکن مهر واگذار می شود گفت: تا پایان سال 92 مسکن باید از فهرست دغدغه های مردم خارج شود.

احمدی نژاد افزود: خارج کردن بخش هایی از اقتصاد از جمله بازار تلفن همراه، خودرو و سکه از تلاش های دولت است برای نمونه مردم برای دریافت تلفن همراه سه سال در نوبت می ماندند اما اکنون در هر دکه و مغازه ای با 5000 تومان صاحب یک سیم کارت می شوند.

وی اجرای طرح سهام عدالت و پزشک خانواده را از دیگر برنامه های دولت دانست و گفت: پزشک خانواده روستایی که اجرا شده و امسال پزشک خانواده شهری در دست مطالعه است تا نظام سلامت سروسامان بگیرد.

رئیس جمهور بیمه همگانی را از دیگر برنامه های دولت دانست و افزود: تا دو، سه سال باید به جایی برسیم که همه ایرانی ها با کرامت زندگی کنند و کسی برای درمان دچار مشکل و شخصیتش سرکوب نشود.

نوسانات نرخ ارز، مقطعی است

رئیس جمهور تحولات و تحرکات در بازار نرخ ارز را مقطعی دانست و گفت: اگر کسی برای سودجویی وارد این بازار شود ضرر می کند.

احمدی نژاد با بیان اینکه میزان ذخایر و درآمد ارزی کشور بسیار بالاست افزود: میزان مصارف ارزی کشور نیز بالاست اما رشد درآمد ارزی بیش از مصرف است.

وی گفت: برخی ها در این زمینه، تحریم ها را بهانه می کنند اما برخی نظریه اقتصادی دارند و معتقدند نرخ ارز باید به میزان مابه‌التفاوت تورم داخل و خارج افزایش یابد.

رئیس جمهور افزود: این کار ممکن است فوایدی داشته باشد اما در بلندمدت به ضرر اقتصاد است زیرا پول ما باید قدرتمند باشد.

احمدی نژاد گفت: میزان نوسانات نرخ ارز را از سال 40 بررسی کرده ایم و این مطالعه نشان می دهد در قوس صعودی قیمت ارز، افزایش صادرات نداشته ایم اما در پنج سالی که نرخ ارز ثابت شد، میزان صادرات غیرنفتی از هفت و دو دهم میلیارد دلار در سال 83 هم اکنون به بیش از 32 و شش دهم میلیارد دلار رسیده و میزان سرمایه گذاری نیز بیشتر شده است.

وی افزود: افزایش قیمت ارز و سود آن ظاهر قضیه است در حالی که تولیدکنندگان برای تولید خود نیاز به خرید مواد اولیه و واردات آن دارند که با افزایش قیمت ارز، قیمت این واردات نیز افزایش خواهد یافت.

رئیس جمهور گفت: برخی می گویند اگر قیمت ارز 300 تومان افزایش یابد برای دولت درآمدزا خواهد بود در حالی که این درآمد کاذب است و بیش از آن، هزینه به اقتصاد تحمیل می شود.

احمدی نژاد افزود: بانک مرکزی مأمور کنترل بازار ارز شده است و این بازار را مدیریت خواهد کرد.

وی گفت: قیمت ارز در همان حدود قیمت سال 89 و با نوسان نیم تا یک درصد خواهد بود.

کشور هیچ گاه به بن بست نمی رسد 

رئیس جمهور گفت: کشور هیچ گاه به بن بست نمی رسد و همه تلاش ها معطوف به تفاهم است.

احمدی نژاددر خصوص موضوع ادغام وزارتخانه ها و اختلاف نظری که میان دولت و مجلس در این زمینه ایجاد شد، افزود: مجلس و دولت نظر می دهند، ما یک کشور آزادیم و اختلاف نظر نیز شیرین است هر چند اگر کسی بخواهد اختلاف درست کند بد است.

وی با بیان اینکه همه تلاش ها معطوف به تفاهم است گفت: اگر نتوانیم مشکلی را حل کنیم، رهبری یک اشاره می کند و مشکل حل می شود، جمهوری اسلامی جزو‌ معدود کشورهایی است که در روند اداره امور خود مشکلی ندارد.

رئیس جمهور افزود: بحث ها به پخته شدن موضوع کمک می کند البته اگر کسی آن را دستمایه برای مشکلی نکند که این نیز وجود ندارد، نمایندگان مجلس و دولت نظر می دهند و این نظرها برای حل مشکل است و نه برای ایجاد آن.

احمدی نژاد گفت: ما درباره قانون برنامه پنجم نیز بحث می کنیم و درباره چنین برنامه مهمی طبیعی است که بحث و گفتگو شود و اگر در جایی قفلی ایجاد شود مرجع بالاتر آن قفل را باز می کند.

وی افزود: بحث ادغام وزارتخانه ها به دلیل دو ضرورت است یکی تکلیف قانونی که باید تا پایان سال دوم برنامه پنجم تعداد وزارتخانه ها از 21 به 17 وزارتخانه کاهش یابد و دیگری ضرورت ساختاری که از 25 سال قبل کوچک سازی دولت یک آرزو بوده و در سه برنامه نیز بر آن تاکید شده اما چون ساز و کار لازم برای آن پیش بینی نشده اجرا نشده است.

رئیس جمهور گفت: در قانون برنامه پنجم این کوچک سازی با توجه به تجربیات تاریخی و بحث های صورت گرفته در اختیار دولت قرار گرفت.

احمدی نژاد افزود: عجله ای نیز در کار نیست، وزارتخانه ای بدون وزیر نمانده است و سرپرست دارد.

وی گفت: سرعت در این کار یک دلیل اجرایی و علمی دارد، اگر درباره ادغام وزارتخانه ها شش ماه بحث کنیم که کدام با کدام ادغام شود، همه وزرا را فشل می کند هیچ مدیری نمی داند که هست یا نیست و در گذشته نیز به همین دلیل ادغام انجام نشد، هیچ رئیس جمهوری این تصمیم را نگرفت چرا که می دید باید یک سال را به آن اختصاص دهد.

رئیس جمهور اظهار داشت: موضوع ادغام وزارتخانه ها حداقل یک سال به طول می کشید که ما در دولت آن را صفر کردیم و اکنون هیچ مشکلی نیست البته به لحاظ عاطفی من دوست داشتم 30 وزارتخانه داشته باشیم چرا که بهترین دوستانم و از نیروهای خوب در دولت هستند اما مصلحت کشور و علم مدیریت می گوید که دولت را باید از سر کوچک کنیم و ما این کار را آغاز کردیم.

احمدی نژاد افزود: الان در وزارت راه چه مشکلی هست؟ در بقیه وزارتخانه ها نیز مشکلی پیش نمی آید.

وی گفت:‌ اکنون باید شرح وظایف وزارتخانه های جدید را بنویسم که این کار به دو صورت ممکن است انجام شود که معایب و مزایایش بررسی شده است.

رئیس جمهور افزود:‌ یکی اینکه بگوییم شرح وظایف جدید را با مقتضیات جدید کشور تعیین می کنیم که این خود چند ماه طول می کشد و بعد به مجلس می دهیم که آن نیز ممکن است چند ماه به طول بینجامد.

احمدی نژاد گفت:‌ اما راه دومی را پیش بینی کرده ایم که دو وزارتخانه را تجمیع می کنیم، برای نمونه هر چه وزارت راه داشته در کنار وزارت مسکن قرار می گیرد و یک گروه کارشناسی بدون آنکه بر روند اجرای امور تاثیری بگذارد مسائل را بررسی و کاهش حوزه مسئولیت ها را استخراج می کند.

وی افزود: این راه دوم مستلزم ارائه لایحه به مجلس است و در یک مسیر طولانی‌تر وزیر را مکلف می کنیم که آرام آرام مسائل را حل کند تا شوک به کشور وارد نشود.

خود من سرپرست وزارت نفت هستم

احمدی نژاد درباره وزارت نفت گفت: اکنون خود من سرپرست وزارت نفت هستم و نظر دولت ادغام این وزارتخانه در وزارت نیرو است که یک تکلیف قانونی است.

رئیس جمهور گفت: نظر دولت و مجلس در مورد وزارت نفت، ادغام است و قانون نیز همین را تکلیف کرده است.

احمدی نژاد افزود: تصویری که بعضی ها از ادغام وزارتخانه های نیرو و نفت دارند تصویری واقعی نیست.

وی گفت: وزارت نفت 30 میلیارد تومان بودجه دارد و اصل وزارت نفت، شرکت ملی نفت است که البته در مورد وزارت نیرو نیز همین طور است و اینها وزارتخانه های پروژه ای هستند.

رئیس جمهور افزود: وزارت نیرو با دریافت یک چهارم از تولیدات وزارت نفت، مشتری اصلی و ثابت این وزارتخانه در داخل کشور است که این مقدار انرژی را صرف تولید برق می کند.

احمدی نژاد گفت: بسیاری از کشورها که تا حدی پیشرفت کرده اند، وزارت انرژی دارند.

وی افزود: با ادغام این وزارتخانه ها، بسیاری از ساختمان های اداری خالی می شود، برای مثال سازمان میراث فرهنگی تکانی به خود داد و هشت ساختمان خود را خالی کرد و اکنون این ساختمان ها در معرض فروش یا در اختیار سازمان های دیگر قرار گرفته است.

رئیس جمهور به خالی شدن ساختمان اصلی وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: بعضی ها می گویند که این کار نشدنی است اما اکنون این موضوع در حال اجراست.

احمدی نژاد افزود: آموزش و پرورش نیز قصد دارد همه نیروهای خود را در یک ساختمان تجمیع کند و این یعنی صرفه جویی.

وی گفت: هم اکنون 4600 ساختمان دولتی در شهر تهران وجود دارد که باید اینها را جمع کنیم.

رئیس جمهور افزود: قابلیت این وجود دارد که حتی سه وزارتخانه نیز در هم ادغام شود.

احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال که آیا با اینکه ایران پس از 38 سال رئیس اوپک شده تغییر وزیر نفت درست است یا خیر گفت: ایران رئیس اوپک شده است و ربطی به شخص ندارد، اگر این طور بود این موضوع مربوط به یک نفر می شد و نمی توانست کنار برود.

وی افزود: البته افرادی که فعلاً از میز دولت کنار رفته اند جزو نیروهای مفید بودند که البته تصمیم گیری برای کنار رفتن آنها بسیار سخت است و گاهی باید بین دو دوست مؤمن و قدیمی یکی را انتخاب کنی.

رئیس جمهور گفت: البته من درباره رفتن این دوستان با آنها مشورت کرده و گفته ام یا خودشان تصمیم بگیرند یا به بنده واگذار کنند.

احمدی نژاد افزود: اینجا صحبت منافع ملت و کشور است و باید این موضوع در نظر گرفته شود، شاید قرار باشد وزارتخانه ها ده تا شوند و آنگاه باید یازده وزارتخانه دیگر را حذف کرد و آنجا دیگر صحبت منافع اشخاص نیست.

وی با بیان اینکه مصلحت اشخاص باید فدای کشور، ملت، انقلاب و آرمان‌ها شود گفت: یک مسئول امروز هست و فردا نیست و بنده امروز هستم و فردا نیستم و در این باره منافع کشور مهم است.

بررسی ابهامات وزارت ورزش در کمیته مشترک دولت و مجلس

رئیس جمهور از توافق برای ایجاد کمیته مشترک میان دولت و مجلس برای رفع ابهامات تشکیل وزارت ورزش و جوانان خبر داد.

احمدی نژاد افزود: قانونی که برای تشکیل وزارت ورزش و جوانان داده اند از نظر ما چند ابهام دارد که اجرای آن را با مشکل مواجه می کند به همین علت برای رفع ابهامات آن مکاتباتی کرده ایم.

وی گفت: کسی که می خواهد قانون را اجرا کند باید نقشه ای روشن در اختیار داشته باشد؛ نقشه ناقص یا مبهم، مجری را دچار مشکل می کند و میان مجری و دستگاه نظارتی اختلاف ایجاد می شود و کار، آسیب می بیند.

رئیس جمهور افزود: اخیراً‌ توافق شد با تشکیل کمیته مشترک دولت و مجلس اصلاحات مختصری در این باره انجام و ابهامات آن برطرف شود تا بتوانیم این وزارتخانه را زودتر تشکیل دهیم.

احمدی نژاد درباره کشته شدن بن لادن گفت: اطلاعات دقیقی داریم که بن لادن از مدت ها قبل در اختیار نیروهای نظامی امریکایی بوده است و حتی آنان بیمارش کردند و روزی که او را کشتند بیمار و در اختیار خودشان بود.

وی افزود: کاری که آقای رئیس جمهور امریکا کرد بیشتر برای بهره برداری سیاست داخلی امریکا بود یعنی او را برای خرج تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آقای اوباما کشتند.

رئیس جمهور گفت: اکنون نیز در پی شخص دیگری برای جایگزینی او هستند زیرا مجموعه ای باید کار او را ادامه دهد.

احمدی نژاد افزود: هم در آن تشکیلات برای جایگزینی او تلاش می شود و هم امریکایی ها پیگیری می کنند که جایگزینش را انتخاب کنند تا مأموریت هایش را ایفا کند.

وی در ارزیابی خود از تحولات منطقه، آن را بسیار پیچیده دانست و گفت: این تحولات از تحولات اوایل قرن بیستم بسیار پیچیده تر است؛ آنجا تحولاتی روی داد، حکومت عثمانی فروپاشید و بسیاری کشورها ایجاد شد.

رئیس جمهور افزود: در آن تحولات مناسبات جدیدی ایجاد شد و جریان فلسطین روی داد اما اکنون تحولات بسیار پیچیده تر است.

احمدی نژاد با بیان اینکه هر کشوری نیز شاخص های خود را دارد اضافه کرد: از شمال افریقا تا خلیج عدن هر کشوری مناسبات خود را دارد و مسائل آنجا منحصر به آنجاست.

وی افزود: ملت های منطقه در پی مطالبات حق خواهانه مانند آزادی، عدالت و کرامت هستند؛ ملت های منطقه واقعاً از تحقیرها به ستوه آمده اند و می خواهند شرایط زندگی و شرایط سیاسی خود را تغییر دهند.

رئیس جمهور گفت: البته الگوی مدیریت در همه جا متفاوت است، بعضی جاها دشمنان ملت ها نیز دخالت می کنند مانند شمال افریقا که رسماً نیروی نظامی می فرستند و این موضوع را پیچیده تر می کند.

احمدی نژاد افزود: وقتی ناتو وارد می شود اصلاً موضوع گم می شود که ملت و حکومت کجاست و اصلاً خواسته ها چیست و معلوم نمی شود افراد چه کاره هستند؛ در برخی جاها نیز با روش های دیپلماتیک و سیاسی حضور دارند.

وی گفت: مأموریت های ما همان مأموریت های 32 سال انقلاب اسلامی است؛ یعنی مأموریت حمایت از آرمان های الهی، حمایت از ملت ها و مطالبات حقیقی آنان، حمایت از آزادی، عدالت و کرامت.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حال پیگیری همین مأموریت هستیم افزود: مأموریت مقابله با سیاست های استعماری در منطقه، مقابله با وجود رژیم صهیونیستی و سیطره امریکا در منطقه مأموریت تاریخی ماست، اما در هر مقطعی ملاحظات خاص خود را دارد.

احمدی نژاد گفت: اکنون نیز در هر کشوری ملاحظات خاص آن کشور را داریم، دستگاه دیپلماسی ما هم فعال است و کارهایش را پیگیری می کند منتها این پیچیدگی رو به باز شدن است؛ هر چه جلوتر برویم حرف های بیشتری می توان زد و اقدامات بیشتری می توانیم انجام دهیم.

وی افزود: مطمئنم بالاخره ملت‌ها و عدالت حاکم می شوند؛ برخی جاها زودتر و برخی جاها دیرتر.

رئیس جمهور گفت: اکنون می بینیم دولت امریکا و متحدانش در حال استفاده از برخی دولت ها علیه برخی ملت‌ها هستند و از سلاح، سیاست و دستگاه تبلیغاتی آنها استفاده می کنند و خبر قطعی داریم که این استفاده ابزاری است و به محض رفع مشکل برای امریکا، خود اینها را نیز دچار مشکل می کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه دنیا تغییر کرده است افزود: نظام کنونی عالم جوابگو نیست و ظرفیتش کامل شده است؛ برخی سیستم های حکومتی جوابگو نیست حتی اگر خیلی هم ظالم و خیلی غیرمردمی هم نباشند.

وی گفت: این سیستم ها دیگر جوابگو نیست، مردم رشد کرده اند و این گونه مدیریت را نمی پذیرند بنابراین تحولات روی می دهد حتی اگر ما، برخی ها و غربی ها نخواهند.

آقای احمدی نژاد تأکید کرد: هنر ما این است که اجازه ندهیم این خیزش های مردمی تحت مدیریت دیگران قرار گیرد.

رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی وظایفی را که در قبال دیگر ملت ها دارد آگاهانه در حال انجام دادن است.

دامنه نوسان با 1 + 5 در حال کاهش است

رئیس جمهور با اشاره به وجود گرایش های متفاوت در گروه 1 + 5 گفت: دامنه نوسان ما با این گروه در حال کاهش است.

احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درباره پاسخ های متفاوت گروه 1 + 5 پس از جواب جلیلی به نامه خانم اشتون افزود: ما همیشه آماده گفتگو در شرایط عادلانه و احترام و میل برای همکاری بوده ایم.

وی گفت: در گروه 1+ 5 از اول گرایش های متفاوت بود به همین خاطر می بینیم مواجهه ما با آنها نوسانی است؛ البته دامنه نوسان در حال کاهش است. رئیس جمهور افزود: دیگر ملت‌ها از اینکه دائم بخواهند از مسئله هسته ای ایران حرف بزنند، خسته شده اند و برای آنها قابل پذیرش نیست.

احمدی نژاد بهترین راه را همکاری اعلام کرد و گفت: شنیدم خانم اشتون پس از نامه آقای جلیلی، موضع گرفته است که تعجب کردم؛ چرا که ما اعلام کردیم در چارچوب احترام و قانون آماده همکاری هستیم؛ لابد خانم اشتون انتظار دارد حرف او را بپذیریم که این دیگر گفتگو نیست بلکه دیکته کردن است؛ البته بعید می دانم ا یشان هم نظرش این باشد.

وی با بیان اینکه گفتگو یعنی حرف زدن و رسیدن به تفاهم افزود: برای ادامه همکاری چند کشور غربی با ایران راهی جز گفتگو نیست.

رئیس جمهور گفت: امیدوارم در نشست های آینده - اگر تشکیل شود - زودتر به نتایج ملموس برسیم. وی در پاسخ به این سوال که قرار است در تیر ماه تهران میزبان جهانی مبارزه با تروریسم باشد؛ موضع جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس چه خواهد بود افزود: اینکه تروریسم یک خطر است حرف درستی است و متعلق به امروز نیست.

احمدی نژاد با بیان اینکه صد میلیون نفر در جنگ جهانی اول کشته شدند گفت: البته ‌این شیوه قتل دفعی مردم در کوچه و بازار با این شکل و حجم جدید است.

وی افزود: ما ریشه تروریسم را در امریکا و دوستان امریکا می دانیم و برای آن سند داریم. رئیس جمهور گفت: معلوم است گروه هایی که در ایران رئیس جمهور و نخست وزیر را به شهادت رساندند در حال حاضر در اروپا آزادنه در حال چرخیدن هستند و به رسمیت شناخته شده اند و در امریکا نیز زندگی می کنند.

احمدی نژاد با بیان اینکه همه اینها برای ملت ما اثبات شده است افزود: این گروه های تروریستی هم که در حال حاضر در منطقه جولان می دهند مورد حمایت غرب و امریکا هستند و از آنها منابع مالی دریافت می کنند.

وی گفت: زرنگی امریکا و متحدانش این است که اعمال زشت تروریستی را که خودشان استاد آن هستند انجام می دهند و به عنوان پرچمدار مبارزه با تروریسم و دفاع از حقوق بشر نیز دم می زنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه سیاه ترین دوران های بشر را دولت های امریکایی و اروپایی رقم زده اند افزود: در تاریخ وقتی دولت ها را بر اساس سیاهی فهرست می کنیم، اینها در صدر هستند اما این در حالی است که همین ها خود را پرچمدار دموکراسی،‌حقوق بشر و مبارزه با تروریسم می دانند.

احمدی نژاد گفت: آقای بوش به منطقه ما آمد و یک میلیون آدم کشت و گفت من برای مبارزه با تروریسم آمده ام.

وی با بیان اینکه در خود آمریکا آزادی وجود ندارد افزود: امیدواریم امسال که به نیویورک می رویم این موضوع را باز و در باره آن صحبت کنیم.

رئیس جمهور گفت: دو حزب شامل دو نفر، صد سال است که در امریکا حاکمند؛ البته سر نخ این دو تا هم دست عده ای در پشت پرده است و این دو هم عروسکند.

احمدی نژاد تصریح کرد: آزادی در آمریکا وجود ندارد و در اروپا نیز همین طور است.

وی گفت: فکر کردیم باید یک جریان سالم واقعی و عالمانه برای مبارزه با تروریسم شکل بگیرد و در حال تلاش هستیم تا با حضور همه، روش واحدی در این خصوص به دست بیاوریم.

رئیس جمهور با اشاره به گسترش تروریسم در افغانستان و پاکستان افزود: البته خود طراحان تروریسم هم در امان نخواهند بود.

احمدی نژاد گفت: ‌پدیده تروریسم را باید عالمانه کنترل کنیم.

دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد

رئیس جمهور گفت: وزارت کشور مجری انتخابات است و هیچ احدی از دولت حق دخالت در انتخابات را ندارد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که برخی شبهات مبنی بر دخالت دولت در روند انتخابات اسفند ماه وجود دارد افزود: انتخابات متعلق به مردم است البته با توجه به اینکه زمان زیادی تا برگزاری انتخابات مانده است جایی برای این صحبت‌ها وجود ندارد.

مجری برنامه درباره حاشیه سازی هایی که اخیرا به شدت علیه دولت شکل گرفته است پرسید که رئیس جمهور پاسخ داد: دولت خادم همه است.

احمدی نژاد افزود: دولت در دوره مسئولیت باید از وقت خود برای کار استفاده کند و همین کار را هم خواهیم کرد.

وی گفت: این حاشیه سازی ها وجود دارد که البته مهم نیست و باید کار کنیم و کشور نیازمند کار است و کار است که کشور را آباد می کند.

رئیس جمهور ادامه داد: دولت ها می آیند و می روند اما ایران و ملت ایران و آرمان ملت ایران می ماند. وی گفت: همه چیز در ایران بهترین است ما بهترین ملت، بهترین تاریخ، بهترین فرهنگ، بهترین اعتقادات و بهترین رهبری را داریم.

رئیس جمهور افزود:‌ همه چیز در ایران بهترین است و واقعا چه کم و کسر داریم؟ باید تلاش کنیم که کشور را بسازیم و به جلو ببریم.

احمدی نژاد گفت: انقلاب ملت ایران باید به عنوان الگو به دنیا معرفی شود و ما حرف جدیدی برای دنیا داریم و آن اینکه می شود جور دیگری زندگی کرد.

وی افزود: ‌می شود نظام حکومتی سالم تر و بهتری داشت و این ادعای ماست که می گوییم می شود.

رئیس جمهور گفت:‌ در اقتصاد، صنعت و علم یک جامعه بانشاط، آزاد و زنده داریم و آن را به دنیا معرفی می کنیم.

احمدی نژاد افزود: ‌این جامعه باید پیشرفت کند و از لحاظ علمی، اقتصادی، عمرانی و صنعتی باید سلامت باشد و اگر نباشیم الگو نمی شویم. وی گفت: خوشبختانه ملت ایران یک ملت بزرگ و نظام ما یک نظام بزرگ است و همه چیز در ایران زیباترین و بهترین است.

رئیس جمهور افزود: همه مقدمات آماده جهش های بزرگ است و این همه آرزوی ملت ایران و تاکیدات امام (ره) و از تاکیدات رهبری است که همه توان ها را در راه سازندگی با یکدیگر جمع کنیم و با یکدلی کشور را بسازیم.

احمدی نژاد گفت: خوشبختانه من نه سایت و نه روزنامه می بینم البته توهین به کسی نباشد، وقت آن نیست، بالاخره هر چه بخوانی ذهن را مشغول می کند.

وی افزود: ‌این قدر کار هست که اگر 24 ساعته کار کنیم کم می آوریم.

رئیس جمهور همه را به کار و تلاش دعوت کرد و گفت:‌ در مبانی هیچ مشکلی نداریم و مبانی در کشور ما مستحکم است و نظام،‌ ساختار و ملت مستحکم هستند و اعتقادات ملت ایران بهترین اعتقادات است.

احمدی نژاد به کسانی که حاشیه سازی می کنند توصیه کرد اگر کسی می خواهد توانی را صرف کند این توان را صرف سازندگی کشور کند.

اتحاد فلسطینیان باید به ریشه کنی رژیم صهیونیستی منجر شود

رئیس جمهور گفت:‌ امروز که گروه های فلسطینی با هم متحد می شوند باید به ریشه کنی رژیم صهیونیستی منجر شود.

احمدی نژاد با بیان اینکه موضع ما در قبال این رژیم روشن است افزود: اصل رژیم صهیونیستی سرپل استعمار و غده چرکین سرطانی است که اگر یک سلول آن در بدن منطقه بماند همین وضع را خواهیم داشت.

وی با اشاره به تظاهرات مردم در سالروز اشغال سرزمینشان و کشته شدن تعدادی از فلسطینیان گفت:‌ رژیم صهیونیستی بار دیگر ماهیت خود را نشان داد و این درس عبرتی برای ما و مردم فلسطین است.
رئیس جمهور افزود: اگر رژیم صهیونیستی در یک وجب از فلسطین اشغالی به هر عنوانی حضور داشته باشد منطقه روی خوش نخواهد دید و خود را تکثیر خواهد کرد.

احمدی نژاد گفت: اینکه می گویند دو دولت داشته باشیم در واقع یک تاکتیک است و پس از تشکیل، صهیونیست ها دوباره برنامه های خود را دنبال می کنند.

وی افزود: دولت های رژیم صهیونیستی مامور پشت صحنه امریکا و برخی از کشورهای اروپایی برای ایجاد اخلال در روند ملت ها هستند و در واقع ماموریت آنها عوض نشده است.

رئیس جمهور گفت: آنان می خواهند از وسط حوادث منطقه رژیم صهیونیستی را بیرون بیاورند و تثبیت کنند و بخشی از اردن را بکنند و به فلسطینیان بدهند که این کار خیانت دیگری است که ملت فلسطین زیر بار این تحمیل ننگین نمی رود.

وی افزود: ‌باید همه آواره ها به وطن اصلی خود بازگردند و حق حاکمیت ملی به فلسطینیان داده شود.

نظام ولایت فقیه مترقی ترین نظام عالم است

رئیس جمهور گفت: نظام ولایت فقیه مترقی‌ترین و مردمی‌ترین نظام عالم است.

احمدی نژاد افزود: بعضی وقت ها دلم برای نظام و ولایت می سوزد.

رئیس جمهور به نظام ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: این یک حرف نو در دنیاست البته خود ولایت فقیه حرف نو نیست و نشان از اعتقادات ما دارد و اینکه این حرف بیاید و در صحنه عمل یک تجربه موفق را نشان دهد؛ یک کار جدید است.

احمدی نژاد اضافه کرد: نمی خواهم درباره فلسفه حکومت صحبت کنم، هر ملتی آرزو دارد که حاکمش عالم‌ترین، شجاع‌ترین، متقی‌ترین و پاک‌ترین مردم باشد.

وی افزود: نقطه اوج این حاکمان کسانی هستند که به نظام ولایی تا خدا وصلند و این یعنی بهترین نظام که ملت ما اعتقاد به آن دارد.

رئیس جمهور گفت: ما اعتقاد داریم که حاکمیت ازآن خداست و این حاکمیت ادامه می یابد تا اینکه به ولایت فقیه می رسد و اعتقاد ما حاکمیت نظام ولایت فقیه است.

احمدی نژاد افزود: ولی، به عنوان رهبر و هدایتگر مردم و مردم به عنوان عمل کننده، پیگیری کننده و مطالبه کننده هستند.

وی گفت: ولایت، خطی را ترسیم می کند که ملت باید آن را به کرسی بنشاند.

رئیس جمهور افزود: ولی، بدون ملت دست بسته و ملت بدون ولی سرگشته است و رابطه این دو عشق است همان طور که خدا جهان را بر اساس لطف خلق کرد.

احمدی نژاد گفت: عاشق ترین انسان ها به مردم ولی است ، امیرالمؤمنین (ع) را می بینیم که بر سر جنازه دشمن خود گریه می کند که چرا تو سقوط کردی.

وی با بیان اینکه ولی عاشق مردم است افزود: هر قدر رابطه ولی با مردم عاشقانه تر باشد همبستگی ها، پیشرفت ها، کمال و تعالی بیشتر خواهد شد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مأموریت ولی اجرای عدالت است گفت: به فضل الهی ما در جمهوری اسلامی رهبری عادل داریم.

احمدی نژاد افزود: اگر ملت نباشد، عدالت اجرا نمی شود و اگر ملتی عدالت را بخواهد ولی حاکم عادل نباشد، عدالت اجرا نمی شود.

وی گفت: ولی می آید که مردم عدالت را برپا کنند، ولی می آید تا راه را باز کند، بعضی می گویند فقط مردم، در حالی که مردم بدون ولی سرگشته و متفرقند و بعضی می گویند ولی بدون مردم، در حالی که ولی آمده است تا مردم را به صحنه بیاورد.

رئیس جمهور افزود: ما در ایران یک نظام الگو داریم و می خواهیم این الگو را به جهان عرضه کنیم.

احمدی نژاد نظام ولایت فقیه را یک هدیه الهی و نتیجه 1400 سال تلاش دانست و گفت: این نظام تمایز ما را با دیگر کشورها روشن می کند که باید قدر آن را بدانیم.

وی افزود: نظام ولایت فقیه ریشه در اعتقادها و آرمان ها دارد و ولی، آزاداندیش ترین و پرحوصله ترین فرد در جامعه است که ما تجربه کرده ایم.

احمدی نژاد افزود: همه دوست دارند حاکمشان عالم، عادل، شجاع و دلسوز باشد، الحمدلله امام (ره) آمد و این نظام را با کمک خود ملت پایه گذاری کرد.

وی گفت: جمهوری اسلامی هیچ مشکل لاینحلی ندارد زیرا نظام طوری است که هر جا گیر کند کسی هست که آن را باز کند و چنین چیزی در هیچ جای دنیا نیست و به همین دلیل است که در جامعه نشاط و انگیزه و تلاش وجود دارد.

رئیس جمهور افزود: دولت می داند هر کاری که می کند هدر نیست بلکه به خزانه ملت و کشور می رود و آرزوهایش محقق می شود.

احمدی نژاد گفت: بر خودم وظیفه می دانستم که هم از رهبری عزیز و هم از این اصل مترقی (ولایت فقیه) دفاع کنم، رابطه ما با رهبری، رابطه شخصی و اعتقادی است یعنی هم علاقه شخصی است و هم تکلیفی است.

وی افزود: ولی، مانند پدر برای جامعه است چنانکه پیامبر فرمود ؛ من و علی پدر امتیم، و چه کسی دلسوزتر از ولی برای جامعه است؟

رئیس جمهور گفت: ولی متعلق به همه است، 75 میلیون نفر همه زیر این چترند مگر کسی اصرار داشته باشد که خود را از زیر این چتر بیرون بیندازد.

احمدی نژاد افزود: نظام ولایت فقیه نظام موفقی است و نمونه آن، این همه پیشرفت است که دیگران نمی توانند آن را باور کنند.

وی مثال زد: بانک جهانی سال گذشته می خواست ما را به بهانه پولشویی تحریم کند اما امسال مجبور شدند که از ما تعریف کنند.

رئیس جمهور افزود: البته اینها به آن معنا نیست که در گوشه و کنار اشکالی وجود نداشته باشد اما این نظام، نظامی است که تجربه شده است و همه ما باید کمک کنیم، راه دیگری مقابل بشر نیست، نظام ولایت فقیه راه جدیدی باز و امیدها را در دنیا زنده کرده است.

احمدی نژاد گفت: دولت نیز در همین مسیر است یعنی در مسیر ساختن، اعتلا و آبادانی. وی با اشاره به نقلی از امیر مؤمنان علی (ع) مبنی بر اینکه با پرهیزکاری، تقوا، اجتهاد و خودداری از آلوده شدن به آلودگی‌ها به ولی کمک کنید افزود: باید با همه وجود تلاش کنیم و اجتهاد یعنی آنکه شبانه روز بدویم تا نقص و فقر و مشکل نباشد.

رئیس جمهور گفت: راه را نیز تعریف کرده اند، یعنی پیشرفت و عدالت که ما باید در آن مسیر تلاش کنیم.

( متن کامل)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها