سرگیجه، تشنج،از علائم سکته مغزی

وقتی بخشی از مغز می‌میرد

مغز انسان ارگانی بسیار حساس و حیاتی است و وظایف بی‌شماری نیز بر عهده دارد. به همین دلیل نیز باید همیشه به فکر سلامت آن بود و از عوامل خطرساز در این رابطه دوری کرد. یکی از مشکلات متداول بروز سکته مغزی است که نگرانی‌های زیادی نیز ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۳۹۶۱۰۳

سکته مغزی بیشتر میان افراد مسن دیده می‌شود و افراد جوان در شرایط عادی با چنین مشکلی روبه‌رو نخواهند شد. دکتر سیدعبدالرضا طبسی، متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب با اشاره به این نکته که سکته مغزی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مغز و اعصاب است که انسان‌ها را درگیر می‌کند، به جام‌جم می‌گوید: «سکته مغزی جزو شایع‌ترین علت‌های مرگ و میر انسان‌ها به شمار می‌آید و همان طور که مشخص است دلیل بروز آن گرفتاری در رگ‌های مغز است.»

علت وقوع سکته مغزی

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با ذکر این‌که سکته مغزی به 2 علت رخ می‌دهد، می‌افزاید: «سکته مغزی یا به علت گرفتاری در رگ و در نتیجه مختل شدن جریان خون ایجاد می‌شود یا ناشی از پارگی رگی است که خونریزی مغزی ایجاد کرده است. دلیل سکته مغزی هر کدام از این موارد که باشد، باید دقت داشت که با وقوع سکته مغزی بیمار در خطر مرگ و میر قرار خواهد گرفت.»

وی یادآور می‌شود: «باید توجه داشت که در صورت وقوع سکته مغزی قسمتی از مغز که درگیر ضایعه شده، درواقع می‌میرد. در نتیجه قسمتی از بدن که از آن مرکز فرمان حرکتی، هوشیاری، تعادل و... می‌گیرد، دچار اشکال شده و بیمار را با مشکلات و عوارضی دیگر روبه‌رو می‌سازد.»

به گفته دکتر طبسی، سلول‌های عصبی از جمله سلول‌هایی هستند که وقتی می‌میرند، دیگر برگشتی برای آنها وجود ندارد و برای همیشه مرده باقی خواهند ماند.

این پزشک متخصص با اشاره به اهمیت پیشگیری و درمان به موقع می‌گوید: «با توجه به اثرات و عوارض سکته مغزی، مهم‌ترین نکته این است که نگذاریم انسان دچار سکته مغزی شود و اگر چنین اتفاقی افتاد، فرد را خیلی سریع به پزشک متخصص و مراکز تخصصی مغز و اعصاب برسانیم تا درمان‌های لازم صورت گیرد.»

سکته مغزی را بشناسیم

دکتر طبسی در رابطه با شناخت سکته مغزی و علائم آن توضیح می‌دهد: «باید سکته مغزی را بشناسیم و بدانیم که سکته ممکن است به صورت سرگیجه، تشنج، استفراغ‌های مکرر، دوبینی یا شل شدن نیمی از بدن یا یکی از اندام‌ها خودش را نشان دهد.»

وی با اشاره به این‌که مردم تنها شل شدن عضوی از بدن را نشانه سکته مغزی می‌دانند، می‌افزاید: «البته باید توجه داشت که برخی از سکته‌های مغزی مانند سکته ساقه مغز متاسفانه علامت زیادی ندارد.

در این شرایط علائم تنها شامل بی‌حالی، استفراع و سرگیجه است که به راحتی نادیده گرفته شده و در نتیجه بیمار در معرض خطرات جانی قرار گیرد. درواقع ساقه مغز یکی از مراکز حیاتی و مهم است که اگر درمان به موقع صورت نگیرد، بیمار را از بین خواهد برد.»

از بروز سکته مغزی پیشگیری کنیم

این پزشک متخصص با اشاره به اهمیت پیشگیری از سکته مغزی، عوامل خطرساز در این زمینه را نام برده و می‌گوید: «عواملی مانند چاقی، فشار خون بالا، مصرف سیگار، دیابت، چربی خون بالا، نرسیدن مواد غذایی، ورزش نکردن و بی‌تحرکی و همچنین دود سیگار می‌توانند زمینه‌ساز بروز سکته بوده و احتمال آن را افزایش دهند. بنابراین باید با درمان به موقع از این عوامل دوری کرده و حتی اگر لازم است با مصرف دارو از بروز سکته مغزی پیشگیری کنیم.»

دکتر طبسی با ذکر اهمیت درمان فشار خون بالا یادآور می‌شود: «فشار خون بالا را به عنوان قاتل خاموش می‌شناسند. به این معنی که فشار خون ساکت و در خاموشی مطلق بیمار را درگیر کرده و می‌تواند او را از بین ببرد. بنابراین باید به تمامی این عوامل خطرساز دقت داشته و از آنها دوری کنیم.»

وی تاکید می‌کند: «باید با رعایت اصول تغذیه صحیح، تحرک و ورزش منظم، کنترل قند خون، فشار خون و چربی خون به فکر سلامتی خود بوده و از بروز عوامل ذکر شده پیشگیری کنیم. بنابراین همیشه باید مواظب بود تا هیچ وقت دچار سکته مغزی نشویم. چراکه در صورت ابتلا به سکته مغزی شرایط بسیار سخت شده و عوارض ناخوشایندی ایجاد خواهد شد.»

وی می‌گوید: «در صورت ابتلا به سکته مغزی، فقط و فقط باید به سرعت به مراکز تخصصی مغز و اعصاب مراجعه کرد .»

درمان عوارض سکته مغزی

دکتر طبسی ادامه می‌دهد: «در صورت بروز سکته مغزی، در مراکز درمانی و تخصصی مغز و اعصاب اقدامات درمانی شامل از بین بردن و درمان عوامل خطرساز، درمان بافت مغزی ـ البته بافت مرده هیچ وقت قابل برگشت نیست و تنها باید التهاب و وسعت آن را کاهش داد ـ و برگرداندن اندام فلج شده به کمک فیزیوتراپی، شنا و آب درمانی صورت می‌گیرد.»

نیلوفر اسعدی بیگی
‌ گروه سلامت

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها