کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس ایجاد منطقه‌ پرواز ممنوع بر فراز لیبی و برگزاری نشست فوری اتحادیه‌ عرب را با هدف بررسی اوضاع این کشور خواستار شدند.
کد خبر: ۳۸۹۹۱۴

به گزارش ایسنا به نقل از سایت الجزیره‌، این درخواست در سایه اختلاف کشورهای بزرگ برای حمله نظامی به لیبی مطرح شد.

در بیانیه‌ای که بعد از نشست وزیران امورخارجه‌ کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در ابوظبی منتشر شد و عبدالرحمن العطیه، دبیر کل این شورا آن را قرائت کرد، از وزیران خارجه‌ شورای امنیت خواسته شده که به حمایت از غیر نظامیان لیبیایی از طریق اتخاذ گام هایی نظیر ایجاد منطقه‌ پرواز ممنوع بر فراز لیبی بپردازند.

شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان، وزیر خارجه‌ امارات نیز تصریح کرد:‌ شش عضو شورای همکاری خلیج فارس طرح حمایت از بحرین و عمان را بررسی خواهند کرد.

وی ادامه داد:‌ وزیران خارجه‌ شورا روز پنجشنبه در ریاض تشکیل جلسه خواهند داد.

وزیر امور خارجه امارات نسبت به توانمندی دولت سلطان قابوس بن سعید آل سعید در خصوص حل و فصل مشکلات کشورش ابراز اطمینان کرد.

وی ادامه داد: پادشاه بحرین تلاش حکیمانه‌ای برای اداره‌ مشکل مردم صورت داده است.

عبدالرحمن العطیه تصریح کرد: آنچه که نظام لیبی در حق ملتش مرتکب می‌شود جنایت ضد بشری است که باید محکوم شود به ویژه اینکه معمر قذافی، رهبر لیبی از مزدوران و سلاح‌های سنگین استفاده می‌کند و این امر نقض علنی حقوق بشر و قوانین بین‌المللی است.

وی بر حمایت از امنیت شهروندان به عنوان یک اولویت در این مرحله‌ دشوار تاکید کرد.

وی هرگونه دخالت خارجی در امور لیبی را رد کرد و گفت:‌ باید در راستای حفظ وحدت ملی لیبی و حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی لیبی تلاش نمود.

عبدالرحمن العطیه ابراز امیدواری کرد که کابوس لیبی هرچه سریعتر از بین برود.

این در حالی است که لیبی کمک‌های بشر دوستانه‌ ارائه شده از سوی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس را رد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها