داکسی‌سایکلین یکی از آنتی‌بیوتیک‌های کارآمد است که امروزه برای درمان بسیاری از امراض کاربرد فراوانی دارد؛ به طوری که هیچ جایگزینی را نمی‌توان برایش پیدا کرد. استفاده از این آنتی‌بیوتیک برای درمان جوش‌های غرور جوانی، عفونت‌های ادراری و جنسی همچون سیفیلیس و سوزاک، سینه‌پهلوهای شدید، سینوزیت‌های حاد و عفونت‌های گوش تنها گوشه‌ای از کاربردهای این دارو محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۳۸۹۳۸۵

متاسفانه یکی از مهم‌ترین علل خوددرمانی‌ها و طبیعتا عوارض وخیم داکسی‌سایکلین از این واقعیت نشات می‌گیرد که بیمار پس از یک دوره مصرف آن و مشاهده اثرات درمانی خوب این دارو، دیگر به توصیه‌های پزشک در دفعات بعدی ابتلا توجه نمی‌کند و گمان می‌کند که می‌تواند خودسرانه باز هم مدتی اضافه از داکسی‌سایکلین استفاده کند. این در حالی است که در کنار اثرات درمانی منحصر به‌فرد داکسی‌سایکلین، این دارو از جمله پرعارضه‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها محسوب می‌شود به همین دلیل باید تنها به تشخیص پزشک معالج تجویز و مصرف شود.

این توصیه‌ها را جدی بگیرید

- بهتر است این دارو را با شکم پر و با آب فراوان میل کنید، چرا که مهم‌ترین عارضه داکسی‌سایکلین اثرات سوزانندگی مخاط است و اگر در داخل حفره دهان یا مری کپسولش باز شود، می‌تواند مخاط را بسوزاند و زخم‌های شدیدی را پدید آورد.

- معمولا این دارو در 2 دوز با فاصله 12 ساعت یک بار مصرف می‌شود و باز هم به دلیل عوارض آن سعی شود که دوز مصرفی فراموش نشود و اگر بیش از 4 ساعت از مصرف دوز مورد نظر، بیمار یادش بیفتد، بهتر است که دوز فراموش شده را حذف و دوز بعدی را سر ساعت مصرف کند.

- کسانی که داکسی‌سایکلین مصرف می‌کنند، مراقب باشند که زیاد زیر نور آفتاب نایستند، چرا که این دارو باعث ایجاد حساسیت نسبت به نور هم در چشم‌ها و هم در پوست می‌شود و باعث قرمزی ناشی از تابش نور در هر دو بافت می‌شود.

- هرگز از یاد نبرید تجویز داکسی‌سایکلین در کودکان زیر 8 سال کاملا ممنوع است.

- اگر از داروهای ضد بارداری مصرف می‌کنید، هنگام مصرف داکسی‌سایکلین از روش دیگری نیز بهره ببرید چراکه داکسی‌سایکلین تا حدی اثرات داروهای ضد بارداری را کم می‌کند.

دکتر شاهد فدائی‌فر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها