زیلو که از صنایع دستی منحصر به فرد میبد است و شهرتی جهانی دارد قریب 20 سال است که در رکود بسر می‌برد و چشم انتظار حمایت ویژه مسوولان میراث فرهنگی است.
کد خبر: ۳۹۵۹۲۷

به گزارش مهر، یکی از قدیمی‌ترین دستبافت‌های بشر زیلو است که قدمت آن را به پیش از اسلام نسبت می‌دهند و میبدی‌ها نیز بافت زیلو را به خود نسبت داده‌اند.

از بافت زیلو در میبد مدرک مستندی در دست نیست، اما بقایای قدیمی‌ترین زیلوی بافت میبد که قدمت آن به سال 808 هجری می‌رسد تا چندی پیش در مسجد جامع این شهر بود. نیمی از این زیلو که بیش از 600 سال قدمت دارد، فرسوده شده است و به عنوان زیرانداز در زیر زیلوی دیگر که قدمت آن نیز بیش از 100 سال است، استفاده می‌شده است که البته هم‌اکنون در موزه زیلوی میبد نگهداری می‌شود.

اما این زیلو که به واقع یکی از صنایع دستی منحصر به فرد میبد به شمار می‌رود و شهرتی جهانی دارد، سال‌هاست که در مظلومیت مانده و رکودی 20 ساله گریبان آن را گرفته است.

فرماندار میبد در مورد صنعت زیلوبافی گفت: این صنعت منحصر به شهرستان میبد است، اما متاسفانه در طول 20 سال گذشته با رکود بسیاری مواجه شده است.

محمدرضا رجایی افزود: یکی از این دلایل، قیمت زیلو است که نسبت به فرش‌های دستی از قیمت بالایی برخوردار است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: گرایش مردم به سرمایه‌گذاری در این صنعت کم است و تولید سنتی آن بسیار زمان بر و طاقت‌فرساست. از طرفی نسبت به کار سخت و زمان زیادی که برای بافت زیلو به شیوه سنتی گذاشته می‌شود، درآمد آن زیاد نیست به همین دلیل جوانان میبدی تمایلی به تولید آن و ورود به این عرصه ندارند.

وی تاکید کرد: زیلو زمانی می‌تواند موفق عمل کند که مورد حمایت دولت و میراث فرهنگی باشد. آنگاه امکان گرایش جوانان به فراگیری این هنر افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از اقداماتی که می‌تواند زیلوی میبد را از این وضعیت رکود خارج کند، اطلاع‌رسانی و تبلیغات صحیح است.

بسیاری از مردم بویژه گردشگران، زیلو را به درستی نمی‌شناسند در حالی که با تبلیغات صحیح همچنین بسته‌بندی‌های زیبا می‌توان بازار بسیار خوبی بویژه در میان گردشگران خارجی برای این هنر ایجاد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها