به دنبال انتشار گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه حقوق بشر و پس از ابراز نگرانی شدید هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه، از وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشر چین در 20 فروردین ماه، مقامات پکن در اقدامی تلافی‌جویانه با انتشار گزارشی با عنوان سوابق نقض حقوق بشر آمریکا تا سال 2010 میلادی از واشنگتن خواستند تا از فرافکنی در این زمینه دست بردارد.
کد خبر: ۳۹۶۹۱۱

کلینتون در اظهارنظر خود در دور جدیدی از مجادلات سیاسی پکن و واشنگتن ابراز داشته است که چین در سال گذشته میلادی تلاش خود برای کنترل فعالان سیاسی و اجتماعی، رسانه‌ها و دسترسی آزاد به اینترنت را افزایش داده و در مناطقی مانند تبت به سرکوب‌های گسترده دست زده است. در این خصوص بازداشت و زندانی کردن بسیاری از وکلا، فعالان حقوق بشر، نویسندگان، روشنفکران و هنرمندان ازجمله «آی ویوی» هنرمند چینی و «لیوشیائو بو» برنده جایزه صلح نوبل سال 2010، نشانه‌هایی از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در چین قلمداد شده است.

پکن در واکنش به گزارش مذکور و اظهارات کلینتون، آمریکا را به دلیل ایجاد خسارات سنگین در جنگ عراق و افغانستان مورد انتقاد شدید قرار داده و خواستار رعایت حقوق بشر از سوی کاخ سفید شده است. در ادامه دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین در 21 فروردین ماه با انتشار گزارش سوابق نقض حقوق بشر آمریکا تا سال 2010 میلادی اعلام کرد که آمریکا در طول سال‌های گذشته، خود بزرگ‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در جهان بوده است. در این گزارش آمده است که آمریکا با آغاز جنگ در عراق تاکنون موجب کشته یا زخمی شدن نزدیک به 300 هزار نفر در عراق شده است. همچنین نیروهای ناتو به رهبری آمریکا تا سال 2009 میلادی نزدیک به 550 هزار نفر غیرنظامی را در افغانستان کشته‌اند. بر پایه این گزارش هونگ لئی سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که آمریکا باید بر موضوعات حقوق بشر خود متمرکز شود و دخالت در امور دیگران را متوقف کند.

به نظر می‌رسد مقامات چینی در چارچوب واکنش و پاسخ به حملات حقوق بشری واشنگتن، از مدت‌ها قبل در تدارک تهیه و انتشار گزارش نقض حقوق بشر آمریکا بوده‌اند. گزارش مذکور که در شش بخش امنیت جانی و مالی، حقوق اتباع سیاسی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق زنان و کودکان، تبعیض نژادی و حقوق بشر تنظیم شده است به صورت جامع و مستدل آمریکا را به عنوان بزرگ‌ترین نقض‌کننده حقوق بشر در جهان معرفی می‌کند.

افزون بر این، در گزارش مذکور آمده است که آمریکا همواره از موضوع حقوق بشر به مثابه ابزار سیاسی برای مخدوش کردن تصویر دیگر ملت‌ها و رسیدن به اهداف راهبردی خود استفاده کرده است. بنابراین واشنگتن نمی‌تواند به عنوان مرجع و دادگاه حقوق بشر در دنیا مورد خطاب قرار گیرد در صورتی که آمریکا هر سال با گزارشاتی دور از واقعیات موجود درونی کشورها، آنها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کند.

این اقدامات به روشنی نشانگر دورویی آمریکا در عمل به سیاست دوگانه در زمینه حقوق بشر و راهبردهای
شرورانه برای دست یافتن به برتری جهانی به بهانه حقوق بشر است.

منبع: ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها