قیمت خودروی دنا با توجه به نوع موتور و امکانات آن بین 14 تا 25 میلیون تومان خواهد بود

رونمایی از چهارمین خودروی ملی

چهارمین خودروی ملی که از آن به مجهزترین خودروی تولید داخل تعبیر می‌شود، دیروز به طور رسمی رونمایی شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، تمام مراحل ساخت خودروی «دنا» توسط متخصصان ایرانی انجام گرفته و آن گونه که گفته می‌شود حتی از شرکت‌های خارجی مشاوره نیز گرفته نشده است.
کد خبر: ۳۹۶۶۹۹

«دنا» نام بلندترین قله رشته‌کوه‌های زاگرس است که در 35کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج در شهر «سی سخت» جای گرفته است. شهرستانی که این قله در آن قرار دارد نیز دنا نام دارد. این قله به ارتفاع 4448 متر پس از دماوند دومین قله فلات ایران است و اکنون نام آن بر چهارمین خودروی ملی ایران جای گرفته است. با این حال اضافه شدن این قید که پلت فرم این خودرو متعلق به سمند است، این احتمال را ایجاد می‌کند که دنا را نتوان خودروی مستقلی به حساب آورد بلکه آن مدلی جدید از گروه سمند مانند سمند سورن یا سمند لیموزین باشد. با این حال جلوپنجره دنا با سمند کاملا متفاوت است، اما با وجود تغییر فرم چراغ‌های عقب و برش درها نمای کلی خودرو همان سمند را به ذهن تداعی می‌کند. وقتی نگاهی داخل خودرو بیندازیم نیز شباهت درون آن به سمند بیشتر به چشم می‌آید. با این حال «دنا»در مقایسه با سمند از امکانات بسیار بیشتری از 3جنبه رفاهی، عملکردی و ایمنی برخوردار است. از جنبه رفاهی تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی، سامانه ورود بدون کلید، آینه‌های برقی و سامانه کمک پارک عقب، مهم‌ترین آپشن‌های آن است. برخورداری از سامانه الکترونیکی مالتی‌پلکس، قابلیت تجهیز به سامانه ناوبری ماهواره‌ای، سامانه ویژه ضدسرقت و قابلیت تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو نیز مهم‌ترین آپشن‌های عملکردی آن است. از مهم‌ترین ویژگی‌های ایمنی دنا نیز می‌توان به استانداردهای ایمنی تصادف از پهلو و جلو، 2 کیسه هوا برای راننده و کمک‌راننده، ترمز ضدقفل (ABS)‌ و ستون فرمان جمع شونده در تصادف اشاره کرد.

مدل‌های دنا

آن گونه که اعلام شده، دنا در 2 مدل ال ایکس و ای ال ایکس از آذرماه به تولید آزمایشی رسیده و از اسفند 90 به بازار عرضه می‌شود. مدل ال ایکس معمولی است و بین 14 تا 18 میلیون تومان قیمت خواهد داشت. اما مدل ای ال ایکس که لوکس‌تر به شمار می‌رود بین 18 تا 25 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است. مصرف سوخت دنا در سیکل ترکیبی حرکت (جاده ـ خیابان)‌ 4/7 لیتر در هر یکصد کیلومتر است. 3 نوع موتور روی دنا نصب می‌شود؛ موتور EF7 بنزینی، موتور توربو شارژ و موتور گازسوز این خودرو روی پلت فرم ابعادی کلاس D ساخته شده است. گیربکس دنا نیز فعلا دستی است که گیربکس اتوماتیک آن در دست طراحی است. این خودرو در زمان 9/11 ثانیه از شتاب صفر به 100 می‌رسد و در زمان 41/18 ثانیه قادر است مسافت 400 متری را طی کند. «دنا» قابلیت کسب استاندارد آلایندگی یورو 4 را داراست.

دنا فعلا پیش‌فروش نمی‌شود

وزیر صنایع و معادن در حاشیه مراسم رونمایی از خودروی دنا گفت: خودروسازان حق پیش‌فروش خودروهای رونمایی شده تا قبل از تجاری‌سازی آنها را ندارند.به گزارش ایرنا، علی‌اکبر محرابیان تصریح کرد: در شورای سیاستگذاری خودرو مصوب شده است خودروهایی که رونمایی می‌شوند تا تجاری‌سازی کامل حق پیش‌فروش نخواهند داشت و این موضوع شامل خودروی دنا نیز خواهد شد.وی سپس به پیش‌فروش خودروی تیبا اشاره کرد و گفت: این خودرو از خودروهای خوب تولید داخل به شمار می‌رود که پس از رونمایی پیش‌فروش آن آغاز شد، اما تاکنون بخش عمده آن به مشتریان تحویل شده و بقیه نیز بزودی تحویل مشتریان خواهد شد.وزیر صنایع و معادن در ادامه خودروی دنا را به عنوان لوکس‌ترین خودروی ایرانی توصیف کرد و گفت: امیدوارم این خودرو مورد پسند مشتریان قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها