کلاه کرکی به عنوان صنایع دستی استان خراسان شمالی که بیشترین خریداران آن روس‌ها هستند به نام هنرمندان شهرستان گرمه این استان در فهرست آثار یونسکو ثبت می‌شود.
کد خبر: ۳۹۳۱۸۵

به گزارش مهر، کلاه کرکی را شاید بتوان یکی از گرم‌ترین کلاه‌های دستبافت نامید که از مدت‌ها قبل در رنگ‌های مختلف بافته می‌شد.

این هنر از هنرهای دستی خاص و کهن شهرستان‌های گرمه و جاجرم در استان خراسان شمالی است که ماده اولیه آن کرک بز بوده و به صورت کاملا خام و خود رنگ استفاده می‌شد.

پوست خریداری شده با آب و پودر صابون شسته می‌شود. پوست شسته شده را برای خشک شدن یک شبانه روز زیر خاکستر مدفون می کنند. کرک پشم را برای تولید نخ با دست جدا کرده و با کمک چرخ ریسندگی نخ مورد نیاز برای بافت کلاه کرکی را مهیا می‌کنند.

مراحل بافت آن بسیار ساده، بدون دخالت ماشین یا ابزار خاص و تنها توسط 5 عدد میل چوبی انجام می‌شود. اما مهم‌ترین خاصیت این کلاه، غیرقابل نفوذ بودن در برابر سرما، نم و رطوبت است که باعث شده تاکنون کاربرد خود را حفظ کند.

علی‌اصغر علیمرادی، هنرمند صنایع دستی در استان خراسان شمالی با بیان این‌که کلاه کرکی این استان بتازگی در فهرست ملی ثبت میراث ناملموس شده است، گفت: این کلاه به دلیل داشتن حفاظ روی گوش در اصطلاح محلی به کلاه گوشی نیز معروف است.

علیمرادی گفت: کلاه‌های دوره‌ای و گوشی بیشترین نوع کلاه‌های کرکی هستند که از سوی خریداران مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وی خریداران خارجی این کلاه را روس‌ها دانست و گفت: تنها افرادی که شناخت کامل از این نوع کلاه داشته باشند، از خریداران اصلی کلاه‌کرکی هستند.

علیمرادی با اعلام این‌که در شهرستان گرمه مردان و زنان زیادی در خانه‌های خود این کلاه را می‌بافند، بیان کرد: جنس اصلی این کلاه از کرک گوسفند است، اما امروزه ابریشم مصنوعی نیز در بافت آن دخالت دارد، ولی کارایی کلاهی که با کرک گوسفند بافته می‌شود را ندارد. حتی مردان قدیمی هم بر این باورند که کلاه کرکی خاصیت ضد درد دارد و آرامش‌بخش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها