روز سه شنبه 30 فروردین ماه مصادف با اولین سالروز درگذشت حمیده خیرآبادی هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون ایران است.
کد خبر: ۳۹۶۴۹۹

به گزارش ایسنا، حمیده خیرآبادی با نام مستعار(نادره) رکورد دار بازیگری در سینمای ایران، در بیش از دویست فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت و سه بار نیز نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل از جشنواره فیلم فجر شد.

این بازیگر فعالیت هنری را با ایفای نقشی در تئاتر سال 1336 شروع کرد و بازیگری در سینما را با فیلم «میهن پرست» در سال 1332 آغاز نمود و از جمله فیلم‌های مطرح او می توان به «طوقی» ، «اجاره نشین‌ها»، «مادر»، «بانو»، «هنرپیشه» و «روز واقعه» اشاره کرد.

خیر آبادی در دو دهه 60 و 70 در نزدیک به 40 فیلم حضور پیدا کرد و در سالهای آخر حیاتش تنها در دو فیلم «توکیو بدون توقف» و «سرود تولد» مقابل دوربین رفت و در حالیکه قرار بود پس از شش سال خانه نشینی مقابل دوربین ابوالحسن داودی در سریال «زمین انسان‌ها» برود سال گذشته در سن 86 سالگی از دنیا رفت.

از حمیده خیرآبادی در سال 86 در جشن بازیگران سینمای ایران تقدیر شد.

پیکر این هنرمند در سکوت خبری روز 31  فروردین 89 در قطعه 66 ردیف 69 بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

ثریا قاسمی فرزند این بازیگر درباره‌ خاکسپاری مادرش گفته بود:« من می‌خواستم ایشان پس از پنجاو‌چندسال تلاش اضطراب‌آلود برای رسیدن به مکان فیلمبرداری، با آرامش به مقصد همیشگی خود برسند. می‌خواستم همه لبخند دل‌نشین و زیبای ایشان یادشان بماند و...»

عزت‌الله انتظامی درباره خیرآبادی گفته است:«فکر نمی‌کنم در سینمای ایران چهره و بازی حمیده خیرآبادی تکرار شود و هنرپیشه‌ای مانند او نداریم. وی در کارش بسیار درخشان ظاهر می‌شد. بین سال 1323 تا 1326 در تئاتر «فرهنگ» با هم همکاری داشتیم و از همان موقع ایشان جز بازیگران تئاتر بودند که بسیار شیرین بازی می‌کردند و تماشاگران زیادی داشتند.»

محمدعلی کشاورز هم که در فیلم‌های مختلفی با حمیده خیرآبادی همکاری داشته او را زنی بسیار فهمیده، باشعور و فوق‌العاده بود خواند و گفته است: «او هنرمندی بود که نمی‌توان جایگزینی برایش پیدا کرد. سال‌های سال برای فرهنگ و هنر کشور تلاش و شرافتمندانه کار کرد.»

علی نصیریان با اشاره به پنج، شش دهه تلاش و حضور حمیده خیرآبادی در هنر ایران گفته بود: «با کمال تأسف در هیچ فیلمی با هم هم‌بازی نبودیم ولی نسبت به ایشان ارادت دارم و کار ایشان را می‌پسندم و قرار بود در سریال « زمین انسانها» یک سکانس با هم بازی کنیم، اما این فرصت متاسفانه فراهم نشد.»

حمیده خیرآبادی متولد 1303 بود و در سن 86 سالگی درگذشت.

از جمله فیلم‌های و مجموعه‌های تلویزیونی او می‌توان به «پدرسالار»، «تلخ‌وشیرین»، «خانه سبز»، «همه فرزندان من» و «پدر خوانده»، «الماس 33» ، «تحفه هند»، «دختر شاه پریان» ، «شب فرشتگان»، «حسن کچل»، «رضا موتوری» ، «اجاره‌نشین‌ها» ، «خانه ابری» ، «ریحانه»، «مادر» ، «شب بیست‌ونهم» ، «بانو» ، «جیب‌برها به بهشت نمی‌روند» ، «مریم و میتیل»، «کلاه قرمزی و پسر خاله»، «روز واقعه»، «روزی که خواستگار آمد»، «بازیگر» و .... نام برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها