هندوستان کشور رنگ ها و ادیان و مذاهب گوناگون است. دین هندو جزو مهم ترین ادیان این کشور پر نقش و نگار به شمار می رود. هندوها، طی مراسم و جشن های گوناگون خدایان و الهه های خود را می پرستند.
کد خبر: ۳۹۴۱۶

یکی از این جشن ها که در اواسط ماه آوریل برگزار می شود، به جشن شیوا گاجان موسوم است.
شیوا یکی از خدایان اصلی هندوها- سمبل ویرانی ، رقص و در عین حال حمایت از طبیعت به شمار می رود.
شیوا، در نقش الهه ویرانگری ، گردن بندی از اسکلت بر گردن دارد و شیاطین بر گرد او جمع شده اند.
جشن شیوا گاجان ، برای دعا بر درگاه چندین خدا، به هنگام بدر کامل ماه برگزار می شود.
از مهم ترین خدایانی که این جشن پرستش می شوندعبارتند از شیوا، دارما تاکور، و الهه نیل.
هدف از برگزاری عید شیوا گاجان ، ابراز شادی برای ازدواج مجدد خورشید با زمین است.
گویی هندوها دراین مراسم ، می خواهند خورشید را خشنود کنند و با قربانی کردن به درگاه خدایان گوناگون به نحوی خورشید را رام خویش گردانند تا در فصل گرما به آنان و محصولات مزارعشان گزندی وارد نیاورد، هندوها در این جشن دعا می کنند تا در ماه چایترا، موسوم به ماه خشکسالی ، باران ببارد.
جشن شیوا گاجان در پرستشگاه های مخصوص شیوا، برگزار می شود. و معمولا هندوهای بسیار معتقد و مومن در این جشن شرکت می کنند.
به کسانی که در این مراسم شرکت می کنند، و از اجرای آئین سوگند، از گوشت قربانی می خورند ، عنوان «سانیاسی» ( زاهد و پارسا) اطلاق می شود.
افراد مزبور خود را در لباسی موسوم به «اوتوری» می پیچند و هر یک چوب دست بلندی در دست می گیرند.در دین هندو تحمل رنج جسمانی یکی از مهم ترین بخش های مراسم مذهبی را تشکیل می دهد.
india-.jpg

چرا که هندوها معتقدند آدمی از طریق رنج جسمانی پاک و منزه می شود. بر همین اساس طی برگزاری جشن شیوا گاجان ، شرکت کنندگان هر یک به نحوی در صدد بر می آیند تا جسم خویش را به هر وسیله ای که شده ،در رنج و عذاب قرار دهد تا هرچه بیشتر دعاهایش در درگاه شیوا مورد اجابت قرار گیرد. که از جمله می توان به سوراخ کردن زبان به وسیله ناخن ، تیغه های تیز و نازک آهنی و یا سوزن ونیز راه رفتن بر روی زغال گداخته و پریدن بر روی خار و...اشاره کرد.
در روز برگزاری جشن تمامی افراد شرکت کننده از پرستشگاه ها بیرون آمده و به دهکده های اطراف می روند که معمولا یکی از افراد شرکت کننده ، نقش شیوا را بازی می کند و دیگری به هیبت گائوری در آمده و مراسم مخصوص رقص هندوها را اجرا می کنند.
در طی جشن اشعار و غزلیاتی خوانده می شود که بیانگر داستان های اساطیری و مذهبی در مورد شیوا است و اینکه چگونه خواب شیوا آشفته می شود و ماجرای ازدواج او و دیگر اتفاقاتی که برای او رخ می دهد را روایت می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها