این دو قهرمان‌بزرگ تنیس، تاکنون 23‌بار با هم بازی کرده‌اند

رقابت نادال و فدرر کی پایان می پذیرد؟

راجر فدرر و رافائل نادال چندین سال است که در دنیای تنیس حرفه‌ای، رقابتی تماشایی دارند و حضورشان در رقابت‌ها سبب افزایش هیجان و اهمیت مسابقه‌های گوناگون بویژه گرنداسلم‌ها و رویدادهای مسترز شده است. در هر دوره مسابقه که این دو تنیس‌باز رقابت می‌کنند، تماشاگران به وجد می‌آیند و با اشتیاق به تماشای مبارزه تنیس‌بازان می‌پردازند. رقابت این قهرمان نامدار در هر مسابقه مورد توجه قرار می‌گیرد و از بازی‌های آنها با یکدیگر به عنوان مهم‌ترین مسابقات تاریخ تنیس نام می‌برند.
کد خبر: ۴۰۲۱۰۳

فدرر و نادال تنها تنیس‌بازانی‌ هستند که 6 سال متوالی در صدرنشینی رده‌بندی‌ بهترین‌های تنیس جهان با یکدیگر سهیم بوده‌اند.

از سال 2005 راجر فدرر، صدرنشین شد و چند سال صدرنشینی را حفظ کرد ، سپس جایش را به نادال داد.

نادال و فدرر تا پایان نیمه اول بهار امسال جمعا 23 بار با یکدیگر مسابقه‌ داده‌اند که نادال در 15 مسابقه پیروز شد و سهم فدرر از پیروزی‌ها 8 مسابقه بود. آخرین رویارویی آنها با هم در رقابت‌های آزاد سونی اریکسون 2011 رقم خورد که در آن نادال، فدرر 28 ساله را با قدرت شکست داد. فدرر که تا به حال 16 بار در گرنداسلم‌های تنیس قهرمان شده و پرافتخارترین تنیس‌باز تاریخ این رویدادهاست، اکنون در رده‌بندی بهترین‌های تنیس، وضع مساعدی ندارد و با حدود 1000 امتیاز اختلاف، پشت سر نوواک جوکوویچ، مکان سوم را در اختیار دارد. او برای این‌که در جدول رده‌بندی یک پله صعود کند و جایگاه دومی را به دست آورد، باید در تمام رقابت‌های معتبر شرکت کند و موفقیت‌های زیادی به‌دست‌ آورد تا بتواند دوباره خود را مدعی اصلی رافائل نادال بداند. اما جوکوویچ در وضعیت آرمانی به سر می‌برد و روز به روز وضع بهتری پیدا می‌کند. با توجه به جوانی جوکوویچ و تجربه خوبی که در رقابت‌های بزرگ تنیس به دست آورده، نزدیک شدن فدرر به او دشوار به نظر می‌رسد. آیا در سال جاری تجربه گرانقدر به مدد فدرر خواهد آمد؟

او تنها با اتکا به تجربه خود می‌تواند امیدوار باشد که به سطح رقابت با نادال برگردد. علاقه‌مندان تنیس بی‌صبرانه منتظرند که دوباره رقابت پرهیجان فدرر و نادال را در جدول‌ رده‌بندی برترین‌های تنیس و در مسابقه‌های مهم ببینند. فدرر هنوز امیدوار است به دوران اوج خود برگردد و رقابتی تازه را با نادال آغاز کند و او را شکست دهد. آیا او می‌تواند دوباره مرد شماره یک تنیس جهان شود؟ او ابتدا باید از جایگاه سوم صعود کند. در آن صورت دوباره رقیب اصلی تنیس‌باز اسپانیایی خواهد شد.

2 نفر به دنبال نادال

رافائل نادال همچنان مرد اول تنیس جهان است و جوکوویچ و فدرره امیدوارند او در مسابقات آینده بلغزد و جایش را بگیرند.جوکوویچ در جدول رده‌بندی جهانی،‌ گام‌به‌گام جلو آمده و استحکام یافته است. همین که در جمع 3 نفر اول جهان قرار دارد ، برایش افتخار و پیروزی بزرگی است. به نظر می‌رسد در ادامه سال 2011 سه ‌نفر اول تنیس جهان اگر جای یکدیگر را نگیرند، دست‌کم در موقعیت کنونی باقی خواهند ماند و دیگر تنیس‌بازارن در جدول رده‌بندی به آنها نزدیک نخواهند شد، زیرا نفر چهارم که اندی ماری اسکاتلندی است، با فدرر حدود 3 هزار امتیاز فاصله دارد.

فدرر، تنیس‌باز شماره یک سابق جهان، رکورد تداوم در صدرنشینی را در اختیار دارد. او 237 هفته متوالی تنیس‌باز شماره یک جهان بود تا این که رافائل نادال جای او را گرفت. فدرر مدتی در مکان دوم جدول رده‌بندی قرار داشت، اما نوواک جوکوویچ هم او را پشت سر گذاشت. نوواک هرگز مرد اول تنیس جهان نبوده است،‌ اما حالا که جایگاه دومی را تثبیت کرده به چشم‌انداز جایگاه اولی چشم دوخته است و در رقابت‌ها با آمادگی و قدرت زیادی شرکت می‌کند.

نوواک جوکوویچ از 5 سال پیش تاکنون در جمع 3 نفر اول تنیس جهان قرار داشته است و حالا بسیار انگیزه و امید دارد که تا پایان فصل جاری تنیس، رافائل نادال را از صدر پایین بکشد و جای او را بگیرد. پس از 3 نفر اول ‌به ترتیب اندی ماری، روبین سولدرلینگ و دیوید فرر قرار دارند. آنها خوب می‌دانند امسال نمی‌توانند به مکان سومی برسند و رقابتشان با یکدیگر است که در جدول رده‌بندی جای هم را بگیرند و نهایتا برای سال 2012 امیدوار شوند.

هر یک از آنها برای این که خود را به جایگاه سومی برسانند، دست‌کم به یک سال وقت نیاز دارند. اگر هر کدامشان در سال جاری و سال آینده جمعا در 5 گرنداسلم قهرمان شود، جای فد‌رر را خواهد گرفت که بعید به نظر می‌رسد، زیرا 3 نفر اول بویژه نادال و جوکوویچ اجازه نمی‌دهند تنیس‌بازان رده‌های چهارم تا ششم یا پایین‌تر، بیایند و براحتی در گرنداسلم‌ها پیروز شوند.

در دنیای حرفه‌ای و سخت تنیس که بازیکنان در مسابقات سنگین و طولانی شرکت می‌‌کنند، احتمالات را هم نباید نادیده گرفت. در وضعیت عادی دست‌کم امسال تغییر چندانی در جدول رده‌بندی بهترین‌های جهان ایجاد نخواهد شد، اما اگر بازیکنی در مسابقه‌های خود دچار اشتباهات زیاد شود یا طوری آسیب ببیند که چند مسابقه را از دست دهد، نفر بعدی شانس زیادی دارد که در جدول رده‌بندی او را پشت‌سر بگذارد.

فد‌رر در رویای فتحی دیگر

راجر فد‌رر، تنیس‌باز سوئیسی با کسب 16 مقام قهرمانی در گرنداسلم‌ها، همچنان در دنیای حرفه‌ای تنیس حضور دارد و با انگیزه زیاد در رقابت‌ها شرکت می‌کند. او در مسابقه‌ها عملکرد خوبی دارد، اما مساله این است که رقیبان جوان‌ترش نیز بسیار آماده‌اند و در چنین وضعی کار فدرر بسیار دشوار شده است. آیا او امسال می‌تواند در یک گرنداسلم قهرمان شود؟

او بجز رقابت‌های تنیس آزاد فرانسه، 2 گرنداسلم ویمبلدون و نیویورک را هم در پیش دارد. با این که گرنداسلم‌های زیادی را برده، هنوز تشنه پیروزی در این مسابقه‌های جایزه بزرگ است. البته این مرد سوئیسی خوب می‌داند که کسب حتی یک عنوان قهرمانی دیگر در گرنداسلم‌ها برایش چقدر دشوار است.

در اولین گرنداسلم سال در ملبورن، جوکوویچ با اقتدار قهرمان شد و در مصاف با فد‌رر پیروزی خیره‌کننده‌ای مقابل او داشت. بجز جوکوویچ، نادال نیز سد محکمی مقابل فد‌‌رر در گرنداسلم‌هاست. حالا فد‌رر بخوبی از این موضوع آگاه است که شکست دادن نادال و جوکوویچ کاری سخت است و مانند چند سال پیش نمی‌تواند با قدرت و امیدواری زیاد مقابل آنها بایستد.

فد‌رر در سال 2010 تنها در یک گرنداسلم، آن هم در آغاز سال پیروز شد که مسابقات آزاد ملبورن بود. در ‌3 گرنداسلم دیگر سال 2010 شکست خورد و در رقابت‌های ملبورن 2011 نیز نتوانست به مقام قهرمانی برسد. او در مرحله یکچهارم گرنداسلم پاریس مقابل روبین سودرلینگ شکست خورد و در ویمبلدون که رقابت‌ها در زمین چمن برگزار می‌شود و فد‌رر متخصص بازی در این نوع زمین است مغلوب توماس برویچ شد و در مرحله نیمه‌نهایی مسابقات آزاد نیویورک نتوانست مقابل جوکوویچ تاب بیاورد.

Livetennisguide / مترجم: جهانگیر چراتی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها