رئیس سازمان بهره‌وری انرژی ایران در رابطه با افزایش شدید هزینه‌های برق مصرفی خانوارها با بکار بستن کولرهای گازی هشدار داد.
کد خبر: ۳۹۳۰۳۱

سعید مهذب ترابی در گفتگو با مهر با اشاره به گرم شدن تدریجی هوای کشور گفت: استفاده بی رویه و نامتناسب با نیاز واقعی و شرایط محیطی، باعث افزایش چند برابری هزینه‌های برق مصرفی مشترکان شبکه برق کشور خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران(سابا) افزود: توان مصرفی کولرهای گازی استاندارد، حدود 4 برابر کولرهای آبی است، لذا در صورتی که یک مشترک خانگی تهرانی که در سال گذشته به طور متوسط در ماههای مرداد و شهریور حدود 670 کیلووات ساعت برق مصرف  کرده باشد، یک کولر گازی دیگر را به مدت 5 ساعت در روز و برای 30 روز در هر ماه روشن کند، بهای برق مصرفی قابل پرداخت آن تا 3 برابر افزایش می‌یابد.

وی در مورد روش بهینه برای کاهش هزینه‌های برق مصرفی همزمان با در امان بودن از گرمای تابستان تصریح کرد: اصولا طراحی سیستم های سرمایش برای هر منطقه، تابع شرایط فنی و اقتصادی است و در این دسته‌بندی، کولرهای گازی در مناطق گرمسیر و مرطوب کاربرد دارند که وزارت نیرو نیز نرخ برق مصرفی این مناطق را برای رفاه حال مشترکان به صورت مخفف محاسبه می نماید.

به گفته مهذب ترابی، بدیهی است برای مناطق دیگر کشور باید از سیستم های متناسب با شرایط جغرافیایی و اقلیمی و با توجه به هزینه های برق مصرفی، استفاده کرد و استفاده از کولرهای گازی در مناطقی که دارای تعرفه مخفف گرمسیری نیستند، به نوعی قبول هزینه های بیشتر برق مصرفی است.

وی در پاسخ به این سئوال که مشترکان مناطق گرمسیر و مرطوب باید برای خرید یک کولر گازی خوب چه نکاتی را در نظر بگیرند، خاطرنشان کرد: امکان مدیریت بر هزینه های برق مصرفی بسیار ساده است، بر همین اساس مردم باید کولرهای گازی را از مبادی و فروشگاههای معتبر تهیه کرده و حتما توجه داشته باشند که کولرهای خریداری شده دارای برچسب انرژیA باشند.

مهذب ترابی تاکید کرد: کاربرد این توصیه سبب می شود تا 40 درصد در هزینه برق مصرفی سرمایشی مشترکان صرفه جویی شود و کولر منصوبه دچار مشکلات و نقص نشود. در این میان مشترکان باید ظرفیت کولر گازی را متناسب با مساحت فضایی که نیاز به برودت دارد، انتخاب کنند.

وی خاطرنشان کرد: در این میان برای مساحت بین 32 تا 37 مترمربع باید از کولر گازی با ظرفیت 9000Btu/n، مساحت 38 تا 41 مترمربع از کولر گازی با ظرفیت 10000Btu/n، مساحت 42 تا 50 مترمربع از کولرگازی با ظرفیت 12000Btu/n، مساحت 51 تا 64 مترمربع از کولر گازی با ظرفیت 14000Btu/n، مساحت 65 تا 91 مترمربع از کولر گازی با ظرفیت 18000Btu/n و مساحت 92 تا 117 مترمربع از کولرگازی با ظرفیت 24000Btu/n استفاده شود.

مدیرعامل سابا اظهار داشت: کولرهای گازی در سه کلاس منطقه ای گرمسیر، معتدله و سردسیر تقسیم می شوند، بنابراین باید زمان خرید مشترکان متناسب با آب و هوای محل زندگی خود کولر را انتخاب کنند.

وی همچنین در مورد کاهش هزینه برق مصرفی در مناطقی که نیاز است از کولرهای گازی استفاده کنند، گفت: نصب اینورتر در کولر گازی پنجره‌ای باعث افزایش راندمان آنها می‌شود، ضمن اینکه تمیز بودن کندانسور کولر به لحاظ عبور جریان هوا تا میزان زیادی از جریان برق مصرفی کولر می کاهد.

به گفته مهذب ترابی، نصب کندانسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آنها خواهد شد، در صورت امکان کولر گازی باید در مسیر باد نصب شود، چراکه این کار باعث انتقال حرارت بهتر در کندانسور شده و در نتیجه افزایش بازده و کاهش مصرف انرژی را به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل سازمان بهره وری انرژی ایران خاطرنشان کرد: باید تلاش شود که محوطه پشت کولر دارای فضای مناسبی جهت گردش هوا باشد، ضمن اینکه درزگیری مناسب اطراف کولر، قرار نداشتن در معرض تابش مستقیم خورشید، سرویس به موقع و تمیز نمودن فیلترهای هوا و رادیاتور، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف انرژی الکتریکی دارند.

وی اظهار داشت: نکته قابل توجه این است که در شهرهای جنوبی کشور که دارای آب و هوای بسیار گرم و مرطوب هستند، کاشتن یک اصله درخت در نزدیکی کولرگازی، حدود 10 تا 15 درصد کاهش مصرف انرژی الکتریکی را به همراه خواهد داشت، علاوه بر اینکه کاشتن درخت در مجاورت ساختمانها باعث زیبایی و عایق سرما و گرمای ساختمان نیز می شود.

به گفته مهذب ترابی، برق مصرفی کولرهای گازی همزمان با استفاده از لامپهای کم مصرف به دلیل تشعشع حرارتی کمتر این لامپها به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

وی اظهار داشت: تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما(ترموستات) هستند، لذا با توجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین 20 تا 25 درجه سانتیگراد است، باید از سردکردن بیش از حد محل سکونت خودداری کرد.

این مقام مسئول در سازمان بهره‌وری انرژی ایران خاطرنشان کرد: استفاده بی‌مورد و یا همزمان از وسایل خانگی گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ رشته‌ای باعث افزایش بار گرمایی محیط می شود که این امر زمان کار کولرگازی را جهت رسیدن به برودت مطلوب، افزایش داده و در نتیجه منجر به مصرف بیش از اندازه انرژی الکتریکی در کولر گازی خواهد شد؛ بنابراین کارهایی نظیر پخت و پز و اتوکشی را در ساعاتی انجام دهید که گرمای هوا کمتر است.

وی تصریح کرد: در تابستان معمولا سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل وجود دارد، گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوار هدایت می شود، گرمایی که از لامپها و لوازم خانگی انتشار می یابد و نور خورشید که از راه پنجره ها به داخل می تابد از جمله این منابع هستند، بنابراین با استفاده از سایبان و پرده پارچه ای با رنگ روشن می توان نور خورشید را به سمت بیرون منعکس کرد.

مهذب ترابی گفت: استفاده از کولرهای خورشیدی استاندارد و دارای برچسب انرژی مناسب، 100 درصد مورد تایید بوده و باعث کاهش تا 30 درصدی هزینه های برق می شود، از سوی دیگر استفاده از کولرهای قاچاق نیز به علت غیراستاندارد بودن باعث افزایش شدید هزینه های برق مصرفی شده و به علت مشخصات فنی نامشخص، ممکن است کاربرد آنها بسیار ناایمن و خطرناک باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها