کتاب سلامت

پارکینسون

کد خبر: ۳۹۵۳۸۷

این بیماری معمولا در دهه 50 یا 60 زندگی بر اثر تحلیل رفتن سلول‌های عصبی دارای رنگدانه در مغز ایجاد می‌شود و می‌تواند بدون هیچ تغییری به مدت چند ماه یا حتی چند سال باقی بماند؛ اما در اغلب بیماران، بیماری پیشرفت کرده و وضعیت آنها بدتر می‌شود. البته ذکر این نکته ضروری است که پارکینسون به ندرت باعث کم شدن قابل توجه عمر فرد می‌گردد.

در مراحل پیشرفته‌تر بیماری، لرزش، کند شدن و سفتی حرکات ممکن است هر دو دست و هر دو پا را گرفتار کند؛ در این شرایط صحبت‌های بیمار نامشخص و بریده بریده شده، بدن او به حالت خمیده درآمده و قدم‌هایش خیلی کوتاه و راه رفتن برای بیمار دشوار و مستعد زمین خوردن می‌شود.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که چه افرادی به بیماری پارکینسون دچار می‌شوند؛ در پاسخ این سوال باید گفت هر فردی از هر طبقه اجتماعی و از هر نژادی در سر تا سر دنیا ممکن است به این بیماری مبتلا شود. البته احتمال ابتلا با افزایش سن بالا می‌رود اما باید بدانیم سن تنها دلیل بروز این بیماری نیست. به ‌طور کلی از هر 1000 نفر یک نفر به پارکینسون دچار می‌شود، اما در افرادی که بیش از 70 سال سن دارند، از هر 100 نفر یک نفر به این بیماری مبتلا می‌گردد. لازم به ذکر است مردان و زنان نیز به ‌طور یکسان ممکن است به پارکینسون مبتلا شوند. نکته دیگر این که پارکینسون به ندرت از طریق ارث منتقل می‌شود. یادآوری این نکته نیز ضروری است که ناتوانی‌های ایجاد شده در افراد مبتلا به پارکینسون چندین سال به صورت خفیف باقی مانده و طی این مدت، فرد قادر است به فعالیت‌های طبیعی و روزمره خود ادامه دهد.

با توجه به مواردی که خواندید، به نظر می‌رسد کسانی که در خانواده خود افراد مسنی دارند لازم است نسبت به این بیماری اطلاعاتی داشته باشند.

انتشارات عصر کتاب، چاپ دوم کتاب «پارکینسون» را منتشر کرده است.

در این کتاب مواردی چون علایم و نشانه‌ها، نحوه تشخیص، درمان دارویی، انواع عمل‌های جراحی، رژیم غذایی بیمار، اثرات روانی پارکینسون، افسردگی و گیجی و توهمات و مراقبت از بیمار توضیح داده شده است.

کتاب پارکینسون را دکتر جان پیرس نوشته و دکتر فرهاد همت‌خواه ترجمه‌اش کرده است. این کتاب با 1500 تومان قابل خریداری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها