تئاتر تجربه، برگزیدگان خود را امروز معرفی می‌کند

تئاتر تجربه؛ جشنواره‌ای بدون بودجه

دوازدهمین جشنواره تئاتر «تجربه»، امروز عصر درشرایطی به کار خود پایان می‌دهد که برگزارکنندگان آن هنوز هیچ‌گونه حمایت مالی دریافت نکرده‌اند. در حالی که نامزدهای این جشنواره دانشجویی باسابقه، دیروز معرفی شدند و امروز برگزیدگان آن در تالار شهید آوینی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران روی صحنه می‌روند، هیچ یک از نهادهایی که قول حمایت از این رویداد هنری را داده بودند، ریالی به آن کمک نکرده‌اند.
کد خبر: ۳۸۹۶۰۴

مجید نظیمی آرانی، قائم مقام این جشنواره در این باره می‌گوید: تنها دانشگاه تهران 2 میلیون تومان، آن هم در قالب وام به ما داده بود که زود تمام شد و تا امروز دیگر هزینه‌های آن به صورت شخصی و با پول تو جیبی دانشجویان تامین شده است.

او ادامه می‌دهد: به دلیل مشکلات مالی، ناچار شدیم بلیت بفروشیم و هر یک از دانشجویان برای تماشای نمایش‌ها مجبور شدند هزینه کنند، در حالی که این جشنواره از آن خود آنان است.

بازنگری در بنیان

سعید اسدی، مدرس تئاتر در دانشکده هنرهای زیبا که خودش در دهه 70 یکی از دانشجویان فعال در این جشنواره بوده است، در معرفی ویژگی اصلی آن می‌گوید: تئاتر تجربه، جشنواره خود جوش دانشجویی بود که ابتدا با نمایش‌های کوتاه و سپس با افزوده شدن بخش خلاقیت‌های نمایشی راه افتاد و خیلی زود خود را به عنوان یک رویداد تاثیرگذار و پیشرو معرفی کرد.

او ادامه می‌دهد: در‌ آن زمان هم این جشنواره به جایی وابستگی نداشت و جایزه‌ها هم بیشتر معنوی بودند تا مالی. برای مثال یادم می‌آید که یک دوره کتاب‌های بهرام بیضایی با امضای نویسنده به برگزیدگان اهدا شد که بازتاب خوبی هم داشت.

اسدی می‌افزاید: متاسفانه در حال حاضر جشنواره نه آن خودجوشی را دارد و نه حمایت تمام و کمال از آن می‌شود. از نظر محتوایی هم با توجه به آن که اشتیاق گذشته در دانشجویان وجود ندارد، خلاقیت و ذوق کمتری هم در نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره دیده می‌شود.

این مدرس تئاتر با تاکید بر این که یک بازنگری در بنیان این جشنواره باید صورت بگیرد، ادامه می‌دهد: متاسفانه در چند سال گذشته بیشتر به این جشنواره اعانه داده‌اند و نه اعتبار و هیچ ردیف بودجه‌ای برای برگزاری آن وجود ندارد.

اسدی با اشاره به این که دانشجویان باید به دنبال راهکارهایی برای تامین هزینه‌های این رویداد باشند، تاکید می‌کند: بخشی از اهمیت برگزاری تئاتر تجربه در آن است که هم هنرمندان آینده را معرفی می‌کند و هم دانشجویان را با امور اجرایی آشنا و در واقع مدیران هنری سال‌های بعد را می‌سازد.

یک جشنواره پژوهشی

دکتر رحمت امینی هم که سال‌ها قبل به عنوان دانشجو در این جشنواره شرکت می‌کرد و چند دوره هم داور آن بود، در باره اهمیت تئاتر تجربه می‌گوید: وجود چنین جشنواره‌هایی نه تنها ضرورت دارد، بلکه بسیار کم است و متاسفانه نمونه‌اش را نداریم. رئیس گروه نمایش دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد ادامه می‌دهد: من با این رویکرد که برگزارکنندگان این جشنواره خود دانشجویان باشند، موافقم، اما این که چون دانشجویی برگزار می‌شود، نیاز به‌بودجه ندارد، مخالفم.

این مدرس و کارگردان تئاتر با اشاره با این که تئاتر تجربه به خاطر تخصصی بودنش باید بیشتر حمایت شود، می‌افزاید: ما در دانشکده هنر و معماری هم به صرافت برگزاری چنین جشنواره‌ای افتاده‌ایم؛ چرا که استادان و کارشناسان دانشگاه با دیدن نمایش‌های آن می‌توانند به نقاط قوت و ضعف آموزش‌های خود پی ببرند.

رحمت امینی در قالب یک پیشنهاد می‌گوید: وقتی بخش بزرگی از بودجه‌های پژوهشی در پایان سال برگشت می‌خورد، چرا این جشنواره که در واقع یک پژوهش عملی است، نباید از این اعتبارات بهره‌مند شود. در‌این‌صورت است که هم می‌توان هویت این رویداد را حفظ و هم مشکلات مالی آن را بر طرف کرد.

مهدی یاورمنش ‌‌‌‌/‌‌‌‌ گروه فرهنگ وهنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها